Kondens, fugt og skimmel i hus fra 1959

Jeg håber, der sidder nogle erfarne håndværkere/LDS'er herinde der kan hjælpe. Jeg kæmper med vedvarende kondens og skimmel i et hus fra 1959 – på trods af korrekt opvarmning og daglig udluftning. Jeg mistænker, at problemet ligger i konstruktionen snarere end i brugen af huset.

Problemet:
Jeg har et hus med generelle problemer med fugt, hvilket medfører skimmel på indvendige vægge. I sen efterår og vinter opstår der kondens på indersiden af vinduerne – typisk 5–10 cm op fra underkanten af glasset. Senere på sæsonen opstår der skimmel, primært i hjørnerne af rummene og især på ydervægge mod syd.

Varme og udluftning:
Huset holdes konstant opvarmet til ca. 20–21 °C i alle rum. Der foretages daglig udluftning, og der er gennemgående vægventiler i flere rum, så der løbende er luftcirkulation i huset.

Huset og murværk:
Huset er fra 1959 og er hulmursisoleret med Rockwool. Jeg formoder, at isoleringen er original, da det ligner batts, der er lagt i forbindelse med opførelsen. Murværket består af hårdtbrændte røde mursten med sorte, hårde fuger, som umiddelbart fremstår i god stand – jeg kan ikke se synlige revner eller sprækker.
Det undrer mig dog, at der ikke er udkradsede studsfuger i bunden af muren, hvilket jeg troede var standard for denne type konstruktion. Der er eftermonteret et par murventiler i toppen af muren.

Hulmuren:
Jeg har været på loftet for at undersøge konstruktionen og kan se, at hulmuren er lukket foroven. Der er lagt mursten hen over hulmuren, og den er tætnet med mørtel, så der ikke kan komme luft op denne vej.

Taget:
Taget er det originale skiffertag og fremstår i god stand uden synlige tegn på utætheder eller fugtindtrængning. Det undrer mig dog, at samlingen mellem tag og ydermur er lukket helt med mørtel. Der er altså ingen ventilationsspalte mellem mur og skiffertag, hvor luft kan cirkulere. Til gengæld er der ventilationshuller i gavlene, og loftrummet virker generelt godt ventileret.

Vinduerne:
Vinduerne er træ/alu-vinduer fra Protec og vurderes til at være ca. 20 år gamle. De er overordnet i fin stand, men gummifugerne er flere steder sluppet og trænger til udskiftning. Jeg har fjernet lidt af fugen og konstateret, at der er isoleret mellem karm og mur med PU-skum.
Jeg har også udskiftet enkelte termoruder, da jeg mistænkte punkterede ruder, men det har ikke haft nogen nævneværdig effekt på kondensproblemet..

Spørgsmål:
Hvad kan efter jeres erfaring være årsagen til fugt- og skimmelproblemerne, og hvor ville I starte med at sætte ind med ovenstående?

mvh Erik
Jeg håber, der sidder nogle erfarne håndværkere... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
lyngholm69 skrev den 12-01-2026 13:52:01

je_ns skrev den 12-01-2026 11:31:31

I kanten ind mod vinduet, værst ibund og top, overliggerene er støbt på stedet så også kuldebro der.

Sidst jeg var efter skimmelsvampen med rodalon var ca. 3 måneder siden, sådan så det ud i dag i bunden, ca det samme i toppen.

Har overvejet at beklæde vindus lysningen  med 10mm Vedi plader, det burde jo hjælpe.

Det er da godt nok træls, når huset er angrebet på denne måde. Er din mur også lukket til i toppen - altså har du også en mursten til at forbinde formuren og bagmuren? Det undrer mig at det er lukket helt til i mit hus og det er heller ikke lavet helt ens hele vejen rundt. På den ene side af huset (Nordsiden), hvor der er mindst skimmel er muren lukket i toppen med sten af leca. På sydsiden er det almindelige hårdtbrændte mursten der danner top på muren. I nyere byggeri er der jo åbent ned til hulmuren fra loftet, så hulmuren kan ånde mere frit. Om det har betydning for mit problem ved jeg desværre ikke. 

Ja mine indvendige overliggere er støbt sammen med ydermuren, så der er også en stor kuldebro..

Vi prøver igen, i morgen --
Hvad mener I om at indemur og ydremur er muret sammen i toppen med almindelig mursten - er det et medvirkede element til problemet? Jeg tænker, at det er en direkte kuldebro, men også lukker hulmuren ret tæt så den ikke så let kan komme af med evt fugt.
Det er ikke et problem, masser af huse hvor det er lavet sådan,  eg ved rulleskifte i toppen, isoleringsteknisk selvfølgelig ikke det fedeste men en fordel ift at skadedyr ikke kan komme ind i hulmur ad den vej.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Men hvis rulleskiftet udgør en kuldebro, hvorfor vil det så ikke medføre kondens i hulmuren på sammen vis som overliggerne beskrevet af je_ns?

mvh Erik
lyngholm69 skrev den 14-01-2026 11:17:12

Men hvis rulleskiftet udgør en kuldebro, hvorfor vil det så ikke medføre kondens i hulmuren på sammen vis som overliggerne beskrevet af je_ns?

mvh Erik

Det skal jeg ikke kunne sige. Vores nuværende hus er også med rulleskift + lukket i toppen og har ikke de her udfordringer. Hvis man går en tur rundt i danske villakvarterer vil man også kunne se mange huse konstrueret på samme måde der ikke har de her udfordringer som du oplever.

Du skal tilbage på sporet ift at finde en eller flere årsagsbeskrivelser og få formuleret en plan for mulige tiltag for at adressere de udfordringer.

Altså at hvis væggene er for kolde så vand kondenserer og skaber grobund for skimmel på trods af opvarmning og udluftning - hvorfor er det så sådan(?) = muligvis suspekt hulmursisolering = termofotografering for at få visuelt bevis for hvor kuldebroerne er og man kan herefter formulere en plan for rentable og/eller komfortmæssige tiltag.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Der er mange huse der er afsluttet med rulleskifte men der er der da ikke forbindelse til bagmur mig bekendt. 
johnm skrev den 14-01-2026 13:34:15

Der er mange huse der er afsluttet med rulleskifte men der er der da ikke forbindelse til bagmur mig bekendt. 

Det er jeg helt enig i John. Der er rigtig mange huse hvor øverste sten ligger på den anden led og afslutter murens højde, men jeg tror ikke de forbinder den yderste mur med den inderste mur. Er der mon nogle murer eller bygningskonstruktører/ingeniører der kan byde ind med lidt fakta?

Jeg er murer og har aldrig set det , det er noget helt andet med en gesims den kan være det for at få noget bagvægt
johnm skrev den 14-01-2026 15:09:10

Jeg er murer og har aldrig set det , det er noget helt andet med en gesims den kan være det for at få noget bagvægt

Så du har aldrig set at for-mur og bag-mur er forbundet på toppen så længe det er alm byggeri - er det korrekt forstået? 

Studsfugerne er heller ikke kradset ud, hvilket også undrer mig - synes jeg kan se at nogle studsfuger er lidt anderledes, så måske har de været åbne men er blevet muret til igen. Hvad er din holdning - bør der være åbne studsfuger i bunden af muren eller er det underordnet?

mvh Erik
Jeg har set det i ældre huse før 1960, åbne studser kan ​virke som dræn men ikke ventilation.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis