Jord til stikkontakt // Jordspyd installation

Hej,

Vi har brug for Jord i et stik i vores garage fra 1974 (PHEV bil opladning gennem mormor lader)
Der er allerede trukket strøm (13A) af tidligere ejer fra HPFI relæ i hus/bryggers til garage.

Vi har talt om mulig lokation af jordspyd bag garagen.

Jeg ved godt det "rigtige" ville være at trække jordledningen fra jordspyd / garage, og over til HPFI relæ for potentialeudligning mellem de to installationer, men vi har ikke brug for jord i huset (lige nu), så vil det være en gangbar løsning "bare" at koble jordspyd til jord i stikkontakten hvor mormorladeren sidder? Det vil spare os for penge til 25+m jordledning og gravearbejdet + elektriker til tilkobling af jord til eksisterende installation.
Problemet er vel evnt. fejlstrøm, men skulle det ske burde moderne HPFI relæ vel automatisk slå fra? 

Vil den simple løsning uden gravearb. jordforbindelse mellem hus og garage m.v være en "okay" løsning, eller er jeg helt galt på den?

Hej, Vi har brug for Jord i et stik i vores... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Til min bil fulgte denne lader og denne vejledning med om opladning af bilen. Der vises blandt andet at man kan få vægmontering til laderen. Det vil man kun have hvis man bruger den hjemme. Da er da heller ingen advarsler, der blot antyder at det er til nødopladning. De nævner blot at stikkontakten skal være egnet.

https://www.youtube.com/watch?v=eP2v8eHf5Cc

Der er en kontaktor i, nøjagtigt som en stationær lader. Den mangler internet forbindelse, så man kan (kunne) ikke få refundret afgift. Men elektrisk er den præcist som en stationær lader.

Som en lille sidenote så må den viste minitangent stikkontakt ikke anvendes med en 13A sikring. Mærkestrømmen er 10A og max forsikring også 10A. I  modsætning til nyere 10A stikkotnater der må forsikres med 13A.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Den viste stikkontakt er ikke forsynet med tilslutning til jord. Man kunne overveje en stikkontakt med pindjord, Hvis man ikke vil have en schuko kontakt. Så passer schuko stikket i kontakten.

fase
For lige at skære ud i pap.
Når huset er fra 1974 er der sikkert en jordforbindelse i eltavlen. Dengang var der krav om jord til vaskemaskine, komfur opvaskemaskine og at 1 stk stikkontakt i køkken skulle være med jord.
Den viste stikkontakt i garage kan udskiftes med en nyere uden afbryder og er så mere egnet til en længere varende strøm.
Der er ikke krav om jordforbindelse til stikkontakt for bil lader hvis denne er etableret og sidder indendørs. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svar.

Jeg vil få skiftet minitangent kontakten til en nyere der bedre kan håndtere længerevarende strøm.
Mit jordspyd installation har jeg ikke besluttet mig endnu for endelig løsning, men der er intet i eksisterende husinstallation(elskab) og dermed heller ikke trukket jord til garagen for nuværende. (potentiel spændings-ø?)
Jeg har ikke set på hvilket kabel der er ført til garage men det kunne godt få betydning for valget af spyd installation.

Endnu engang tak for svar og god jul :)
Annonce
Du kan ikke umiddelbart se om der er jordspyd i eksisterende. Ved at tage låg af ved sikrings grupper kan du se om der er jordledninger fra komfur m.m. og om de er forbundet. Det var lovkrav i 1974

Du skal lige være opmærksom på at ladeudstyr til biler skal beskyttet af egen RCD (HPFI) og den RCD må ikke beskytte anden i installationen, det angives i DS/EN 60364 punkt 722.531.3.101 og det skal være en 30mA RCD type A der anvendes.
Faren ligger i at ladeudstyr kan returnerer en overlejet jævnstrøm, som kan give problemer med at din  RCD (HPFI) ikke virker korrekt, så den ikke beskytter dig. 
mht. belastning af stikkontakten, så er der ikke nogen stikkontakter der er beregnet for langvarig belastning, Schneider (LK) angiver 6A se her: https://elraad.dk/wp-content/uploads/2020/07/LK-Langvarig-belastning-af-stikkontakter.pdf
Euro materiel / schuko stikkontakt har også begrænsning, ABB foreskriver eksempelvis maksimal 2 timers lag belastning. Så bedste bud er et CEE stik.

Men husk nu alt dette er autorisationskrævende arbejde, når du selv roder, gælder hverken forsikring på bil eller hus, bare hvis du vil spare de få penge i forhold til hvad bil og hus koster :-)
Som tidligere nævnt, kravet til RCD gælder for installationer lavet med formål til opladning af bil. Man må godt benytte en bestående stikkontakt til at lade bil. Så er der ingen ekstra krav. 

Et ladekabel har 5 kraftige stikben til de normale ledere i en 3 faset installation. Der er to ekstra pinde til kontrol signaler. Det ene (PP) har en modstand forbundet til jord pinden i kablet. Størrelsen på modstanden fortæller kvadratet på kablet. Fx 680 ohm betyder 2,5 kvadrat. Den anden pind er til kommunikation om maksimal ladestrøm fra lader til bil. Dette signal er også i forhold til jord. afhængig af hvordan elektronikken er i bilen, kan det være et krav at jordforbindelsen ikke må "svæve" i forhold til nul. Altså jord skal være forbundet. 
e-bak Velkommen på lds.
du skrev
Men husk nu alt dette er autorisationskrævende arbejde, når du selv roder, gælder hverken forsikring på bil eller hus, bare hvis du vil spare de få penge i forhold til hvad bil og hus koster :-)
Det første er jeg enig i, men den med at der ikke gælder forsikring på hverken bil eller hus passer ikke. 
Der kan forekomme en bøde, men forsikring gælder indtil det kan bevises at det er forsikring svindel. 
Og hvis det ellers er lavet ok, hvem kan bevise at det er lavet som gds / lds. Private har ikke krav om at gemme fakturaer. 

Nu er det sådan at lade installationer skal tilmeldes på instannationsblanketten over for forsyningsselskaberne, og hvis dette ikke er gjort, er installationen ikke lovlig, tilmeldingen kan kun fortages af en autorisere installatør. har set sager i syn og skøn hvor netop dette har været bagt op. 
Hvis nu installatøren har glem at tilmelde er en regning meget go, hvis man selv udføre ja så er det ikke nemt, derudover ligger der en KLS krav i bek. 1082 https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2016/1082
hvor der er krav til at der er udført måling af jordforbindelse, og at denne skal være dokumenteret, igen hvis man ikke kan henvise til en installatør, er det ikke nemt at bevise at det er gjort, og ansvaret hvis 100% på ejer og brugeren af installationen.
Siger det bare, og så er det menneske liv vi leger med, det her kan man dø af, jeg er nok selv lidt mere løs når det kommer til VVS og Kloak arbejde hvor det ikke kan koste menneske liv. 
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis