Møg tag

Hej
har et møgtag, for at være ærlig. Føler jeg. Vi har boet her nogle år og det er sådan lidt on/off med det - men har ikke fået gjort noget ved det. Når det regner meget, så kommer der dryp ind, og det er jo bare ikke rart at "vide". 

Det er bølgeeternit, som burde være i OK stand. Men faktum er bare at der usandsynlig mange steder er sådan nogle "revner" på tværs, som der siver vand ind af i en sådan lille mængde at det bliver til små dråber, en efter en, og så på et tidspunkt løber det ikke blot på indersiden mere men drypper ned på isoleringen. Det er ikke meget, men det er godt nok beslastende. Det er ikke et asbest tag, så der var heller ikke sådan et sekundært, selvstændigt argument sidste år for at få hele lortet skiftet  - det er tilmed et hus vi ikke skal bo i resten af vores dage... 

Det irriterer mig ekstremt meget og min viden er bare yderst mangelfuld. Hvor 'grotesk' er det ikke at have fået gjort noget ved det grundlæggende? (jeg har bare svært ved at se det IKKE være et helt nyt tag, da det også er dyrt at få skiftet en plade her og en plade der.. og rygningen skal jo så alligevel lige op osv.) 

er ikke håndværker og ville heller ikke fx skifte tag selv. så min viden er rimelig begrænset, selvom jeg godt kan lide at give ting et skud. 

mine spørgsmål er helt konkret: 

a) hvor bindegal er man når man delvist har vendt det blotte øje til de her underløb der fører til dryp?
b) er der noget som helst man kan gøre, som ikke indebærer at skifte hele taget. 

Kan man tætne så lille en revne på nogen som helst måde? Her vigtigt for mig at pointere at jeg finder det urealistisk at kunne ​"lokalisere" revnerne oppefra, da det er nogle meget ​små og diskrete revner. Tvivler på jeg er i stand til at se dem ​oppe på den anden side. ​Revner på undersiden er "nemme" i den forstand at lokalisere fordi de jo afgiver vand hvor der bestemt ikke bør være vand. Som det fremgår af billedet. ​Uden vand som markør ville de også være en del ​sværere at spotte selv fra neden. 

nogen ​gode råd eller en venlig sjæl der kender en løsning der ikke koster alverden? tætne ​på en eller anden måde? Men så ville det jo også kunne ses at man har gjort det ? ​(og ​det tænker jeg trækker ned hvis ​huset så skal sælges...) Vi har ejet huset i 3,5 år og jeg er 99% sikker på at vi har købt det med ​denne "defekt" som en allerede ​eksisterende ​ting. ​

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
3,5 ​år. Er der ikke en ejerskifteforsikring?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Da det først blev opdaget at der trængte vand ind gav jeg det et skud + x 2 klagesag på den. Men ejerskifte er bare håbløs. De gemmer sig bare noget med at hældningen ikke er hvad producenten foreskriver.. jeg gik ned på det dengang efter 1 år og to klager og gav op ærlig talt. Selvom jeg følte vi havde købt et hus med nogle vilde defekter deroppe som ikke er vores skyld
asromadk skrev den 26-10-2025 07:51:55

Da det først blev opdaget at der trængte vand ind gav jeg det et skud + x 2 klagesag på den. Men ejerskifte er bare håbløs. De gemmer sig bare noget med at hældningen ikke er hvad producenten foreskriver.. jeg gik ned på det dengang efter 1 år og to klager og gav op ærlig talt. Selvom jeg følte vi havde købt et hus med nogle vilde defekter deroppe som ikke er vores skylde 

Fik du bekræftet at taget ikke var lagt ok?
Søgte du hjælp mht f.eks. at få kompensation fra sælger der måske kendte til problemet, men ikke havde nævnt det?
Hvis nej til begge disse hænger du nok selv på den. Jeg ved dog ikke hvad forældelsestiden er på sådan noget.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Du kan lave små reparationer med jungkeit vandfast
Tagtæt ville jeg bruge, det kan også klæbe på fugtige materialer. Nemmest på patron, men findes også i 1 ,  2 og 10 liter. Tagtæt på patron

Hvis taget ikke er nævnt i tilstandsrapporten, så burde din ejerskifteforsikring dække, du har jo som køber ingen reel chance for at kunne se at taget ikke er udført korrekt. Men forøvrigt er revner i de asbestfrie plader ret almindelige, uanset taghældningen.

Men jo desværre ikke noget nyt, at ejerskifteforsikringen nægter at punge ud  

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Det bedste er naturligvis nyt tag. Men det er også ok at udskifte de plader som er defekte. 
Du skruer pladen fri, og løsner skruer på pladen ved siden af ( overlap) og løsner også skruerækken 1 m over pladen.
Så skubber du den nye plade op over den gamle, og først derefter trækker du den gamle plade nedenud- 
Det er ellers svært at få den nye plade til at "hoppe op" over lægten. Så bores huller i den nye plade når den er placeret korrekt og skruer spændes igen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
asromadk skrev den 26-10-2025 07:51:55

De gemmer sig bare noget med at hældningen ikke er hvad producenten foreskriver.. jeg gik ned på det dengang efter 1 år og to klager og gav op ærlig talt. 
Det kan du ikke forventes at have en mening eller viden om som usagkyndig. Så enten er der anmærkning i tilstandsrapport ift både revner og hældning, eller også er der ikke?
Hvis der ikke er anmærkninger og de stadig nægter skal du have advokat på - har du retshjælpdækning betaler forsikringen for at føre sag mod sig selv.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

je_ns skrev den 26-10-2025 09:53:46

Tagtæt ville jeg bruge, det kan også klæbe på fugtige materialer. Nemmest på patron, men findes også i 1 ,  2 og 10 liter. Tagtæt på patron

Hvis taget ikke er nævnt i tilstandsrapporten, så burde din ejerskifteforsikring dække, du har jo som køber ingen reel chance for at kunne se at taget ikke er udført korrekt. Men forøvrigt er revner i de asbestfrie plader ret almindelige, uanset taghældningen.

Men jo desværre ikke noget nyt, at ejerskifteforsikringen nægter at punge ud  

Jeg kunne selvfølgelig prøve at køre en helt ny sag - baseret på de her revner, som fx vist på billedet. Men har bare så svært ved at se ejerskifteforsikringen godtage den? og nærmest skulle give et helt nyt tag pga. der er så mange revner?? 

Jeg har mistet tilliden fuldstændig til det - det er ren ​"pynt" med sådan en forsikring. Kan slet ikke se hvad det er de skulle kunne hjælpe med. ​Ud fra hvad jeg også ​hører fra andre, så virker det som om at ​de altid finder en vej ud. Og aldrig godtager noget første gang - men evt. kun hvis man går til angreb. ​

​Fra rapporten fra vores køb , nr 1 på ​"tag" og den er ​"grå" som kategori

"SKADE
Tagbelægningen er udført med asbestfri tagplader og har begyndende afskalninger og smårevner langs kanter og på overflader. Enkelte rygningsplader mangler desuden at blive fastspændt. Forholdene ses fortrinsvist fra vest"
"RISIKO
Omfanget er på nuværende tidspunkt så begrænset, at der ikke skønnes at være nogen risiko.

​Er det ikke en sådan en standard ​"helgardering" man laver hvor den der har lavet tilstandsrapport fraskriver sig al ansvar for at kunne sige at plader har det "godt" ? ​og ejerskifte vil gemme sig bag det og sige at det er nævnt at der kan være ​revner her og ​der... 

asromadk skrev den 28-10-2025 09:43:08

Er det ikke en sådan en standard "helgardering" man laver hvor den der har lavet tilstandsrapport fraskriver sig al ansvar for at kunne sige at plader har det "godt" ? og ejerskifte vil gemme sig bag det og sige at det er nævnt at der kan være revner her og der... 

Du har købt et hus hvor der er anmærkninger ift tagets tilstand på emner du efterfølgende påklaget = du har ingen sag ift ejerskifte.

Lev med det og følg je_ns råd ift tætning eller køb et nyt tag.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Ja, det er også det jeg har gjort. 

Så tilbage til det oprindelig indlæg handlede det mest om hvad jeg evt. kunne gøre. Jeg tænker at forsøge mig med noget tagtæt fx.,

eller måske noget spray ? 

https://www.lavprisvaerktoej.dk/tec7-wp7-201-spray-taetner-500-ml-289858?gad_source=1&gad_campaignid=20875040302&gbraid=0AAAAAoPa4wu_9MC3DERsWCpPJVYkLUGzE&gclid=CjwKCAjw04HIBhB8EiwA8jGNbcyRPflT_zxQpuSiEUikv7LfxFGhOg3YbB-K381inCSUPT6lnGJU1RoCWs4QAvD_BwE

Min udfordring er at det ikke er et reelt hul, men kan vel smøre noget på revnen inde fra og håbe det tager det værst? 

dog er jeg en smule bange for at det bliver meget "synligt", at taget på den måde lappes indefra. hvis det er meget tydeligt vil det jo det helt farligt ud... 
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis