Færdigmonteret el-tavle

Hej,

Opdagede i går at min gamle HFI ikke virker ordentligt og den gamle tavle har kun 2x10A, så nu er det vist tid :)

Jeg bor i lejlighed og der er 3 faser til rådighed, men ingen ved hvor mange A jeg må trække på dem ..

Er faldet over en færdigmonteret LK, ug12 monteret med,
1 stk 40A Hpfi-relæ.
2 stk 16A 3p+N.
4 stk 13A 1p+N.

Det passer ca til behovet, men jeg undrer mig over at ét 40A HPFI er nok da der jo sidder 148A i tavlen totalt. Man kan også få en færdig ug18 med totalt 200A og stadig kun én 40A HPFI. Hvordan hænger det sammen??

Der findes også en variant med forsikringer, som jeg tænker kunne være relevant i forhold til at passe på husets aldrende installation, men jeg kan ikke huske at have set forsikringer i andre beboeres tavler, så ved ikke om det er relevant??

NB: jeg spørger ikke fordi jeg vil lave det selv. Det er for at forberede mig lidt inden jeg taler med en elektriker.
Hej, Opdagede i går at min gamle HFI ikke virker... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Dan P skrev den 10-01-2026 10:58:08

Søren O skrev den 10-01-2026 10:29:32

Tror da kun der er krav om 2 fejlstrømsrelæer ved nyanlæg, eller ved udskiftning af tavle.
For mig at se, så går der 2 faser ind mod din installation (2 sorte ledninger og en blå). Prøv at kigge i displayet på din elmåler - vises der 1, 2 eller 3 “trekanter”? Et billede af displayet kunne også hjælpe.

Ja, det har du ret. Mon ikke den tynde sorte er nul og de tykkere sort og blå er fase? Gad vist om den gamle drejeskivemåler har være monteret med tre faser så. Der stikker en stump ledning frem (rød), som bare er klippet af?

Men .. når jeg kigger i displayet på måleren ser det ud til at der kun en én fase aktiv L2. Prøv at se her:

Det måler kan bruges til 3 faser og bør derfor ikke skulle skiftes - men fra klemkassen er kun 2 fremført og kun 1 forbundet til måleren ser det ud til. Det ville tage elektrikeren meget kort tid at trække til 3 i alt. Så arbejdtiden er altså ikke det tunge her. Stigledningen kan jeg ikke se hvor tyk er. Men harandre lejligheder 2 eller 3 faser så burde du også kunne få det da man dimensionere stigledningen til 3 faser til hver lejlighed i dagf og stigledningen ser som sagt ret ny ud.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Jep, det ligner nulling ved at der er 4 ledere i stigeledningen. Alle med plastkappe, så det er nok fornyet på et tidspunkt. Synes ikke farvekombinationen passer med nogen årgang jeg kan finde, så kan ikke gætte hvilken der er nul. Tænker det er den sorte, med reducere tværsnit. - Kan du gætte det?
buller27 skrev den 10-01-2026 12:59:26

Det måler kan bruges til 3 faser og bør derfor ikke skulle skiftes - men fra klemkassen er kun 2 fremført og kun 1 forbundet til måleren ser det ud til. Det ville tage elektrikeren meget kort tid at trække til 3 i alt. Så arbejdtiden er altså ikke det tunge her. Stigledningen kan jeg ikke se hvor tyk er. Men harandre lejligheder 2 eller 3 faser så burde du også kunne få det da man dimensionere stigledningen til 3 faser til hver lejlighed i dagf og stigledningen ser som sagt ret ny ud.

Det er også det går ud fra. Der er ikke ret meget styr på hvad der sidder i de andre lejligheder, da folk bare laver det uden at meddele sig, men mange lejligheder bliver renoveret og nedlægger by-gassen, får vaskemaskiner osv. Så man må antage andre også har tre faser inde.

Som bemærket tidligere ser det også ud til at alle tre faser har været ført ind. På billedet af klemkassen kan man se en stump af den røde stikke ud af røret hen til måleren. Altså alle fire har været ført ind på et tidspunkt.

Nu er der to faser ind, den tredje klippet af og kun en enkelt tilsluttet. Det begynder at give mening nu :)

For fremtidig reference. Jeg fandt denne som agiver faser og nul:

https://cubus-adsl.dk/elteknik/opslag/ledningsfarver.php
Dan P skrev den 10-01-2026 13:30:12

Jep, det ligner nulling ved at der er 4 ledere i stigeledningen. Alle med plastkappe, så det er nok fornyet på et tidspunkt. Synes ikke farvekombinationen passer med nogen årgang jeg kan finde, så kan ikke gætte hvilken der er nul. Tænker det er den sorte, med reducere tværsnit. - Kan du gætte det?

Det er ikke til at sige. Kun en elektrier kan bekræfte.. rød og hvid er dog faser og enten blå eller sort er nul.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis