Bærende vinduer

Hej Lav det selv

Vi har fået udskiftet vinduer af en tømrer i et Conta typehus fra 1979.

Jeg læser nu flere steder, at disse vinduer nok har været bærende. Selv kan ​jeg huske, at vinduerne næsten måtte skæres ud, men ​fik af vide, at det skyldtes at ​hele facaden var samlet og sat op i et. Det var ​træ stolper af et par ​centimeter, der gik fra bunden og op til remmen. 

Kan man se på nedenstående fil, om vinduerne ​var bærende?
Jeg ved virkelig ikke hvor jeg skal kigge, da meget af det der står kræver en fagmands viden.

Hej Lav det selv Vi har fået udskiftet vinduer af... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Her er billederne

Jeg undrer mig over, at det ikke fremgår klart og tydeligt i forhold tegningerne. Der må da have været en fagmand, der har vurderet, om vinduerne er bærende eller ej.
Cozco skrev den 07-01-2026 16:37:29

Jeg undrer mig over, at det ikke fremgår klart og tydeligt i forhold tegningerne. Der må da have været en fagmand, der har vurderet, om vinduerne er bærende eller ej.

Ja det er tydeligt at se på dine billeder, at den bærende del er fjernet :-(

Den fagmand der burde have vurderet om vinduerne er bærende, er jo den tømmer der har skiftet dine vinduere.
Vi havde tre tømrere ud og give tilbud på at skifte vores vinduere, og alle var klar over at de gamle vinduer var bærende.

Var jeres vinduer af samme type som dem på billederne?
Cozco skrev den 07-01-2026 21:45:46

Var jeres vinduer af samme type som dem på billederne?

Er det billeder af de gamle vinduer du har uploaded?

Det ser nemlig ud til at det er vinduerene der er den bærende del på billederene, og derfor gik jeg ud fra at de oprindelige bærende karme var fjernet, og erstattet med nye vinduer.

Ja det er de gamle og nye vinduer som er uploaded.

Hele vinduet inklusiv karm blev fjernet og der blev så indsat nye vinduer inklusiv karm.
Cozco skrev den 08-01-2026 08:51:32

Ja det er de gamle og nye vinduer som er uploaded.

Hele vinduet inklusiv karm blev fjernet og der blev så indsat nye vinduer inklusiv karm.

Jeg kan ikke gennemskue hvilke af dine billeder der er nye, og hvilke der er gamle, og nogle af billederene er også taget så langt væk fra, at man ikke kan se noget som helst., men det er sådan set også lige meget.

Hvis HELE den gamle karm er blevet fjernet, så er den bærende del også fjernet.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis