Kan jeg tilslutte en Olieradiator min stikkontakt

Jeg bor i en meget kold lille 1 værelses lejlighed og jeg vil gerne købe en Olie radiator, der bruger 1500 Watt, men jeg ved ikke om min stikkontakt / sikringer kan tåle det ?og jeg har også læst at man ikke må overbelaste i for lang tid og den skal jo kører et par timer hver dag.

Det jeg har der bruger strøm i lejligheden er ca.
2-3 lamper
42” TV
Router
mobil / EarPods laderer
Min føntørre bruger 2000w uden sikringer springer  så jeg tænker på om jeg så kan tilslutte olie radiatoren til den kontakt, den er på 1500 watt, den vil dog kører i længere tid end en føntørren ( jeg vil ikke bruge begge samtidig )

Mine sikringer er 10A og jeg har læst at 1 kan trække ca. 2300 Watt, men det er vel til alt på nær komfur / køkken
Jeg vil ikke risikere at overbelast nettet.

Kan man købe en måler til at stikke i kontakterne og måle hvor mange watt den kan trække ?
Og nej jeg ville ikke ane hvordan jeg skal skifte en sikring der sprænger
🙏🏻 tak for alle indput 
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sagten trække en 1500 w elradiator, men det er en voldsom dyr løsning. Var det ikke bedre at skrue højere op for radiatoren?

Selvbygger med stort S. 
Det vil ikke ændre noget, da der er reguleret fremløb, det er noget som Rødovre kommune afgør., så jeg får det samme om jeg skruer op på 3,4 eller 5 desværre talte med viceværten om det.

Men ud af de sikringer jeg har, er de 3 så kun til komfuret, og så den ene til alt andet incl. køleskab
Eller der de 3 sikringer til køkken til alle de apperater  man har i køkkenet ?
Og 1000 🙏🏻 for at svare mig 
Jeg vil mene at du har krav på at kunne opvarme din bolig til min. 21-22 grader. Hvis udlejer ikke ønsker at hæve fremløbstemperaturen må han sørge for en anden metode så du kan holde varmen, f.eks. ved at udskifte radiatorerne til nogle med større effekt.
Elradiator på 1500 watt er nu lidt voldsom. Kan du ikke finde en på ca. 500 watt. Tror at den vil passe bedre.
Bliver det nødvendigt med en elradiator må det være udlejers opgave at fremskaffe den. 

Søren O
Allerførst ville jeg skrue op for radiatoren for at se, om det hæver temperaturen. Hvis det ikke hæver temperaturen, kan du slutte din varmeovn til.
Sikringen længst til venstre i kassen mærket Hager er sikkert til dit lys og din varmeovn. Skulle den springe, kan du nemt skifte den ved at dreje porcelænshovedet mod uret og skifte sikringen. Skru i igen.

fase
Søren O skrev den 26-11-2025 22:21:37

Jeg vil mene at du har krav på at kunne opvarme din bolig til min. 21-22 grader. Hvis udlejer ikke ønsker at hæve fremløbstemperaturen må han sørge for en anden metode så du kan holde varmen, f.eks. ved at udskifte radiatorerne til nogle med større effekt.
Elradiator på 1500 watt er nu lidt voldsom. Kan du ikke finde en på ca. 500 watt. Tror at den vil passe bedre.
Bliver det nødvendigt med en elradiator må det være udlejers opgave at fremskaffe den. 

Hej Søren 

Det er en ejerlejlighed, og der kan ikke komme mere varme i fremløb, da det er kommunen / fjernvarme som på grund af grønne målsætninger kun kan garantere et fremløb til 19-20 grader.
Jeg kan godt finde en olieovn der kører med 1000 w men den vil så kunne varme et mindre antal m2 op.

Annonce
S. Fabrin skrev den 26-11-2025 22:26:14

Allerførst ville jeg skrue op for radiatoren for at se, om det hæver temperaturen. Hvis det ikke hæver temperaturen, kan du slutte din varmeovn til.
Sikringen længst til venstre i kassen mærket Hager er sikkert til dit lys og din varmeovn. Skulle den springe, kan du nemt skifte den ved at dreje porcelænshovedet mod uret og skifte sikringen. Skru i igen.

@S.fabrin 

Så den sikring til venstre på 2300W vil være til alt i lejligheden incl. køleskab ? 
Og de 3 der sidder alene er kun til komfuret ?
For jeg bruger ikke mit komfur ret meget, så havde håbet at kunne trække fra de sikringer.
Hvis jeg køber en Olieradiator 1000W istedet på en på 1500W så burde der med en A10 sikre vel være 1300 Watt tilbage jeg kan bruge på køleskab, lys, tv, router og ladere til mobil.
Mener et køleskab tager ca. 400 watt
Hvad tænker du ? 🙂
1000W. burde være rigeligt til at hæve temperaturen fra 19 til 21-22 grader. Hvis løsningen bliver at supplere med elopvarmning, så vil jeg anbefale en model med elektronisk termostat, den regulere meget mere nøjagtigt, og er derfor mere økonomisk i drift. Nu skriver du olie elradiator, de kan være udmærkede, men ud fra en økonomisk betragtning er der ingen forskel, 1000W. forbrug giver 1000W. varme uanset type.
Lige en tilføjelse, du skal lære dig at skifte sikringer, og altid have nogle ekstra liggende, det får du brug for.
Jeg har læst dit svar til Søren O. Der er noget fuldstendigt galt. Fjernvarmeselskabet sender en fremløbstemperatur ud, der giver dig mulighed for at nå en temperatur på 20 °. Hvordan er dit varmesystem lavet. Med det menes, om du har direkte eller indirekte fjernvarme. Kan du ikke vise et bilede af din varmeforsyning, for din vicevært har tilsyneladende givet dig forkerte oplysninger. Du skal have oplysninger om fremløbstemperatur.

fase
solaris skrev den 27-11-2025 12:33:48

1000W. burde være rigeligt til at hæve temperaturen fra 19 til 21-22 grader. Hvis løsningen bliver at supplere med elopvarmning, så vil jeg anbefale en model med elektronisk termostat, den regulere meget mere nøjagtigt, og er derfor mere økonomisk i drift. Nu skriver du olie elradiator, de kan være udmærkede, men ud fra en økonomisk betragtning er der ingen forskel, 1000W. forbrug giver 1000W. varme uanset type.

@Solaris 

Tak for dine gode input

Så en olie og el radiator vil ligge på det samme rent økonomisk ? Nogen har nævnt at en olie radiator holder varmen længere efter den er slukket, men tager lidt tid at afgive varme.
Jeg har kikket på en Mill Premium olieradiator ABH1000DN så tænker at 1000w er nok i stedet  for 1500W som du skrev.

Vedr. skift af sikring er jeg godt klar over at jeg burde kunne skifte, jeg har dog ekstra sikringer liggende.Hvis sikringen i venstre side ( hvor der kun er en) går, vil dette så være måden at skifte den på.

tryk 0 knappen ind
Drej proppen mod venstre
Ta proppen ud
Sæt en ny sikring i proppen
Sæt prop tilbage, dreje med uret / mod højre
Tryk knappen med 1 ned igen

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg