Lunker tagpap

Hej

Vores tagpap står mildest talt under vand. Vandet bliver ikke ledt væk, og jeg har været oppe og fjerne blade mm fra nedløbsrøret uden held.. det er som om det ikke løber korrekt hen til nedløbsrøret..
hvilke muligheder har vi? Vil det evt. være muligt at lave et “nyt” nedløbsrør i den anden side eller?

På forhånd tak!
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her er lige et par billeder.. nedløbsrøret sidder i venstre side, lige ved siden af “bulen”
Kan du lave et nedløb hvor lunken er størst kunne det jo være en mulighed..
Men du bør nok undersøge om der er en grund til der er opstået de lunker, og noget er råddent i det bærende, eller det er bygge sjusk.

Vi prøver igen, i morgen --
Hej
Tak for svar.
Det er på et skur/carport som vi har overtaget for et stykke tid siden, hvor det også stod i tilstandsrapporten.. Det var dog sommer og vi havde ikke mulighed for det se det..
Taget virker tæt (lidt fugtig dog - ingen dryp), jeg er bare lidt overrasket over hvor meget vand der rent faktisk står der..
Ville det være bedst at få en fagmand ud og kigge på det?
Tidligere ejer oplyste de ikke havde udfordringen og har haft en fagperson ude og kigge som oplyste taget var tæt og ​OK.
Hvis der er bjælkelag kan man ofte føre afløbsrør imellem bjælker fra en ny tagbrønd / nedløb. Det skal skæres ned i tagpap og der skal brændes tagpap på hen over.. Bagefter skærer man hullet ud.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er bjælker nedenunder så det var også min tanke uden vide om det er muligt..
Er der mon andre alternativer?
Annonce
Man skal selvfølgelig have et sted at gøre af vandet hvis man placerer et nedløb et andet sted - er det muligt?
Ift alternativer så kan man skrælle nuværende tagpap og plader/brædder af, lave opretning så vandet løber den rigtige retning og lægge ny tagdækning på igen.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det er vel den mest rigtige løsning? I så fald er det måske oplagt at lægge ​yderligere ​isolering ind også? (Og evt. Forhøje spær/åse?)

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Kaja34 skrev den 04-01-2026 15:30:20

Hej

Vores tagpap står mildest talt under vand. Vandet bliver ikke ledt væk, og jeg har været oppe og fjerne blade mm fra nedløbsrøret uden held.. det er som om det ikke løber korrekt hen til nedløbsrøret..
hvilke muligheder har vi? Vil det evt. være muligt at lave et “nyt” nedløbsrør i den anden side eller?

På forhånd tak!

Jeg har en dobbelt carport, hvor jeg havde et tilsvarende problem med vand på taget. Min carport er fra 1972 og bygget sammen med huset, så der er mur på tre sider og bjælker af lim-træ på tværs til at understøtte taget. I midten var der opsat en ca 10x10 cm stolpe for at understøtte bjælken på midten. Jeg kunne tydelig se at der samlede sig ret meget vand omkring midten af taget og idet jeg rigtig gerne ville af med stolpen der understøttede bjælken, valgte jeg at ændre understøtningsprincippet og samtidig rette taget op. 

Jeg monterede 4 stk IPE200 bjælker der nu erstatter den gamle bjælke af limtræ. Herved kunne understøtningen fjernes, så jeg nu har en dobbelt carport uden e stolpe der går til gulvet og samtidig har jeg fået rettet taget op. Da jeg monterede IPE200 bjælkerne kun jeg tydelig høre hvordan vandet løb af taget. Der er stadig lidt lunker, for taget er originalt fra 1972 og derfor helt fladt og med de dampbuler der gennem tiden er kommet - men efter operationen er det ret begrænsede vandmængder der ligger over carporten.

Så hermed endnu en ide til hvad du kan forsøge dig med.

virker afløbet ?

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Måske kan hjørnet hæves itf det er en stolpe og den er sunket lidt?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis