Færdigmonteret el-tavle

Hej,

Opdagede i går at min gamle HFI ikke virker ordentligt og den gamle tavle har kun 2x10A, så nu er det vist tid :)

Jeg bor i lejlighed og der er 3 faser til rådighed, men ingen ved hvor mange A jeg må trække på dem ..

Er faldet over en færdigmonteret LK, ug12 monteret med,
1 stk 40A Hpfi-relæ.
2 stk 16A 3p+N.
4 stk 13A 1p+N.

Det passer ca til behovet, men jeg undrer mig over at ét 40A HPFI er nok da der jo sidder 148A i tavlen totalt. Man kan også få en færdig ug18 med totalt 200A og stadig kun én 40A HPFI. Hvordan hænger det sammen??

Der findes også en variant med forsikringer, som jeg tænker kunne være relevant i forhold til at passe på husets aldrende installation, men jeg kan ikke huske at have set forsikringer i andre beboeres tavler, så ved ikke om det er relevant??

NB: jeg spørger ikke fordi jeg vil lave det selv. Det er for at forberede mig lidt inden jeg taler med en elektriker.
Hej, Opdagede i går at min gamle HFI ikke virker... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
je_ns skrev den 09-01-2026 13:10:11

Dan P skrev den 09-01-2026 12:54:39

je_ns skrev den 09-01-2026 12:28:51

Det er jo ikke sikkert du har 3 faser til rådighed, kender ikke den elmåler du har, men ofte kan man se hvor mange faser der er aktive.

Der er tre faser i stigekablet til lejligheden og måleren er 3 faset, men den en kun forbundet til een fase på stigekablet.

Måske de andre 2 faser er brugt til andre lejligheder ?

Ja helt sikkert. Der er fra stuen til 5. sal, så 6 lejligheder i min side. Jeg er ikke det mindste i tvivl om at lejlighederne er forbundet på skift til hver sin fase.

Dan P skrev den 09-01-2026 13:17:07
Ja helt sikkert. Der er fra stuen til 5. sal, så 6 lejligheder i min side. Jeg er ikke det mindste i tvivl om at lejlighederne er forbundet på skift til hver sin fase.

Så kan du godt forvente, at der skal trækkes et nyt kabel fra din tavle og ned igennem bygningen. Stigledningen er næppe dimensioneret til at alle 6 lejligheder kan tilsluttes 3 faser. Men du er nødt til at få din installatør til at se på. Det kan vi ikke fjerngætte os til 

jenshøj skrev den 09-01-2026 14:29:11

Dan P skrev den 09-01-2026 13:17:07

Så kan du godt forvente, at der skal trækkes et nyt kabel fra din tavle og ned igennem bygningen. Stigledningen er næppe dimensioneret til at alle 6 lejligheder kan tilsluttes 3 faser. Men du er nødt til at få din installatør til at se på. Det kan vi ikke fjerngætte os til 

Det er også det jeg frygter.

Du skal have tilladelse fra bolig / ejerforeningen. til at udnytte 2 faser mere fra stigeledning.
M.h.t tavlen så kan elkomfur og vaskemaskine sagtens sidde på samme gruppe. Den er der plads til på venstre side af HFI ( skiftes til HPFI / RCD )

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jep. Jeg har også spurgt om det samme ovre på Reddit og fået en masse gode svar. De bedste minder om hvad du skriver  - Tøm tavlen for det gamle og sæt nyt i. Den ene foreslår, 1 stk 3p+n 16A kombisikring + 2stk 1p+n kombisikring (formentligt 10A). - Det er åbenbart lovligt at udelade et normalt HPFI så længe det hele er kombisikringer. Det vidste jeg ikke.

En anden foreslår, 40A HPFI (4 moduler), 1x 16A 3P+N(automatsikring) (3 moduler), 1x 10A 1P+N (automatsikring) (2 moduler), 1x 10A 1P+N (kombirelæ) (2 moduler), hvilk giver 11 moduler af de 12 der er til rådighed.
Annonce
Dan P skrev den 09-01-2026 18:42:29

Jep. Jeg har også spurgt om det samme ovre på Reddit og fået en masse gode svar. De bedste minder om hvad du skriver  - Tøm tavlen for det gamle og sæt nyt i. Den ene foreslår, 1 stk 3p+n 16A kombisikring + 2stk 1p+n kombisikring (formentligt 10A). - Det er åbenbart lovligt at udelade et normalt HPFI så længe det hele er kombisikringer. Det vidste jeg ikke.

En anden foreslår, 40A HPFI (4 moduler), 1x 16A 3P+N(automatsikring) (3 moduler), 1x 10A 1P+N (automatsikring) (2 moduler), 1x 10A 1P+N (kombirelæ) (2 moduler), hvilk giver 11 moduler af de 12 der er til rådighed.

Kombirelæ er en sikring med indbygget HPFI. ideen er at går noget i huset slukkes alt ikke. Men kan su vurde hvad det er man gerne vil have ikke går og er uafhængigt af hinanden og så vælger kombirelæer på de grupper
Optimalt ville være at dele det hele op på 2 eller flere HPFIer - men så skal man have en større tavle. Så de bud der er kommet med er fine. En helt ny tavle er  dog bedre ift til sikkerghed da den er indkablet i selvslukkende plast hele vejen rundt.

Hvis lederne i stigledningen er kraftige nyere plastisolerede ledninger burde de kunne bruges uden der skal trækkes nyt sammen med godkendelsen fra forening. elektriker kan hurtigt se om der er ok

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
buller27 skrev den 09-01-2026 20:51:59

Kombirelæ er en sikring med indbygget HPFI. ideen er at går noget i huset slukkes alt ikke. Men kan su vurde hvad det er man gerne vil have ikke går og er uafhængigt af hinanden og så vælger kombirelæer på de grupper
Optimalt ville være at dele det hele op på 2 eller flere HPFIer - men så skal man have en større tavle. Så de bud der er kommet med er fine. En helt ny tavle er  dog bedre ift til sikkerghed da den er indkablet i selvslukkende plast hele vejen rundt.

Hvis lederne i stigledningen er kraftige nyere plastisolerede ledninger burde de kunne bruges uden der skal trækkes nyt sammen med godkendelsen fra forening. elektriker kan hurtigt se om der er ok

Min forståelse er at man SKAL have 2 fejlstrømsafbrydere i en boligtavle og som du kan se er der ikke meget plads i min, så deraf ideen om at benytte kombi over det hele, så alt er beskyttet mod fejlstrøm, som det skal.

Jeg har listet låget af klemboksen til stigeledningerne og de ser overraskende fine ud, i betragtning af at huset er fra slut 50erne. Jeg har boet her i mange år og det er ikke lavet i min tid, men det er muligt at det er fornyet på et tidspunkt før 2000. Min lille tavle er også i fin stand og ser mere moderne ud and den i min mors hus fra midt 60erne. Hun har heller ikke hpfi(!) - Men underligt der ikke var en plombe. Ham der satte måleren på må have glemt det eller også har den aldrig været der.

Tror da kun der er krav om 2 fejlstrømsrelæer ved nyanlæg, eller ved udskiftning af tavle.
For mig at se, så går der 2 faser ind mod din installation (2 sorte ledninger og en blå). Prøv at kigge i displayet på din elmåler - vises der 1, 2 eller 3 “trekanter”? Et billede af displayet kunne også hjælpe.

Søren O
Søren O skrev den 10-01-2026 10:29:32

Tror da kun der er krav om 2 fejlstrømsrelæer ved nyanlæg, eller ved udskiftning af tavle.
For mig at se, så går der 2 faser ind mod din installation (2 sorte ledninger og en blå). Prøv at kigge i displayet på din elmåler - vises der 1, 2 eller 3 “trekanter”? Et billede af displayet kunne også hjælpe.

Ja, det har du ret. Mon ikke den tynde sorte er nul og de tykkere sort og blå er fase? Gad vist om den gamle drejeskivemåler har være monteret med tre faser så. Der stikker en stump ledning frem (rød), som bare er klippet af?

Men .. når jeg kigger i displayet på måleren ser det ud til at der kun en én fase aktiv L2. Prøv at se her:

Dan P skrev den 10-01-2026 10:07:40

buller27 skrev den 09-01-2026 20:51:59

Min forståelse er at man SKAL have 2 fejlstrømsafbrydere i en boligtavle og som du kan se er der ikke meget plads i min, så deraf ideen om at benytte kombi over det hele, så alt er beskyttet mod fejlstrøm, som det skal.

Jeg har listet låget af klemboksen til stigeledningerne og de ser overraskende fine ud, i betragtning af at huset er fra slut 50erne. Jeg har boet her i mange år og det er ikke lavet i min tid, men det er muligt at det er fornyet på et tidspunkt før 2000. Min lille tavle er også i fin stand og ser mere moderne ud and den i min mors hus fra midt 60erne. Hun har heller ikke hpfi(!) - Men underligt der ikke var en plombe. Ham der satte måleren på må have glemt det eller også har den aldrig været der.

Ja hvis man ville sætte en helt ny tavle op ( alst det man kalder kapslingen - plaskassen det hele sidder i) så skal den overholde nuværende krav bla med mninimum 2x RCD og en masse andet.
Hvis bygningen er fra 1950erne har det værestofomviklede stigledninger. Er det nyere plast(rød, hvid, blå sort osv) er det i hvertfald blevet renoveret sidenhen. Men nok med nulling som jord i tavlen/ ved målerklemmerne.

Det gode ved de helt gamler installioner er at de typisk er nemmere at ændre fordi det hele er mere tilgængeligt og ikke indmuret eller gemt væk

Lyder son om din mors hus også kunne trænge til lidt nyt el. Så længe hun som minimum har HFI og jævnligt tester den.
Ja det sker jo fejl engang imellem.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis