Jord til stikkontakt // Jordspyd installation

Hej,

Vi har brug for Jord i et stik i vores garage fra 1974 (PHEV bil opladning gennem mormor lader)
Der er allerede trukket strøm (13A) af tidligere ejer fra HPFI relæ i hus/bryggers til garage.

Vi har talt om mulig lokation af jordspyd bag garagen.

Jeg ved godt det "rigtige" ville være at trække jordledningen fra jordspyd / garage, og over til HPFI relæ for potentialeudligning mellem de to installationer, men vi har ikke brug for jord i huset (lige nu), så vil det være en gangbar løsning "bare" at koble jordspyd til jord i stikkontakten hvor mormorladeren sidder? Det vil spare os for penge til 25+m jordledning og gravearbejdet + elektriker til tilkobling af jord til eksisterende installation.
Problemet er vel evnt. fejlstrøm, men skulle det ske burde moderne HPFI relæ vel automatisk slå fra? 

Vil den simple løsning uden gravearb. jordforbindelse mellem hus og garage m.v være en "okay" løsning, eller er jeg helt galt på den?

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
2  jordspyd må være løsningen , det kan godt være at i  lovmæsigt , ikke  behøver en jord  i jerers hus , men det er en god ting at have . når i nu er i gang ..

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Er du sikker på, at der ikke er trukket et treleder kabel til garagen? Hvis der er det er der sikkert en jordledning i stikkontakten. Undersøg det først. 
Du kan godt lave en jordledning ved stikkontakten til laderen, men kravet til jordledningen er et 6 mm2 kabel. Altså hvis det skal være lovligt.

fase
S. Fabrin skrev den 18-12-2025 10:59:29

Er du sikker på, at der ikke er trukket et treleder kabel til garagen? Hvis der er det er der sikkert en jordledning i stikkontakten. Undersøg det først. 
Du kan godt lave en jordledning ved stikkontakten til laderen, men kravet til jordledningen er et 6 mm2 kabel. Altså hvis det skal være lovligt.

Det er en LK minitangent ligesom vedhæftede der sidder i garage hvor vi gerne vil have mormorlader tilkoblet, og andre stikkontakter jeg har haft åbnet har ikke været med Jord trukket til stikkontakten, så tvivler stærkt på det er tilfældet her.

karl smart skrev den 18-12-2025 09:58:49

2  jordspyd må være løsningen , det kan godt være at i  lovmæsigt , ikke  behøver en jord  i jerers hus , men det er en god ting at have . når i nu er i gang ..

Så, jordspyd lige uden for bryggers koblet koblet til HPFI relæ til eventuelle nye kontakter der skal have jord inden i hus (Installeret med 6mm kobberledning // 2m jordspyd) samt jordspyd uden for garage koblet til stikkontakten med mormor laderen.
Troede ikke man måtte lave det som 2-spyds løsning?

Tror du skal ringe efter en elektriker til at hjælpe dig inden du brænder garagen ned med bilen indeni.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det er jord til diverse hårde hvidevarer jeg tænker på , vaskemaskine , komfur osv , her vil en direkte jord være godt .

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Annonce
BOFH skrev den 18-12-2025 11:56:24

Tror du skal ringe efter en elektriker til at hjælpe dig inden du brænder garagen ned med bilen indeni.

/BOFH 

Det var ikke det spørgsmålet gik på men tak for svar... Jeg havde slet ikke tænkt over strøm kan være farlig 
* Sarkasme kan forekomme * 

karl smart skrev den 18-12-2025 12:03:17

Det er jord til diverse hårde hvidevarer jeg tænker på , vaskemaskine , komfur osv , her vil en direkte jord være godt .

ah, forstået. Det er noget vi har overvejet, men eksisterende installation fra 1970'erne har fungeret fint, og stikkontakterne er alle uden jord i huset, så indtil vi får tid til renovering af rummene, hvor stikkontakter formentlig bliver skiftet ud samtidig, tænker jeg vi lader dem blive som det er, og stoler på HPFI slår fra ved overgang som det bør :-) 
-- Hvis det er lovligt ift installationen med PHEV mormorladning og jordspydsinstallation.

Ja, og jordinstallationer er de farligste (mere sarkasme).

Reglerne om bilopladning er lidt specielle. Du må lade din bil fra hvilen som helst stikkontakt uden at der specielle krav. Der nogle anbefalinger om ladestrøm og tid. En minitangent bør ikke bruges til ladning over 6A. Men du må godt bruge den uden jord, hvid du kan. Laver du en installation, der har til formål at oplade biler, er der forskellige krav der skal være overholdt.  
Ledude skrev den 18-12-2025 12:13:52

samtidig, tænker jeg vi lader dem blive som det er, og stoler på HPFI slår fra ved overgang som det bør :-) 
-- Hvis det er lovligt ift installationen med PHEV mormorladning og jordspydsinstallation.

Gentager mit udsagn fra før - helt overordnet er din mormorlader designet til nødopladning af bilen - ikke til fast hverdagsbrug så din løsning er i udgangspunktet forkert.

Var du under opfattelse af at du selv lovligt måtte begynde at banke jordspyd ned og trække ledning til en kontakt når du ikke engang har styr på hvor kablet fra din hus kommer ind eller hvilken type det er?

/BOFH

Det er ikke rigtig når du skriver at en mormorlader ikke er designet til daglig brug. Det er de danske stikkontakter, der ikke er designet til den belastning som en lader giver.

Til min bil fulgte der en mormorlader med. Den har udskifteligt kabel til 1 fase (schuko) og 3 faser (CEE). Bilproducenten anbefaler den til opladning og henviser til lokale regler. 

GodeVen skrev den 18-12-2025 14:00:06

Det er ikke rigtig når du skriver at en mormorlader ikke er designet til daglig brug. Det er de danske stikkontakter, der ikke er designet til den belastning som en lader giver.

Til min bil fulgte der en mormorlader med. Den har udskifteligt kabel til 1 fase (schuko) og 3 faser (CEE). Bilproducenten anbefaler den til opladning og henviser til lokale regler. 

Ok, og tillykke. Har du gjort dig klart hvorfor der muligvis var konverter til CEE med? Såfremt den kan indstilles til at levere mere end 6A er den muligvis ulovlig når det 3-fasede stik ikke er fastmonteret i laderen.  Held og lykke med at finde en bilproducent der anbefaler deres nødlader til hverdagsbrug - kan du evt finde en reference?

Det helt utvetydige udsagn fra sikkerhedsstyrelsen er at en fastmonteret ladeboks tilsluttet efter gældende regler er den anbefalede løsning.
Trådstarter og du selv kan evt starte med at se sikkerhedsstyrelsens lille film på yt.

/BOFH 

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis