Kørebriller til natkørsel

Hvad er jeres erfaring med kørebriller til kørsel om natten ?

Fik for et par år siden, skærmbriller og kørebriller med gult glas hos Louis Nielsen, det var en helt igennem dårlig oplevelse, skærmbrillerne lavede de om et par gang, og til sidst var de ikke et hak bedre en de billig briller fra supermarkedet.

Kørebrillerne er med styrke efter deres egen synsprøve, men synes ikke de har nogen mærkbar effekt.

Har kikket lidt på ZEISS DriveSafe, men kunne jo godt tænke mig at høre om der er nogle der har erfaring med dem, har jo ikke lyst til at bruge flere penge på uduelige briller. Ved godt de koster lidt, men hellere give en hel del mere end de ca. 1500 kr jeg spildte på kørebriller hos Luis Nielsen.

Vi prøver igen, i morgen --
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Få først checket for grå stær. Det er som regel hovedproblemet.
Efter mine øjne blev fikset er mit nattesyn fremragnde, og modkørende biler blænder ikke (med mindre fjoget kører med langt lys).

Nu bliver jeg nysgerrig. Hvilket problem er det, at briller skulle kunne løse ved natkørsel?
Bent Andersen skrev den 04-01-2026 21:04:14

Efter mine øjne blev fikset er mit nattesyn fremragnde, og modkørende biler blænder ikke (med mindre fjoget kører med langt lys).

Der var intet galt med øjnene for et par år siden, hvis Luis Nielsen da kan finde ud af det, det var en længere test..

Meget af problemet er de nye led lygter, synes de giver et diffust lys, og svært at se om de i det hele taget har blændet ned.

GodeVen skrev den 04-01-2026 21:27:38

Nu bliver jeg nysgerrig. Hvilket problem er det, at briller skulle kunne løse ved natkørsel?

At man skulle undgå at føle sig generet af skarpt lys fra andre bilister, det ser jo så fint ud i reklamen, men derfor oprettede jeg tråden, for at høre fra folk med erfaring med dem

Her er hvad Zeiss selv skriver LINK 

Kan sagtens køre bil om aftenen, men synes det kan være trættende at køre i længere tid, og kunne et par Zeiss kørebriller hjælpe køber jeg gerne...

Kender dem ikke, men hvis du investerer i et par, - så må du meget gerne lægge en bedømmelse herind.
Hvis de virker så effektivt, som vist i linket fra Zeiss, så er jeg også stærkt interesseret.
Annonce
je_ns skrev den 04-01-2026 21:54:34

Der var intet galt med øjnene for et par år siden, hvis Luis Nielsen da kan finde ud af det, det var en længere test..

Meget af problemet er de nye led lygter, synes de giver et diffust lys, og svært at se om de i det hele taget har blændet ned.

Kender ikke Luis Nielsen, men det kræver normalt en øjenlæge for at få diagnisticeret grå stær. En optiker har ikke apparaterne. Og hvis du synes LED/Xenon giver et diffust lys, så er der noget der peger på grå stær.

Bent Andersen skrev den 04-01-2026 23:17:45

je_ns skrev den 04-01-2026 21:54:34

Kender ikke Luis Nielsen, men det kræver normalt en øjenlæge for at få diagnisticeret grå stær. En optiker har ikke apparaterne. Og hvis du synes LED/Xenon giver et diffust lys, så er der noget der peger på grå stær.

Ja det er da muligt, dog har min kone samme oplevelse med natkørsel.. 

djaydjay skrev den 04-01-2026 23:08:18

Kender dem ikke, men hvis du investerer i et par, - så må du meget gerne lægge en bedømmelse herind.
Hvis de virker så effektivt, som vist i linket fra Zeiss, så er jeg også stærkt interesseret.

Ja det skal jeg nok, men havde håbet at høre fra nogle der havde prøvet dem, så jeg ikke smider flere penge efter ubrugelige briller, som dem fra Louis...

I de fleste tilfælde nu om dage er det hverken lægen eller optikeren der stiller diagnosen grå stær, det er apparatet/scanneren. Lægen kan dog sammenkoble flere diagnoser og råde i de tilfælde. Det kan optikeren vist ikke. Desuden udtaler Louis sig ikke hvis der er en læge ind over. 
Konklusioner med min hustru, senest i december.

Ang briller med gult glas minder det mig om at franskmændene havde rigtig mange gader og biler med gkle pærer for en del år siden.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hvis man bliver ramt af af det asymmetriske lys fra en drejende bil, kan man blive blændet. Hvordan en brille skulle kunne hjælpe på det, uden blot at være en solbrille, har jeg svært ved at se. Hvis det skal laves elektronik i stil med et moderne blændfrit bakspejl, hvor det målrettet retter sig mod lygter, vil det være muligt. Men at lave nogle "svejsebriller" med teknologi fra matrix-lygter, vil være noget af en udfordring.

Modkørende biler blænder generelt ikke. Men, man hører mange, der synes at det er ubehageligt at køre, når det er mørkt. Så vi reagerer nok forskelligt på lyset. 
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis