Kondens, fugt og skimmel i hus fra 1959

Jeg håber, der sidder nogle erfarne håndværkere/LDS'er herinde der kan hjælpe. Jeg kæmper med vedvarende kondens og skimmel i et hus fra 1959 – på trods af korrekt opvarmning og daglig udluftning. Jeg mistænker, at problemet ligger i konstruktionen snarere end i brugen af huset.

Problemet:
Jeg har et hus med generelle problemer med fugt, hvilket medfører skimmel på indvendige vægge. I sen efterår og vinter opstår der kondens på indersiden af vinduerne – typisk 5–10 cm op fra underkanten af glasset. Senere på sæsonen opstår der skimmel, primært i hjørnerne af rummene og især på ydervægge mod syd.

Varme og udluftning:
Huset holdes konstant opvarmet til ca. 20–21 °C i alle rum. Der foretages daglig udluftning, og der er gennemgående vægventiler i flere rum, så der løbende er luftcirkulation i huset.

Huset og murværk:
Huset er fra 1959 og er hulmursisoleret med Rockwool. Jeg formoder, at isoleringen er original, da det ligner batts, der er lagt i forbindelse med opførelsen. Murværket består af hårdtbrændte røde mursten med sorte, hårde fuger, som umiddelbart fremstår i god stand – jeg kan ikke se synlige revner eller sprækker.
Det undrer mig dog, at der ikke er udkradsede studsfuger i bunden af muren, hvilket jeg troede var standard for denne type konstruktion. Der er eftermonteret et par murventiler i toppen af muren.

Hulmuren:
Jeg har været på loftet for at undersøge konstruktionen og kan se, at hulmuren er lukket foroven. Der er lagt mursten hen over hulmuren, og den er tætnet med mørtel, så der ikke kan komme luft op denne vej.

Taget:
Taget er det originale skiffertag og fremstår i god stand uden synlige tegn på utætheder eller fugtindtrængning. Det undrer mig dog, at samlingen mellem tag og ydermur er lukket helt med mørtel. Der er altså ingen ventilationsspalte mellem mur og skiffertag, hvor luft kan cirkulere. Til gengæld er der ventilationshuller i gavlene, og loftrummet virker generelt godt ventileret.

Vinduerne:
Vinduerne er træ/alu-vinduer fra Protec og vurderes til at være ca. 20 år gamle. De er overordnet i fin stand, men gummifugerne er flere steder sluppet og trænger til udskiftning. Jeg har fjernet lidt af fugen og konstateret, at der er isoleret mellem karm og mur med PU-skum.
Jeg har også udskiftet enkelte termoruder, da jeg mistænkte punkterede ruder, men det har ikke haft nogen nævneværdig effekt på kondensproblemet..

Spørgsmål:
Hvad kan efter jeres erfaring være årsagen til fugt- og skimmelproblemerne, og hvor ville I starte med at sætte ind med ovenstående?

mvh Erik
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I 1959 var det ikke normalt at isolere hulmure. De stod blot tomme. Det var først efter energikrisen i begyndelsen af 70'erne, at det blev almindeligt at hulmursisolere. Så det lyder ikke sandsynligt at dine mure er isoleret originalt. Enten er det lavet senere eller de er ikke isolerede.

Kondens på vinduer og vægge er afhængig af to ting, hvor meget fugtighed der er i rummene og hvor kolde vægge og vindurer er (hvor godt de er isolerede). Så du skal finde ud af om det er isolering eller udluftning, der er hovedproblemet.

Hvis dine vinduer er termoruder, vil selv gamle ruder isolere nok til at der ikke skal være et generelt dugproblem. Der kan være lidt om morgenen i rum, hvor der sover mennesker og døren har være lukket. Men der vil ikke være dug hele dagen, hvis luftfugtigheden er passende lav.

Hvis der er termoruder, og der er mere dug end beskrevet, er problemet udluftning. Passiv udluftning regnes i dag for ikke tilstrækkelig, så måske er udluftning en gang om dagen for lidt. Nu er det ikke årstiden for høj luftfugtighed, men ellers kan man som et forsøg, lade emhætten køre på lav hastighed mindst 8 timer om dagen. 
Original loftisolering fra 50'erne er ssv sammensunket og ikke særlig effektiv. Er der foretaget indvendig renovering hvor der er etableret tæt dampspærre? Hvordan er opbygning mod terræn mht isolering og fugtspærre?
Tørres der tøj indenfor så der til tider er forhøjet fugt niveau i indeluft? Er aftræk i bad passive eller aktiv (ventilator) med fugtstyring? Hvordan med de våde håndklæder?

Jeg ville overveje at investere i en byggeteknisk rapport hvor der måles for energiforbrug og fugt i luft og murvæk + en termofotografering af huset så man kan se hvor kuldebroerne er.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg ved aktivt, at der er isolering i hulmuren idet jeg har fjernet et par af de mursten der lukker hulmuren og har haft hånden i muren og fiskede lidt Rockwool op. Jeg rykkede en "tot" af og det føltes ikke som noget der var blæst ind i muren, hvorfor jeg konkluderede at det var et batt. 

Jeg er enig i din betragtning angående "selv gamle termoruder vil isolerer nok" og undrer mig derfor også over hvor al den fugt kommer fra, hvorfor fugerne omkring vinduerne også er under mistanke.

Har for nuværende en lille affugter til at køre og denne tager selvfølgelig en del af fugten i rummet, men er jo ikke en løsning på problemet. 
Der blev dengang nogen gange sjusket og snydt med isolering til hulmur da isolering var dyrt og man ikke kunne se resultatet efterfølgende - enkelt murern løftede batts med op efterhånden som murværket blev rejst - heraf ordet slæbeisolering.
Termotografering vil kunne afsløre tingenes tilstand.
Iøvrigt skal der ikke være åbne studsfuger hvis der er hulmursisoleret ud til formuren, luften kan jo ikke cirkulere hvis isolering ligger tæt op ad den = åbne studsfuger vil ikke være effektive. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det tyder på at det egentlige problem er udluftning. Når det der er frost ude, bør indeluften være meget tør. Udlufter man for meget, kan indeluften blive ubehagelig tør om vinteren.

Når der er skimmel på den indvendige mur, er det ikke noget der kan løses med dampspærre eller på anden måde inde i væggen. Manglede dampspærre kan give problemer inde i væggene. Murede vægge og pudsede lofter, vil være nok dampspærre i de fleste tilfælde.  

En af de meget store fugtgivere er badeværelser. Der skal være en elektrisk ventilator, eller et vindue skal stå på klem, stor set hele tiden. Et passivt spjæld i væg eller loft, er helt utilstrækkeligt.

Man kan bruge affugter, men det er ikke en simpel må at fjerne fugtighed på. Et menneske afgiver 2-3 liter fugtighed i døgnet, blot ved at ånde. Et brusebad giver meget fugtighed. Madlavning giver også fugtighed. Alt det vand man hælder i sine potteplanter bliver til luftfugtighed. Hvis man vil bruge en affugter, giver det altså ikke rigtigt mening med en der fjerner under 5 liter om dagen i et hus med to personer.
Annonce
Har selv et hus på samme alder, der var ingen hulmursisolering , men på et tidspunkt er der blæst leca ind.
Jeg er ret sikker på din hulmur er isoleret senere, og typisk er hulmuren meget smal og fyldt med mørtel rester i bunden, samt fugerne er overfyldte og stikker ind i hulmursisolering.
På den tid var der ingen åbne stats fuger i bunden af muren.
.
Vi har 2lags ruder med energi glas, og ingen der et punkteret.
Der er ingen dug på ruderne, men et par af vinduerne er der massiv mur, hvor der burde have været fræset ud og sat en strimmel flamingo ind
.der kommer en anelse skimmel pga. Kuldebroen.

Vi fik fornylig skiftet et vindue hvor der er 3lags energiglas. Der er betydeligt forskel at mærke i forhold til de 2 lags, det er utroligt så meget bedre det isolere med 3 lag.

For mange år siden da vi købte huset var der gamle dårlige vinduer med 2 lags de duggede i bunden af glasset. 
.

Vi prøver igen, i morgen --
Har aldrig hørt om slæbeisolering før, men begrebet giver da klart mening :-). Jeg tænker, at jeg vil prøve at lave et hul ind gennem ydermuren for at se om der er isolering længere nede også. Det kan selvfølgelig godt være at isolering mangles fuldstændig i bunden af muren og battet "bare" er trukket med op.

Angående badeværelset, så bliver der luftet ud manuelt ved åben vindue efter bad, men der er også en elektrisk ventilator som kører og selvfølgelig tager en stor del. Der tørres ikke tøj i huset og ja, der er også en emhætte som anvendes aktivt under madlavning :-). De passive spjælde som jeg har beskrevet i den indledende tekst er i andre rum (to i stue og på værelserne, incl soveværelset). 

je_ns skrev den 12-01-2026 10:50:34

Har selv et hus på samme alder, der var ingen hulmursisolering , men på et tidspunkt er der blæst leca ind.
Jeg er ret sikker på din hulmur er isoleret senere, og typisk er hulmuren meget smal og fyldt med mørtel rester i bunden, samt fugerne er overfyldte og stikker ind i hulmursisolering.
På den tid var der ingen åbne stats fuger i bunden af muren.
.
Vi har 2lags ruder med energi glas, og ingen der et punkteret.
Der er ingen dug på ruderne, men et par af vinduerne er der massiv mur, hvor der burde have været fræset ud og sat en strimmel flamingo ind
.der kommer en anelse skimmel pga. Kuldebroen.

Vi fik fornylig skiftet et vindue hvor der er 3lags energiglas. Der er betydeligt forskel at mærke i forhold til de 2 lags, det er utroligt så meget bedre det isolere med 3 lag.

For mange år siden da vi købte huset var der gamle dårlige vinduer med 2 lags de duggede i bunden af glasset. 
.

Den skimmel som du beskriver - kommer den ved selve kuldebroen - altså der hvor stenene ubrudt går gennem muren eller kommer skimlen et andet sted på muren (løber fugten til bunden af hulmuren og er det så der skimlen kommer)?

I kanten ind mod vinduet, værst ibund og top, overliggerene er støbt på stedet så også kuldebro der.

Sidst jeg var efter skimmelsvampen med rodalon var ca. 3 måneder siden, sådan så det ud i dag i bunden, ca det samme i toppen.

Har overvejet at beklæde vindus lysningen  med 10mm Vedi plader, det burde jo hjælpe.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 12-01-2026 11:31:31

I kanten ind mod vinduet, værst ibund og top, overliggerene er støbt på stedet så også kuldebro der.

Sidst jeg var efter skimmelsvampen med rodalon var ca. 3 måneder siden, sådan så det ud i dag i bunden, ca det samme i toppen.

Har overvejet at beklæde vindus lysningen  med 10mm Vedi plader, det burde jo hjælpe.

Det er da godt nok træls, når huset er angrebet på denne måde. Er din mur også lukket til i toppen - altså har du også en mursten til at forbinde formuren og bagmuren? Det undrer mig at det er lukket helt til i mit hus og det er heller ikke lavet helt ens hele vejen rundt. På den ene side af huset (Nordsiden), hvor der er mindst skimmel er muren lukket i toppen med sten af leca. På sydsiden er det almindelige hårdtbrændte mursten der danner top på muren. I nyere byggeri er der jo åbent ned til hulmuren fra loftet, så hulmuren kan ånde mere frit. Om det har betydning for mit problem ved jeg desværre ikke. 

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis