Jeg håber, der sidder nogle erfarne håndværkere/LDS'er herinde der kan hjælpe. Jeg kæmper med vedvarende kondens og skimmel i et hus fra 1959 – på trods af korrekt opvarmning og daglig udluftning. Jeg mistænker, at problemet ligger i konstruktionen snarere end i brugen af huset.
Problemet:
Jeg har et hus med generelle problemer med fugt, hvilket medfører skimmel på indvendige vægge. I sen efterår og vinter opstår der kondens på indersiden af vinduerne – typisk 5–10 cm op fra underkanten af glasset. Senere på sæsonen opstår der skimmel, primært i hjørnerne af rummene og især på ydervægge mod syd.
Varme og udluftning:
Huset holdes konstant opvarmet til ca. 20–21 °C i alle rum. Der foretages daglig udluftning, og der er gennemgående vægventiler i flere rum, så der løbende er luftcirkulation i huset.
Huset og murværk:
Huset er fra 1959 og er hulmursisoleret med Rockwool. Jeg formoder, at isoleringen er original, da det ligner batts, der er lagt i forbindelse med opførelsen. Murværket består af hårdtbrændte røde mursten med sorte, hårde fuger, som umiddelbart fremstår i god stand – jeg kan ikke se synlige revner eller sprækker.
Det undrer mig dog, at der ikke er udkradsede studsfuger i bunden af muren, hvilket jeg troede var standard for denne type konstruktion. Der er eftermonteret et par murventiler i toppen af muren.
Hulmuren:
Jeg har været på loftet for at undersøge konstruktionen og kan se, at hulmuren er lukket foroven. Der er lagt mursten hen over hulmuren, og den er tætnet med mørtel, så der ikke kan komme luft op denne vej.
Taget:
Taget er det originale skiffertag og fremstår i god stand uden synlige tegn på utætheder eller fugtindtrængning. Det undrer mig dog, at samlingen mellem tag og ydermur er lukket helt med mørtel. Der er altså ingen ventilationsspalte mellem mur og skiffertag, hvor luft kan cirkulere. Til gengæld er der ventilationshuller i gavlene, og loftrummet virker generelt godt ventileret.
Vinduerne:
Vinduerne er træ/alu-vinduer fra Protec og vurderes til at være ca. 20 år gamle. De er overordnet i fin stand, men gummifugerne er flere steder sluppet og trænger til udskiftning. Jeg har fjernet lidt af fugen og konstateret, at der er isoleret mellem karm og mur med PU-skum.
Jeg har også udskiftet enkelte termoruder, da jeg mistænkte punkterede ruder, men det har ikke haft nogen nævneværdig effekt på kondensproblemet..
Spørgsmål:
Hvad kan efter jeres erfaring være årsagen til fugt- og skimmelproblemerne, og hvor ville I starte med at sætte ind med ovenstående?
mvh Erik
Jeg håber, der sidder nogle erfarne håndværkere...
Vis hele indlægget