For høj returvarme Thomastax 12 21-10-2025 18:25 HejJeg har fået besked fra min fjernvarmeforsyning om at min returvarme er for høj. Problemet er at jeg ikke rigtig ved hvordan jeg skal regulere det.Kan en venlig sjæl byde ind? 28 svar 1 2 3 › » Følg tråden Annonce Annonce Annonce
S. Fabrin 19638 4400 21-10-2025 20:45 Har du direkte eller indirekte fjernvarme? Det sidste betyder om der er varmeveksler på dit system. Har du et billede af hele systemet? Hvad er fremløbstemperaturen? fase
Thomastax Trådstarter 12 21-10-2025 21:49 Der er lige et mere fyldestgørende billede her.Er fremløbstemperaturen ikke den der står på måleren længst til venstre?Jeg ved ikke om det er direkte eller indirekte. Bor i Odense og huset kører med gulvvarme
Sumsar 49 8000 21-10-2025 21:55 Selskabet bør også tilbyde hjælp til at få indstillet korrekt og hjælpe med at forstå systemet (jeg har haft besøg to gange i det østjyske, uden omkostninger)Det er også i deres interesse at der bliver leveret korrekt afkølet vand tilbage - så prøv at undersøge muligheden ved dit selskab
Thomastax Trådstarter 12 21-10-2025 21:57 Jeg har lige uploaded et par billeder mere.Men det kunne da godt tænkes at jeg lige skulle give fjernvarme Fyn et kald🤔
Søren O 7957 7000 21-10-2025 22:37 Tror du har direkte fjernvarme. Bortset fra risikoen for brud, er driftformen den mest økonomiske. Du har fundet ud af at aflæse de rigtige frem- og returtemperaturer på din varmemåler. Fremløbstemperaturen på 55,3 grader er lidt lav. Det må fjernvarmeselskabet have en forklaring på.Tror dog det er varmtvandsbeholderen der er hovedsynderen. Der er alf for høj returtemperatur fra den. Den skal helst ned på max 30 grader. Prøv at skrue lidt ned for termostatventilen under varmtvandsbeholderen. Det vil dog begrænse temperaturen på det varme vand, men så skulle returtemperaturen gerne falde væsentligt. Temperaturen på dit varme vand kan max opvarmes til fremløbstemperatur minus ca. 5 grader. Forsøger du at få en højere temperatur på det varme vand (brugsvand), får du en meget dårlig afkøling på dit fjernvarmevand.Et besøg af en energiteknikker kan anbefales, men prøv først ovenstående. Søren O Annonce
Thomastax Trådstarter 12 21-10-2025 23:14 Jeg kan se at temperaturen daler nu hvor jeg har skruet ned for termostaten under varmtvandsbeholderen. Hvad gør den termostat til højre - den ved wilo’en?
Søren O 7957 7000 21-10-2025 23:34 Termostaten ved wilo’en må være til at regulere temperaturen på gulvvarmeanlægget. Hvis termometret viser rigtigt er det en alt for høj temperatur. Den burde nok ned på 30-35o. Søren O
Thomastax Trådstarter 12 21-10-2025 23:41 Tusind tak for jeres store hjælp. Jeg prøver at skrue lidt ned for den også
ev elmand 30486 7480 22-10-2025 06:00 Termostat til gulvvarme kan stå noget lavere end de 30 gr. Så vil rumtermostater kalde på varme det meste af tiden, og du vil have mere jævn gulvvarme. Altså lune gulve i stedet for noget varme gulve efterfulgt af kolde gulve. Bliver det rigtig vinter så skrues lidt op så i ikke fryser men husk at sænke den igen til foråret. Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Thomastax Trådstarter 12 22-10-2025 07:06 Spøjst - da jeg skruede ned i går aftes landede retur omkring 30 grader. Her til morgen var den over 40 igen. Det må vel være et tegn på at jeg blot skal skrue mere ned? Jeg skruede også kun lidt i går, da jeg ikke ville gå for drastisk til værks.Bare underligt (for mig) at den dykkede til korrekt temperatur.