Kørebriller til natkørsel

Hvad er jeres erfaring med kørebriller til kørsel om natten ?

Fik for et par år siden, skærmbriller og kørebriller med gult glas hos Louis Nielsen, det var en helt igennem dårlig oplevelse, skærmbrillerne lavede de om et par gang, og til sidst var de ikke et hak bedre en de billig briller fra supermarkedet.

Kørebrillerne er med styrke efter deres egen synsprøve, men synes ikke de har nogen mærkbar effekt.

Har kikket lidt på ZEISS DriveSafe, men kunne jo godt tænke mig at høre om der er nogle der har erfaring med dem, har jo ikke lyst til at bruge flere penge på uduelige briller. Ved godt de koster lidt, men hellere give en hel del mere end de ca. 1500 kr jeg spildte på kørebriller hos Luis Nielsen.

Vi prøver igen, i morgen --
Hvad er jeres erfaring med kørebriller til kørsel... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
GodeVen skrev den 05-01-2026 09:37:23

Hvis man bliver ramt af af det asymmetriske lys fra en drejende bil, kan man blive blændet. Hvordan en brille skulle kunne hjælpe på det, uden blot at være en solbrille, har jeg svært ved at se. Hvis det skal laves elektronik i stil med et moderne blændfrit bakspejl, hvor det målrettet retter sig mod lygter, vil det være muligt. Men at lave nogle "svejsebriller" med teknologi fra matrix-lygter, vil være noget af en udfordring.

Modkørende biler blænder generelt ikke. Men, man hører mange, der synes at det er ubehageligt at køre, når det er mørkt. Så vi reagerer nok forskelligt på lyset. 

Visse briller er så vidt jeg ved udstyret med glas á la det polarisationsfilter jeg sommetider bruger på mit kamera (se her). 

Ved ikke om det vil virke mod en del af lyset fra billygter?

Nogen bilister klager over blænding fordi de kigger ind i de modkørendes lygter i stedet for at fokusere på den bane de selv kører i(og hvor cyklister m.m. rammes). Mener jeg.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Lys fra billygter er ikke polariseret. Hvis lyset rammer vejen og derefter øjnene, vil det hovedsagligt være vandret polariseret. Det er derfor polariserede solbriller virker så godt en sommerdag. Stort set alt man ser på, er genskin fra solen. Ser man direkte mod solen eller mod billygter, vil lysmængden der fjernes, være meget begrænset, da andelen af vandret polariseret lys, er meget lille.   
Nå har arbejdet lidt på det, har været til en udvidet synstest hos Nytsyn, jeg burde altid at gå med briller, samt at mine pupiller reagere langsomt fra mørke til lys, så derfor kan jeg nemmere føle mig blændet..(nok alderen der trykker, er 70 år gammel)
De mente at briller med den rigtige styrke, samt ZEISS DriveSafe glas som er specielt lavet så de passer til mine øjne, ville gøre en stor forskel, med hensyn til natkørsel..

Så det er nok det det ender med....

Har i mellemtiden kikket hos FDM de lavede en test i 2025 med netop ZEISS DriveSafe, hvor 5 forsøgspersoner fik lavet briller hos Nytsyn, de var alle tilfredse og synes det var en forbedring.

Skægt nok sælger(solgte) samme FDM briller med gult glas som hjælp til kørsel i mørke. Alle tre modeller er udsolgt.
Kunne ikke finde artiklen om Zeiss Drive Safe.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 07-01-2026 16:49:58

Skægt nok sælger(solgte) samme FDM briller med gult glas som hjælp til kørsel i mørke. Alle tre modeller er udsolgt.
Kunne ikke finde artiklen om Zeiss Drive Safe.

Artiklen med Drivesafe er i motor 9-2025

Selv det er en udbredt opfattelse at gule briller er værdiløse til at hjælpe mod at blive generet af lys fra andre biler om natten. Sælger FDM gule briller hjælper med sælger den i deres web shop.

Annonce
je_ns skrev den 07-01-2026 17:04:54

Selv det er en udbredt opfattelse at gule briller er værdiløse til at hjælpe mod at blive generet af lys fra andre biler om natten. Sælger FDM gule briller hjælper med sælger den i deres web shop.

Den bedre halvdel har købt briller med polariserede glas fra Synoptik og været meget glad for dem, hun var meget generet af blænding ved aften/natkørsel men det er ikke længere en udfordring. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 09-01-2026 21:34:25

je_ns skrev den 07-01-2026 17:04:54

Den bedre halvdel har købt briller med polariserede glas fra Synoptik og været meget glad for dem, hun var meget generet af blænding ved aften/natkørsel men det er ikke længere en udfordring. 

/BOFH 

Mange tak for tilbagemeldingen, det lyder jo lovende..

Er det "kun" kørebriller eller nogle briller hun bruger altid?

Synoptik anbefalede mig briller jeg skulle bruge hele tiden, som så også var kørebriller..

Det er briller hun ideelt bør bruge altid. Hærdede med glidende overgang til lille læsefelt. Fået et par mere med samme styrke som solbriller. Hendes syn ændrer sig meget disse år så de er købt på abonnement så der kan udskiftes løbende hvis styrken skal tilpasses.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg tror nu nok at slibningen af specielle glas kan gøre en forskel. Jeg har i over 1 år lidt af dobbeltsyn begyndende på afstand 3-4 m til TV apparat. Jeg så alt dobbelt. Som passager i bilen (har aldrig haft kørekort) ser jeg to biler, dobbelt vejbane osv. når en cyklist kører på cykelstien, kører han i mine øjne også lige ud foran bilen. Af den grund er det forfærdeligt for min mand at have mig som passager, fordi jeg jo hele tiden oplever at vi kører ind i noget. Synsprøve hos Louis Nielsen, som siger at jeg skal have briller med 2 prismer.

Jeg får tid hos byens øjenlæge, som bare konstaterer at jeg er gammel (84). Han gider vist ikke gamle damer. Jeg får en tid hos nabobyens øjenlæge. Grundige test hos skeletekniker og derefter hos øjenlægen, som diagnosticerer at jeg skal have briller med 10 prismer.
Tilbage til optikeren Louis Nielsen, synsprøve som siger 2 prismer og vist ikke tror på øjenlægens diagnose. De laver briller med 2 prismer. Dur ikke, så vi ender med at de laver briller med 10 prismer. Succes…. Jeg ser ikke dobbelt længere.

Kan noget lignende ske med “natteblindhed” og rettes med briller diagnosticeret af øjenlæge.

Jeg synes at Louis Nielsen har betjent mig tilfredsstillende, selvom der måtte mange besøg til og briller med prismer tager længere tid at lave fordi det ikke er standard.

Når lysten driver værket
Super godt du fik briller du er glade for.

Desværre har jeg på ingen måde god erfaring med Louis nilsen

Fik lavet et par skærmbriller som skulle være helt tilpasset til formålet, det var de desværre ikke, i 3 forsøg lykkedes det dem at lave dem som almindelige læsebriller, som dog ikke var spor bedre end et par. Fra Føtex.

Desuden et par kørebriller med gult glas med styrke efter synsprøve, dem bruge jeg ikke da de ikke hjælpe mig.

Fik også lavet et par sikkerheds briller med styrke og glidende overgang, de fungere fint nok, men har nogle fra bauhaus også med glidende overgang de er meget bedre og koster kun 200 kr.
Heldigvis betalte min daværende arbejdsgiver "skærmbriller "  og sikkerheds briller.
Så jeg spildte " kun" Ca 1200 kr på kørebrillerne. 

Så jeg kommer aldrig til Louis Nielsen mere.selv om de er billige.. 

Synsprøven hos nysynet var mere omfattende og grundig.
Så det ender nok med et par briller fra dem.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis