Færdigmonteret el-tavle

Hej,

Opdagede i går at min gamle HFI ikke virker ordentligt og den gamle tavle har kun 2x10A, så nu er det vist tid :)

Jeg bor i lejlighed og der er 3 faser til rådighed, men ingen ved hvor mange A jeg må trække på dem ..

Er faldet over en færdigmonteret LK, ug12 monteret med,
1 stk 40A Hpfi-relæ.
2 stk 16A 3p+N.
4 stk 13A 1p+N.

Det passer ca til behovet, men jeg undrer mig over at ét 40A HPFI er nok da der jo sidder 148A i tavlen totalt. Man kan også få en færdig ug18 med totalt 200A og stadig kun én 40A HPFI. Hvordan hænger det sammen??

Der findes også en variant med forsikringer, som jeg tænker kunne være relevant i forhold til at passe på husets aldrende installation, men jeg kan ikke huske at have set forsikringer i andre beboeres tavler, så ved ikke om det er relevant??

NB: jeg spørger ikke fordi jeg vil lave det selv. Det er for at forberede mig lidt inden jeg taler med en elektriker.
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hpfi skal passe med størrelsen af dine tarif sikringer, og ikke den samlede størrelse af de forskellige grupper..

Som jeg husker må man ikke længere bare bruge 13 amperes sikringer til 230 volt, så skal der regnes på din installation.

Men prøv at sæt et billede ind af din tavle, en ny tavle er ikke nødvendigvis bedre.

Og skift af hpfi (RCD) er jo en del billigere...

Hvis det er smeltesikringer, må man godt bytte de 10 amperes ud med 13 ampere.

Vi prøver igen, i morgen --
De 40A for relæet er pr. fase. Dine forsikringer/tarifsikringer (om de sidder i din egen tavle eller i et skab i gaden) er i en almindelig bolig på 25A eller 35A, så relæet er beskyttet.

De øvrige sikringer i din tavle er der for at beskytte dine kabler efter sikringerne, ikke dit relæ. At summen pr. fase kan overstige de 25A/35A skyldes at man regner med en samtidighedsfaktor, dvs. at man under dimensionering antager at der ikke trækkes maksimal strøm på alle grupper på samme tid.

Ved ny tavle skal du have 2 rcd'er. Og da du næppe kan redegøre for dimensioneringen af dine eksisterende kabler, kan du ikke have mere end 10A i lysgrupperne. Tavlen skal muligvis også have transientbeskyttelse.

Forsikringer/tarifsikringer kan sidde lidt forskellige steder alt efter område, men hvis du ikke har dem nu, så bor du nok et sted, hvor der ikke er krav om at de sidder i boligen.
je_ns skrev den 09-01-2026 11:24:19

Hpfi skal passe med størrelsen af dine tarif sikringer, og ikke den samlede størrelse af de forskellige grupper..

Som jeg husker må man ikke længere bare bruge 13 amperes sikringer til 230 volt, så skal der regnes på din installation.

Men prøv at sæt et billede ind af din tavle, en ny tavle er ikke nødvendigvis bedre.

Og skift af hpfi (RCD) er jo en del billigere...

Hvis det er smeltesikringer, må man godt bytte de 10 amperes ud med 13 ampere.
Ok, det var jeg ikke klar over. Jeg ved tilgengæld ikke størrelsen på "tarifsikringerne". Går ud fra det er dem der sidder i kælderen før stigekablet.

Sikringerne er 10A smeltesikringer.

Som du kan se er tavle meget lille og jeg vil gerne have elkomfur og vaskemaskine. Så bliver nok nødt til at skifte den og trække nogle kabler.

jenshøj skrev den 09-01-2026 11:30:20

De 40A for relæet er pr. fase. Dine forsikringer/tarifsikringer (om de sidder i din egen tavle eller i et skab i gaden) er i en almindelig bolig på 25A eller 35A, så relæet er beskyttet.

De øvrige sikringer i din tavle er der for at beskytte dine kabler efter sikringerne, ikke dit relæ. At summen pr. fase kan overstige de 25A/35A skyldes at man regner med en samtidighedsfaktor, dvs. at man under dimensionering antager at der ikke trækkes maksimal strøm på alle grupper på samme tid.

Ved ny tavle skal du have 2 rcd'er. Og da du næppe kan redegøre for dimensioneringen af dine eksisterende kabler, kan du ikke have mere end 10A i lysgrupperne. Tavlen skal muligvis også have transientbeskyttelse.

Forsikringer/tarifsikringer kan sidde lidt forskellige steder alt efter område, men hvis du ikke har dem nu, så bor du nok et sted, hvor der ikke er krav om at de sidder i boligen.

Det er en lejlighed. Der er 11 lejligheder i een opgang. Jeg kender ikke størrelsen på tarifsikringerne, som sidder i et gammelt metalskab i kælderen forsunet ude fra vejen. Lejlighederne var oprindeligt med gas og 2x10A smeltesikringer i hver lejlighed. Så de er nok ikke super mange A. Jeg har ikke andet end de to 10A sikringer som sidder i tavle.

God pointe med RCD. Det havde jeg overset.

Din tavle skal passe til din installation. Dine nuværende 230V installation er sikret med 10A sikringer. Det skal du bibeholde. Medmindre du vil skifte alle ledninger i din installation.   En færdigmonteret tavle er næppe løsningen i din situation.

Det billigste er at skifte HFI-relæet med et nyt HPFI. Hvis du har brug for ekstra installation i lejligheden, skal der monteres nye sikringer, der passer til ledningerne, der er i den nye instalation. Hvis der er plads i den gamle tavle, giver en ny tavle ingen umiddelbare fordele, og en udskiftning er normalt ikke billig. Det billigste er at udskifte og montere dele efter behov.

De fleste dele på en eltavle er rørende billige, også selvom en elektriker har fordoblet prisen.

Annonce
Det er jo ikke sikkert du har 3 faser til rådighed, kender ikke den elmåler du har, men ofte kan man se hvor mange faser der er aktive.

Måleren på billedet ligner en 3-faset måler, men det er for uskarpt til om man kan se, om der står 230V eller 3x230V 400V på specifikationerne. Hvis der er tre-faser til rådighed, skal der stå L1 L2 L3 i displayet. 
GodeVen skrev den 09-01-2026 12:28:43

Din tavle skal passe til din installation. Dine nuværende 230V installation er sikret med 10A sikringer. Det skal du bibeholde. Medmindre du vil skifte alle ledninger i din installation.   En færdigmonteret tavle er næppe løsningen i din situation.

Det billigste er at skifte HFI-relæet med et nyt HPFI. Hvis du har brug for ekstra installation i lejligheden, skal der monteres nye sikringer, der passer til ledningerne, der er i den nye instalation. Hvis der er plads i den gamle tavle, giver en ny tavle ingen umiddelbare fordele, og en udskiftning er normalt ikke billig. Det billigste er at udskifte og montere dele efter behov.

De fleste dele på en eltavle er rørende billige, også selvom en elektriker har fordoblet prisen.

Jeg har bestemt heller ikke lyst til at skifte tavle, men den er meget lille og jeg vill gerne have til elkomfur og vaskemaskine.
je_ns skrev den 09-01-2026 12:28:51

Det er jo ikke sikkert du har 3 faser til rådighed, kender ikke den elmåler du har, men ofte kan man se hvor mange faser der er aktive.

Der er tre faser i stigekablet til lejligheden og måleren er 3 faset, men den en kun forbundet til een fase på stigekablet.

Dan P skrev den 09-01-2026 12:54:39

je_ns skrev den 09-01-2026 12:28:51

Der er tre faser i stigekablet til lejligheden og måleren er 3 faset, men den en kun forbundet til een fase på stigekablet.

Måske de andre 2 faser er brugt til andre lejligheder ?

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis