Træt af Windows 11

Jeg synes der er kommet for meget barnepige, AI, og snagen i min private ageren i Windows 11 25H-et-eller-andet. Jeg synes også, det svært at finde det, man skal bruge, for Microsoft mener hele tiden, at de ved bedst, og vil i øvrigt stoppe alt muligt unødvendigt af deres skrammel ned i halsen på mig. Desuden er nogle af de ting, jeg tit bruger, blevet enten gemt langt væk, eller helt forsvundet. Jeg har tidligere brugt Ubuntu, men er der andre mere brugervenlige alternativer?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kommer an på hvor omstillingsparat du er. Jeg kører Lubuntu de sidste 5 år, som kræver lidt tilvænning. Det OS som ligner Win mest er nok Linux Mint (baseret på Ubuntu).
Men (x)ubuntu oplevelsen af at arbejde med et OS som ikke kommer preloaded med horoskoper og alt muligt andet skrrammel og p.. og l... er bare skøn.
Go for it!

Undskyld jeg spørger lidt ind her, bare sig til hvis det er upassende.
Kører pt win10 på en pc der ikke uden special inst (som jeg er utryg ved) kan køre win11.
Jeg har16Gb ram og det mest udfordrende jeg kører er PhotoShop.
Hvad ville I gøre?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Både Ubuntu, Linux Mint eller Debian er gode alternativer til amerikansk dominans.

Tyskland har længe været opfattet som det mindst digitaliserede samfund i Europa, men prøv at dykke ned i årsagerne til deres forbehold som på sigt kunne være til fordel til os danskere.

Vær forberedt på at det taget tid, da kun få europæiske kilder er tilgængelige med amerikanske søgemaskiner. 

PS: Det letter selvfølgelig forståelsen hvis man læser, skriver og forstår tysk.
JohnLarsen skrev den 13-12-2025 21:33:48

Kører pt win10 på en pc der ikke uden special inst (som jeg er utryg ved) kan køre win11.
Hvad ville I gøre?

Jeg opgraderede fra win 10 til win 11 selv om der kom frem at min pc ikke skulle være egnet til det, der skulle laves lidt forskellige krumspring, men det lykkedes.

Det køre udmærket, men kan ikke mærke forskel fra win 10, men der kommer jo diverse opdateringer til win11.

Jeg fik hjælp via denne her tråd ​LINk​​​

Vi prøver igen, i morgen --
JohnLarsen skrev den 13-12-2025 21:33:48

Hvad ville I gøre?

Med 16 GB kan du køre hvad som helst. Jeg kører Lubuntu (som er en letvægts-Ubuntu) fordi jeg bruger 15 år gamle laptops der kun kan klare 4 GB.

Ubuntu (og varianter) har efter min mening bedre support end Win, og er væsentligt hurtigere. Og efter 5 år er der ikke et eneste Win program jeg savner.
Dertil kommer fremragende stabilitet (har ikke haft et crash endnu), og multi-bruger funktionaliteten, som sikrer brugerne fra at andre snager i ens ting.
Det er kun et spørgsmål om hvilken grafisk overflade du bedst kan lide.

Annonce
Efter lidt roden rundt tror jeg, jeg går med Ubuntu. Har en gammel Lenovo B560, 8GB RAM, og to SSD diske, den ene på 460 GB. Har før kørt Ubuntu på svagere maskiner. Bruger i øvrigt Libre Office, men kan også bruge et skylager, nogen forslag?
JohnLarsen - se kommentarer fra je_ns og i linket hos ham, kan du se, hvilket program du skal bruge for at komme forbi forhindringerne.
Jeg har opdateret ret mange pc.er for venner og bekendte med denne metode, og indtil nu har det ikke afstedkommet problemer en eneste gang.
Nu er der i øvrigt også kommet et andet program, Flyoobe, der ligesom Rufus kan omgå kravene. Det har jeg også brugt uden problemer. 
På Youtube kan du finde vejledninger til, hvorledes man gør med begge programmer.

Kurt B. Andersen
kurta skrev den 14-12-2025 22:08:24

JohnLarsen - se kommentarer fra je_ns og i linket hos ham, kan du se, hvilket program du skal bruge for at komme forbi forhindringerne.
Jeg har opdateret ret mange pc.er for venner og bekendte med denne metode, og indtil nu har det ikke afstedkommet problemer en eneste gang.
Nu er der i øvrigt også kommet et andet program, Flyoobe, der ligesom Rufus kan omgå kravene. Det har jeg også brugt uden problemer.
På Youtube kan du finde vejledninger til, hvorledes man gør med begge programmer.

Jeg kender det alt sammen, og har brugt det. 25H2-opdateringen har imidlertid noget l*rt: Fuld af spyware, reklamefyldt skrammel, man ikke har brug for, AI der blander sig i alt, men mangler den fornuftige vej rundt i systemet, foruden at en masse højrekliksting er barberet bort. Nix! Gider ikke mere!

je_ns skrev den 13-12-2025 22:41:40

Jeg opgraderede fra win 10 til win 11 selv om der kom frem at min pc ikke skulle være egnet til det, der skulle laves lidt forskellige krumspring, men det lykkedes.

Det køre udmærket, men kan ikke mærke forskel fra win 10, men der kommer jo diverse opdateringer til win11.

Jeg fik hjælp via denne her tråd LINk

En af grundene er at visse PhotoShop opgraderinger nu, uden Win11, bliver afvist.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hej!
Jeg har også Windows 10 lige nu, jeg er så vant til det og har ikke lyst til at skifte til Windows 11. Jeg har hørt mange dårlige anmeldelser, blandt andet om fejl i selve softwaren, og at mange brugere efter installationen af Windows 11 ikke kan bruge det fuldt ud.

https://globy.com/b2bmarket/listing/construction
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis