Tanker om fjernvarme

Hej

Jeg bor i vestforbrændingsområde og kan få fjernevarme i 2027.

Tilslutning 15.000 incl. alt

Jeg har regnet lidt på det i fohold til mit gasfyr udfra VFB beregner og det er ikke mange 1000 kr. jeg kan spare om året ved at skifte fra GAS. Alt sammen ud fra nuværende priser selfølgelig.

Men jeg kan godt lide tanker om at komme væk fra GAS og til fjernvarme uden bekymringer da VBF står for alt.

ja jeg har tænkt på luft/vand pumpe og det vil helt klart være det billigste, selvom man indregner en levetid på 15år og dermed skal have penge op af lommen igen.

Men jeg har ikke lyst til det skrummel stående foran mit hus og selvom folk siger den ikke støjer, så kan jeg godt høre støjen fra min nabos på vindstille vinternat, med lukkede vinduer.
Jeg har erfaring fra andre der siger det samme. 

MEN.... hvad nu hvis der om 5 år kommer en ny teknologi, hvilket ikke er usandsynligt når man læser ingenøren og andre tekniske blade/sider.
Kan man så komme af med sin fjernvarme???

Har selvfølgelig spurgt VBF.
Det kan man godt mod at betale de faktiske omkostninger, som ikke er kendt.

I mit tilfælde nedtagning af udstyr og opgravning af 10 m tilslutning og blænding i vejen.

VBF har pris på alt på deres side. Blot ikke nedtagning.

Undrer mig bare at man skal sige ja til noget uden at kende pris for at komme ud igen
De har jo gravet ufatteligt meget ned, så de må jo kende priserne på en ​nedtagning?

Er det normalt at der ikke er priser på nedtagning?

Katmus
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville gå med en luft til vand varmepumpe, hvis dit anlæg er egnet til det..

Fjernvarmeværkerne er mig bekendt ikke så nemme at komme af med igen, uden det koster en del.

Men hvis du mener det er sandsynligt, at der kommer en endnu bedre teknologi i varmepumper om få år. Og dit gasfyr er i ok stand, så fortsæt med det

Vi prøver igen, i morgen --
Hvis det koster 15.000,- at grave, lægge rør og montere udstyr, så koster det da osse 15.000,- at grave, fjerne rør og fjerne udstyr, endda minus skrotprisen.
Men hvorfor skal de 10 meter rør fjernes ?, -de kan da bare ligge klar til en evnt ny ejer.
Nå, men sådan er det nok ikke :)

Venlig hilsen
Knud
At lukke er blot at lukke, ikke den store udgift i det. Se på hvad udgiften er for få lukket op, hvis regningen ikke har været betalt. Det er ikke mere end det.

Jeg kan godt forstå at du ikke vil have varmepumpe. Larm og vedligeholdelse er blot to af argumenterne.

Når man ser at Vestforbrænding har nogle af landes laveste priser, må valget være meget let. De er på side 17 på denne liste med 20 sider, hvor de dyreste står først.
https://www.bolius.dk/saadan-er-det-gaaet-med-fjernvarmepriserne-for-dit-fjernvarmevaerk-77546

15000 er ikke normalprisen.

Selvom VFB er billige så er de ikke meget billigere end gas hvis man bruger deres kbm omregning til MWH

VFB må ikke efterlade rør i jorden.

Katmus
Drop lejeløsningen fra vestforbrænding, og køb din egen unit. Det er langt det billigste i længden da der stort set ikke er noget der kan gå i stykker.

Mht. til varmeprisen er jeg overbevist om du regner forkert hvis du mener varmepumpen incl. afskrivninger er det billigste. Vestforbrændingen har så vidt jeg ved en kWh pris på 300kr.

Mht. frakobling er der mange i tråden der har svaret noget sludder. Skal man frakobles skal hele den installation der er lavet til dit hus fjernes incl stikledningen. Da de andre forbrugere ellers ville skulle betale for det lille tab der er i din døde stikledning. Forvent det koster langt mere end 15.000 kr.

Personligt kunne jeg ikke drømme om andet end fjernvarme hvis man bor i en større by med gode priser.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
superdiy:

kWh skriver du...du mener vel MWh ?

Du skal lægge fast og variabel pris sammen som er 780kr. pr. MWh

https://vestfor.dk/privat/har-fjernvarme/priser-og-gebyrer

Men ellers tror jeg du har ret...har lige regnet efter.

Jeg bruger pt. 2000 kbm. gas og ved ikke hvad det koster ..... sidst jeg kiggede var det.... 12 kr. incl. alt   = 24.000 kr om året

omregner siger at 2000 kbm gas er 21 MWh x 780 kr. = 16.400 kr om året

https://www.calculat.org/dk/energi-br%C3%A6ndstof/gasforbrug/

Så ja pt. er VFB nok samme pris som en VP, når jeg sammenligner med mine kollegaers forbrug til en luft/vand VP.
de ligger vist på 13.000 om året. Besparelsen i forhold til VFB forsvinder så i fornyelse om 15 år.

Katmus
Jo naturligvis MWh eller ville det være temmelig dyrt😀

2000 kbm naturgas er 600 mere end et standardhus. Enten er huset stort eller dårligt isoleret. Hvis det er det sidste, harmonerer det meget dårligt med en varmepumpe.

Dit regnestykke med “at gå lige op” passer stadig ikke. En ny varmepumpeinstallation koster over 120.000 som skal afskrives.

Selvbygger med stort S. 
Det spændende bliver så om 2000 kbm så reelt wer 21 MWh.... pt. er det jo bare en omregner der siger det :-)

Umiddelbart tager jeg VFB fulde løsning da det ser ud til de sætter alt op for de 15.000, som er "intro" pris.
Skal jeg have en VVS ud og sætte egen indkøbte unit op, så koster det vist en del mere.

Mener VFB tager 3500 kr. om året for deres abonnementsordning.
Så hvis egen unit løber op i 40.000kr så har jeg en del år før de er ædt op. :-)

Her var VFB egen beregner

https://vestfor.dk/privat/fjernvarme/se-din-fjernvarmepris

Katmus
I Slagelse koster unit+ installation indendørs 29.000kr
Dertil skal du så lægge det fjernvarmeselvskabet tager i tilslutningsafgift. Her hvor jeg bor er taksten 50.000kr

Selvbygger med stort S. 
VBF priser steg faktisk 27% september i år.
Stigning for første gang i rigtig mange år.
Men stadig billige

Bolius artikel er uden denne stigning, bare lige så man ikke tror at det er sandheden.

Katmus
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis