Pumpebrønd ved omfangsdræn

Hej. Jeg er ved at indhente tilbud på dræn og isolering af kælder.

Der skulle allerede være lavet et dræn men hvor godt det virker ved jeg ikke.

Kloakmester siger at der skal sættes en pumpebrønd i forbindelse med nyt dræn. Men hvorfor skal der egentligt det, hvis der er fald nok? Er det lovpligtigt? 

Jeg har ca 6 meter fra endegavl til brønd. Og der er en halv meters fald fra gulvhøjde i kælder til bund af brønd. 

Vh.

Hej. Jeg er ved at indhente tilbud på dræn og... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Frederoxx skrev den 27-02-2026 19:41:32

Det skulle eftersigende være lavet et dræn engang. Hvis det nu stadig fungerer, vil det så være ok at lade det ligge og så blot få isoleret fundamentet med f.eks lecanødder ? Det gamle dræn er ikke med pumpe. 

Så skulle det vel gerne være anført på nogle tegninger hvor det er ført hen?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

bredker skrev den 26-02-2026 05:57:22

swayde skrev den 25-02-2026 23:00:18

Biblioteket. Jeg har lånt bla. ds 432, de er tilgængelige. ( Den er nok ikke relevant for dig)

ja , det er en mulighed , de har vist en del

men lige med lovstof til dette er der ikke noget i ds432 , det er standarter , men den er i et af tillægene der kom for 3-4 år siden , kan bare ikke huske hvilket

Det skulle eftersigende være lavet et dræn engang. Hvis det nu stadig fungerer, vil det så være ok at lade det ligge og så blot få isoleret fundamentet med f.eks lecanødder ? Det gamle dræn er ikke med pumpe. 

hvis der er mere end 4 år gammelt er det lavet lovligt , og må så forblive sådan indtil der laves ændringer

men vør sikker på det fungere ordentligt , ellers risikere du det virker omvendt
BOFH skrev den 27-02-2026 20:07:03

/BOFH 

bofh , der er ikke nødvendigvis tegninger , da det ikke er ført til offentlig kloak , er der ikke krav om det hvis det er af ældre dato

og du skulle bare vide hvor mange gange vi støder på det , det er tit
bredker skrev den 27-02-2026 20:14:37

BOFH skrev den 27-02-2026 20:07:03

/BOFH 

bofh , der er ikke nødvendigvis tegninger , da det ikke er ført til offentlig kloak , er der ikke krav om det hvis det er af ældre dato

og du skulle bare vide hvor mange gange vi støder på det , det er tit

Hej igen. Håber det er ok jeg stiller et spørgsmål mere. 

Jeg kunne ikke dy mig i forårs vejret og gik igang med at grave. 

Der er jo faktisk lavet et pænt dræn i sin tid kan jeg se, med drænrør 30 cm under nuværende gulv og fyldt op med rald i en bredde på 45 cm. 

Nu synes jeg jo det ville være rart at spare de 100.000 som nyt isolering og dræn vil koste. Hvis muligt.. 

Vil i bedømme hvad jeg har af muligheder i denne situation? 

Jeg har et drænrør, men alle hullerne er fyldt med sand jord. Kan jeg rense det?  Jeg vil gerne isolere kældervæggen, men røret ligger helt op af fundamentet. Kan jeg lægge et dobbeltdræn.. altså lægge et ekstra drænrør 20 cm fra fundamentet eller vil det være ok at isolere f.eks med 150mm isolering ovenpå drænrøret? 

Fundamentet har nogle ret store "huller", og jeg vil gerne pudse det op for at lukke det mere til og gøre det mere jævnt. Hvad skal jeg bruge her? 

Tak på forhånd

Vh.

Selv om der er sand i hullerne kan det meget vel fungere og, altså drænet. Du kan prøve at lægge en haveslange derned i 1/2 - 1/1 time og jeg ville tro at det vandet forsvinder fint.
Så bevarer du bare drænet som det er og isolerer sokkel på normal vis hen over drænet.
Du kan spule fundamentet ren, lad vandet synke og dagen efter lave en berapning.
Det vil sige kaste et pudslag på, træk det nogenlunde af med et bræt og kør det over med en våd murerkost ( kalk kost)
For bedre vedhæftning kan du smøre det med fliselim, og lave berapning samme dag.
Pudslaget laves med murersand, cement og en smule mørtel 8 : 1 : 1.
Det sidste for at det er nemmere at arbejde med. Dæk af i bunden så du kan genbruge det som uvægerligt falder ned.  
Hvis du ellers er god til det med skovlen er det et udmærket LDS projekt. Og kan du så spare f.eks. 60.000 kr. så er det jo også værd at tage med. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
...og mens man er dernede evt lægge en indsats i at finde ud af hvor det er ført hen, herfra evt bekoste en kamerainspektion for at se om det er virksomt eller fyldt med sand, isf kan det spules ud.
Hvis du graver det rent ville jeg lægge en geotextil/fiberdug hen over inden opfyldning.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

lægger du et nyt ved siden af eller ændre på det gamle er det de nye regler der gælder
så isolere du over det gamle , er det lovligt at bibeholde , også uden pumpebrønd , og skulle der være en skade må du også rebere den , samt spule rørene , 
så personligt ville jeg nok vælge det , hvis ellers det gamle er iorden
bredker skrev den 02-03-2026 17:27:54

lægger du et nyt ved siden af eller ændre på det gamle er det de nye regler der gælder
så isolere du over det gamle , er det lovligt at bibeholde , også uden pumpebrønd , og skulle der være en skade må du også rebere den , samt spule rørene , 
så personligt ville jeg nok vælge det , hvis ellers det gamle er iorden

Helt perfekt. Tak

Vh.

BOFH skrev den 02-03-2026 16:07:27

...og mens man er dernede evt lægge en indsats i at finde ud af hvor det er ført hen, herfra evt bekoste en kamerainspektion for at se om det er virksomt eller fyldt med sand, isf kan det spules ud.
Hvis du graver det rent ville jeg lægge en geotextil/fiberdug hen over inden opfyldning.

/BOFH 

Vil du lægge geotex over selve drænet kun, eller omkring rald, isolering osv? 

Vh.

ev elmand skrev den 02-03-2026 15:48:15

Selv om der er sand i hullerne kan det meget vel fungere og, altså drænet. Du kan prøve at lægge en haveslange derned i 1/2 - 1/1 time og jeg ville tro at det vandet forsvinder fint.
Så bevarer du bare drænet som det er og isolerer sokkel på normal vis hen over drænet.
Du kan spule fundamentet ren, lad vandet synke og dagen efter lave en berapning.
Det vil sige kaste et pudslag på, træk det nogenlunde af med et bræt og kør det over med en våd murerkost ( kalk kost)
For bedre vedhæftning kan du smøre det med fliselim, og lave berapning samme dag.
Pudslaget laves med murersand, cement og en smule mørtel 8 : 1 : 1.
Det sidste for at det er nemmere at arbejde med. Dæk af i bunden så du kan genbruge det som uvægerligt falder ned.  
Hvis du ellers er god til det med skovlen er det et udmærket LDS projekt. Og kan du så spare f.eks. 60.000 kr. så er det jo også værd at tage med. 

Jeg vil gerne bruge stenene igen som opfyld efter isolering. Tror i jeg skal vaske stenene rene med haveslangen inden jeg fylder dem ned igen. Eller gør det ingen forskel? 

Jeg pakker det hele ind i en geotex dug. Skal jeg lægge en ekstra geotex strimmel oven på selv drænrøret?

Vh.

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis