bredker skrev den 27-02-2026 20:14:37
BOFH skrev den 27-02-2026 20:07:03
Frederoxx skrev den 27-02-2026 19:41:32
Det skulle eftersigende være lavet et dræn engang. Hvis det nu stadig fungerer, vil det så være ok at lade det ligge og så blot få isoleret fundamentet med f.eks lecanødder ? Det gamle dræn er ikke med pumpe.
Så skulle det vel gerne være anført på nogle tegninger hvor det er ført hen?
/BOFH
bofh , der er ikke nødvendigvis tegninger , da det ikke er ført til offentlig kloak , er der ikke krav om det hvis det er af ældre dato
og du skulle bare vide hvor mange gange vi støder på det , det er tit
Hej igen. Håber det er ok jeg stiller et spørgsmål mere.
Jeg kunne ikke dy mig i forårs vejret og gik igang med at grave.
Der er jo faktisk lavet et pænt dræn i sin tid kan jeg se, med drænrør 30 cm under nuværende gulv og fyldt op med rald i en bredde på 45 cm.
Nu synes jeg jo det ville være rart at spare de 100.000 som nyt isolering og dræn vil koste. Hvis muligt..
Vil i bedømme hvad jeg har af muligheder i denne situation?
Jeg har et drænrør, men alle hullerne er fyldt med sand jord. Kan jeg rense det? Jeg vil gerne isolere kældervæggen, men røret ligger helt op af fundamentet. Kan jeg lægge et dobbeltdræn.. altså lægge et ekstra drænrør 20 cm fra fundamentet eller vil det være ok at isolere f.eks med 150mm isolering ovenpå drænrøret?
Fundamentet har nogle ret store "huller", og jeg vil gerne pudse det op for at lukke det mere til og gøre det mere jævnt. Hvad skal jeg bruge her?
Tak på forhånd