Bærende vinduer

Hej Lav det selv

Vi har fået udskiftet vinduer af en tømrer i et Conta typehus fra 1979.

Jeg læser nu flere steder, at disse vinduer nok har været bærende. Selv kan ​jeg huske, at vinduerne næsten måtte skæres ud, men ​fik af vide, at det skyldtes at ​hele facaden var samlet og sat op i et. Det var ​træ stolper af et par ​centimeter, der gik fra bunden og op til remmen. 

Kan man se på nedenstående fil, om vinduerne ​var bærende?
Jeg ved virkelig ikke hvor jeg skal kigge, da meget af det der står kræver en fagmands viden.

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bor selv i et Conta hus fra 1979, og ja det er korrekt at de originale vinduer er bærende.

Vi fik skiftet vinduerne for et par år siden.
Vi valgte metoden med at lade de gamle vinduer blive siddende, og satte de nye vinduer inde i de gamle vinduerammer.
Vores vinduesrammer var fuldstændig rådne, så det var ikke en mulighed.

Hvad kan der ske ved, at de nye vinduer nu bærer en del af konstruktionen?
Cozco skrev den 06-01-2026 18:10:07

Vores vinduesrammer var fuldstændig rådne, så det var ikke en mulighed.

Hvad kan der ske ved, at de nye vinduer nu bærer en del af konstruktionen?

De nye vinduer bære vel mere end de gamle som var rådne?

Der er nok vigtigt at de nye vinduer er klodset på både under og over de lodrette "karme"

Kender ikke sådan et hus, men hvis det er med en gennemgående trædrager over vinduerne, sker der ikke noget lige her og nu, men ​drageren kan sætte sig over tid...

Vi prøver igen, i morgen --
Det fremgår af konstruktionsdokumentationen at de oprindelige elementsøjler var dimensioneret til henholdsvis 10,6 kN, 13,69 kN og 17,1 kN. Altså 1,1 - 1,7 tons pr. søjle. Dette er inkl. partialkoeffiicienten. Dette er med stor sandsynlighed egenvægten og f.eks. snelast. Altså laster der er kontinuerlige.

Moderne vinduer er ikke dimensioneret til dette og træet brugt er ofte ringere.
Det ældre træ kan trods udvendigt råd godt stadig være nogenlunde solidt indeni.

Evt. spørg tømrer/vinduesproducent om vinduet kan optage disse laster (kan det ikke, og må det ikke).

Der ender vel med et forsikringsspørgsmål såfremt der sker skade på vinduer. Eller værre, husets konstruktion.

Mvh. 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
Men ligesom med vægge, må der vel stå i tegningerne, om vinduerne er bærende eller ikke.

Er jeg helt galt på den?
Annonce
Det står ikke på tegninger. Men nævnes i statiske beregninger i konstruktionsdokumentationen.

Mvh. 

Discrusio skrev den 06-01-2026 17:59:27

Bor selv i et Conta hus fra 1979, og ja det er korrekt at de originale vinduer er bærende.

Vi fik skiftet vinduerne for et par år siden.
Vi valgte metoden med at lade de gamle vinduer blive siddende, og satte de nye vinduer inde i de gamle vinduerammer.

Lige en rettelse.
De nye vinduer blev selvfølgelig sat ind i de gamle karme (den del sam er fastmonteret i huset), og ikke vinduerammerene (den del som kan åbnes og glasset sidder i).

Har fået af vide, at vinduerne ikke var bærende, hvilket undrer mig.

Det fremgår af billederne, at det bør være træskellettet mellem vinduerne, som bærer.

Det er søjlerne som bærer remmen, som kan ses nedenfor.

Det er disse søjler der bærer ja. Hvis tømrer har ladet dem stå er der ingen problemer 👍

Søjler som disse indgår i vindueselementerne i mange huse fra den tid. Nogle gange er der monteret en bærende stålsøjle mellem elementerne, gemt i hulrum.

Desværre er det set at de ukritisk fjernes når der skiftes vinduer.

Mvh. 

Cozco skrev den 07-01-2026 09:30:12

Har fået af vide, at vinduerne ikke var bærende, hvilket undrer mig.

Det fremgår af billederne, at det bør være træskellettet mellem vinduerne, som bærer.

Det er søjlerne som bærer remmen, som kan ses nedenfor.

Træskellettet (den bærende del) er vinduekarmen.
Man har så sat vinduerammer (den del som kan åbne) direkte ind i selve træskellettet.

Prøv lige at upload et billede af hvordan dine vinduer ser ud i dag inde fra.
Måske man kan se de gamle vinduekarme stadigvæk, med mindre de er gemt bag noget inddækning.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis