Tanker om fjernvarme

Hej

Jeg bor i vestforbrændingsområde og kan få fjernevarme i 2027.

Tilslutning 15.000 incl. alt

Jeg har regnet lidt på det i fohold til mit gasfyr udfra VFB beregner og det er ikke mange 1000 kr. jeg kan spare om året ved at skifte fra GAS. Alt sammen ud fra nuværende priser selfølgelig.

Men jeg kan godt lide tanker om at komme væk fra GAS og til fjernvarme uden bekymringer da VBF står for alt.

ja jeg har tænkt på luft/vand pumpe og det vil helt klart være det billigste, selvom man indregner en levetid på 15år og dermed skal have penge op af lommen igen.

Men jeg har ikke lyst til det skrummel stående foran mit hus og selvom folk siger den ikke støjer, så kan jeg godt høre støjen fra min nabos på vindstille vinternat, med lukkede vinduer.
Jeg har erfaring fra andre der siger det samme. 

MEN.... hvad nu hvis der om 5 år kommer en ny teknologi, hvilket ikke er usandsynligt når man læser ingenøren og andre tekniske blade/sider.
Kan man så komme af med sin fjernvarme???

Har selvfølgelig spurgt VBF.
Det kan man godt mod at betale de faktiske omkostninger, som ikke er kendt.

I mit tilfælde nedtagning af udstyr og opgravning af 10 m tilslutning og blænding i vejen.

VBF har pris på alt på deres side. Blot ikke nedtagning.

Undrer mig bare at man skal sige ja til noget uden at kende pris for at komme ud igen
De har jo gravet ufatteligt meget ned, så de må jo kende priserne på en ​nedtagning?

Er det normalt at der ikke er priser på nedtagning?

Katmus
Hej Jeg bor i vestforbrændingsområde og kan få... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis man er så privilegeret at man kan montere en varmepumpe 26 meter fra hus og lige så langt fra naboer, er der mange muligheder. En af mine venner bruger ikke varmepumpen mere til varmt vand om sommeren. Han bruger nu elektrisk opvarmning. Årsagen er klager fra naboen. 
shortcut skrev den 06-11-2025 12:35:49

Hvis du har plads så få et jordvarmeanlæg i stedet for en L/V.
Støjer ikke og har længere levetid end en L/V.

Hvis man son trådstarter bor i postnummer 2800 vil jeg garantere dig for man ikke har plads til et jordvarmeanlæg så det er diskussionen uvedkommende..

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 06-11-2025 13:41:59

shortcut skrev den 06-11-2025 12:35:49

Hvis du har plads så få et jordvarmeanlæg i stedet for en L/V.
Støjer ikke og har længere levetid end en L/V.

Hvis man son trådstarter bor i postnummer 2800 vil jeg garantere dig for man ikke har plads til et jordvarmeanlæg så det er diskussionen uvedkommende..

Bor selv i 2880 og har fået jordvarme. Der er mange gamle grunde på over 700 m2 hvor der er plads til jordvarme, hvis man har et nyere hus.

Ingen plads til jordvarme.
Ellers havde jeg haft det for mange år siden.

Af lidt samme årsag ikke plads til VP udedel uden at den vil genere nopgle eller skæmme.

Her er vi nok forskellige og jeg går meget op i at holde stilen på vejen med 50'er huse og som den eneste vej der ikke har grimme nybyggede huse med 2 garageporte ud mod vejen :-)

Nå vi kom lidt væk fra emnet...
Må leve med usikkerheden omkring hvor stavnsbundet jeg bliver af fjernvarmen.

Katmus
Du skriver, at du har en LL. pumpe den er vel lige så grim, og larmer også når den kører.? Jeg har aldrig manglet varm vand, selv når jeg fylder mit spabad.

susanne Mertz

Ph.d. = pensionist hele dagen 

psmertz skrev den 07-11-2025 10:13:56

Du skriver, at du har en LL. pumpe den er vel lige så grim, og larmer også når den kører.? Jeg har aldrig manglet varm vand, selv når jeg fylder mit spabad.

Hvem siger man mangler varmt vand? Det gør mine kollegaer heller ikke med deres luft/vand.

Ja jeg har en LL som jeg bruger mest til køl om sommer ind imellem og lidt tilskud varme om morgen om vinteren.
Så den kører sjældent ud over lige der i 202/23 hvor der var meget høje gaspriser.

Ja den kan godt høres når det er koldt.
Det er en Mitsubishi af deres nyeste og den kostede som jeg husker det 12.000kr.
Sidste tilbud jeg fik på LV var 140.000 kr. som også mine kollegaer har betalt for deres.
Nej jeg kan ikke selv sætte op.

Katmus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis