Tanker om fjernvarme

Hej

Jeg bor i vestforbrændingsområde og kan få fjernevarme i 2027.

Tilslutning 15.000 incl. alt

Jeg har regnet lidt på det i fohold til mit gasfyr udfra VFB beregner og det er ikke mange 1000 kr. jeg kan spare om året ved at skifte fra GAS. Alt sammen ud fra nuværende priser selfølgelig.

Men jeg kan godt lide tanker om at komme væk fra GAS og til fjernvarme uden bekymringer da VBF står for alt.

ja jeg har tænkt på luft/vand pumpe og det vil helt klart være det billigste, selvom man indregner en levetid på 15år og dermed skal have penge op af lommen igen.

Men jeg har ikke lyst til det skrummel stående foran mit hus og selvom folk siger den ikke støjer, så kan jeg godt høre støjen fra min nabos på vindstille vinternat, med lukkede vinduer.
Jeg har erfaring fra andre der siger det samme. 

MEN.... hvad nu hvis der om 5 år kommer en ny teknologi, hvilket ikke er usandsynligt når man læser ingenøren og andre tekniske blade/sider.
Kan man så komme af med sin fjernvarme???

Har selvfølgelig spurgt VBF.
Det kan man godt mod at betale de faktiske omkostninger, som ikke er kendt.

I mit tilfælde nedtagning af udstyr og opgravning af 10 m tilslutning og blænding i vejen.

VBF har pris på alt på deres side. Blot ikke nedtagning.

Undrer mig bare at man skal sige ja til noget uden at kende pris for at komme ud igen
De har jo gravet ufatteligt meget ned, så de må jo kende priserne på en ​nedtagning?

Er det normalt at der ikke er priser på nedtagning?

Katmus
Hej Jeg bor i vestforbrændingsområde og kan få... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Typiske variable priser per kWh:
Fjernvarme 88 øre/kWh samlet set med fast bidrag og leje m.v.
Varmepumpe 30 øre/kWh i strømpris
Gas 110 øre/kWh uden service.

Varmepumpen er meget billigere når den er sat op. Men, hvis du selv kan sætte en varmepumpe op så kan du gøre det for ca. 50.000 kr + måske noget EL-arbejde. I så fald er du på måske på i alt ca. 50 øre/kWh.

(NB: Har selv varmepumpe, som jeg selv har sat op)
Hvordan holder man 30 øre i kWh pris når de faste udgifter ligger deromkring.
Altså det du ikke kan slippe for som transport af strøm og den slags...

Når strømmen koster 0 kr. lader jeg min elbil til ca. 40 øre og kan ikke rigtig komme derunder.

Eller er der noget jeg misforstår :-)

Katmus
Varmpeumper har en COP på ca. 4-5 som betyder at for hver kWh strøm - så laver de 4-5 gange så meget varme.
Så hvis man køber en kWh strøm for f-eks. 1.2 kr (incl tariffer og afgifter m.v.) - så giver den 4-5 gange så meget varme - som betyder at en 1 kWh varme koster 1.2/4.5=0.266 kr. Om natten så er prisen nærmere 80 øre for en kWh strøm.

Jeg ville gå med fjernvarme til enhver tid. Du får stordriftsfordelene. Det vil typisk også være nemmere at sælge huset igen med fjernvarme. 
Jeg forstår godt du ikke vil have varmepumpe. Jeg forstår ikke folk vil have sådan et larmende grimt skrummel på deres grund. Men sådan er vi jo forskellige allesammen :-)
Nåeee... det er sådan du regner strømmen ud.
jeg har også en luft/luft med cop 5 eller mere....
Men det er jo kun om sommeren.
Tvivler på at den har ret mange copper om vinteren :-)

Nå men lige meget.... 
Den årlige varmepris er ifølge VFB beregning ca 4000 kr. mere end det min kollega bruger med sin luft/vand VP i et hus magen til.
50'er murermeseter fra 1954.

Jeg tænker også at tage fjernvarmen, selvom der er den ubekendte med hvad det koster at komme ud.
Som en anden kollega med fjernvarme siger.... jeg har ikke kigget på den i de 20 år jeg har boet der. Det kører bare.

VP problem hos mig er at den skal placeres foran hus og kønne er ingen af dem jo.
Derudover støjer de og man har jo hørt om at flere VP i samme område står og laver støj sammen.
Dersuden kan jeg også godt lide ikke at have alt på samme hest.

Katmus
Annonce
Lige en kommentar mht. prisen for at komme af fjernvarmen igen: De 15000 kr. i intropris dækker LANGT fra udgifterne til at etablere fjernvarmen. Fjernvarmeselskaberne er kundeejet og må hverken have over- eller underskud. Man deler derfor (alle) udgifterne med de andre kunder i ens område, hvilket også betyder hele etableringen med gravearbejde mv. i vejen.

Og det er et KÆMPE stort projekt! Hos os har de lavet en "håndværker-by" af skurvogne i området og jeg vil skyde på, at der arbejder 20-30 mennesker i området hele tiden ... etableringsprojektet tager 2-3 år for vores område!

Det er 10 måneder siden de lagde rør ind til vores hus, men vi har ikke dato endnu på, hvornår vi bliver tilkoblet. Alene arbejdet i vores have (grave, rør, anlægsgartner bagefter) ville alene have kostet mere end de 12.500 kr. vi betalte. Dertil kommer jo VVS'erens arbejde senere....og de 2-3 års arbejde i vejene skal jo også dækkes.

Jeg har ikke travlt, så det er ok for mig at det trækker ud. Men jeg er spændt på om de 12.500 kr. + abonnement kan dække den meget store millionudgift, som vi som område skal dække. Det må tage mange år før det er betalt af.

Derfor: Hvis man melder sig ud i utide, så skal ens andel af udgifterne betales. Derfor er der en (ukendt) omkostning ved at framelde.

PS: Jeg valgte fjernvarmen pga. nemheden. Det bliver dyrere end gas, men til gengæld støjer det ikke, der er nok varmt vand og vi skal aldrig spekulere på om fyret holder.

Mvh. AllanE
Til sammenligning. i år 2023 fik vi samme tilbud. Jeg beholdt min 14 år gamle LV.  Vel vidende, at den skal udskiftes. Nu i år 2024 har mine naboer fået en samlet regning på over 32.000 kr. Min omkostning på VP. er 5909kw, = 8058 kr. Så der er ikke mange år til, at sparre sammen til en ny VP.

susanne Mertz

Ph.d. = pensionist hele dagen 

Superdiy skrev den 05-11-2025 17:54:43

Jo naturligvis MWh eller ville det være temmelig dyrt😀

2000 kbm naturgas er 600 mere end et standardhus. Enten er huset stort eller dårligt isoleret. Hvis det er det sidste, harmonerer det meget dårligt med en varmepumpe.

Dit regnestykke med “at gå lige op” passer stadig ikke. En ny varmepumpeinstallation koster over 120.000 som skal afskrives.

Mit hus er så isoleret som det kan blive med op til 300mm hvor der er plads.

Jeg har god varme og 220 opvarmede kvm. incl. kælder.

Katmus
Omkring placering af en varmepumpe udedel - det behøver ikke være op ad huset - det kan så længere væk.
F.eks. så er min bror ved at få etableret luft/vand varmepumpe, og her kommer udedelen til at stå 26 meter væk - så der bliver gravet et isoleret 32mm rør ned til/frem varmepumpen. Så er han fri for at høre på det.
Hvis du har plads så få et jordvarmeanlæg i stedet for en L/V.
Støjer ikke og har længere levetid end en L/V.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis