For høj returvarme

Hej
Jeg har fået besked fra min fjernvarmeforsyning om at min returvarme er for høj. Problemet er at jeg ikke rigtig ved hvordan jeg skal regulere det.
Kan en venlig sjæl byde ind?
Hej Jeg har fået besked fra min... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du må finde ud af om det er varmtvandsbeholderen eller gulvvarmen der er synderen. Jeg gætter på at det stadig er varmtvandsbeholderen, men det kan du se på termometret under beholderen. Måske defekt termostatventil tilbeholderen.

Søren O
Din fjernvarmeinstallation ligner utroligt meget min. Jeg bor også i Odense. Du skal passe på med at aflæse returtemperaturen, hvis der ikke er noget forbrug. Du skal kun stole på værdier, når der er forbrug, da temperaturen kan stige, når der ikke løber vand igennem. Hvad temperaturen er, når der ikke er forbrug er ligegyldigt.

Din sløjfetemperatur er helt klart for høj (termometret ved cirkulationspumpen), den må højest være 35 grader.

Dit varme vand skal ikke være varmere end nødvendigt.

Med lavere indstillinger på sløjfetemperatur og eventuelt varm vand, burde returen, når der er forbrug, kommer ned omkring 30 grader.

Hvis termostat til det varme vand står for højt, så suser der lidt igennem selv uden forbrug, og med deraf følgende høj retur temperatur. 
Det er jo den ( tomgags forbrug) der interessant da det foregår 24 timer i døgnet, hvor forbrug af varmt vad kun foregår måske 1/2 - 1/1 time sammenlagt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis anlægget er justeret korrekt vil der ikke være noget målbart tomgangsforbrug.

Gulvarmen lukker helt når der ikke er forbrug, og temperaturen på vandet fra gulvet er kommet op på den indstillerede temperatur. Det går ikke i gang igen før der er flow.

Hvis der ikke bruges varmt vand og beholderen har nået sin temperatur (ca 50 grader), vil forbruget være så lille at en Kamstrup 601 vil vise et flow på nul. Enten hele tiden eller med mellemrum give et meget lille tal som et kort blink.

Når der ikke er noget forbrug, vil måleren vise en lavere temperaturtur for fremløb på grund af afkøling i skabet, og en højere temperatur på returen på grund af afkøling.

Før du aflæser temperaturer på måleren, skal du altså tjekke det aktuelle forbrug (m3/h).

Tak for alt jeres fine og nyttige information. Jeg begynder så småt at forstå - det er jo ren videnskab 🤣
Jeg justerede begge termostater lidt ned til morges og ser hvad de er landet på i aften når jeg er hjemme✌🏼
Annonce
Gode ven: Hvis anlægget er justeret korrekt vil der ikke være noget målbart tomgangsforbrug.
Det er da så rigtig som det kan være. Men nu er anlægget ikke justeret korrekt, så det er ligesom det der er udgangspunkt 
Når der er så lav fremløbs temperatur fra forsyningen kan termostat for det varme vand nemt komme til at stå tæt på denne. Så vil der sive vand igennem hele tiden uden der er forbrug, da det er umulig at opvarme vandet højere end fremløbs temperatur. Og der er desuden også et lille margin. 
Gulvvarme vil oftest finde en balance hvor der lukkes lidt vand ind hele tiden eller det meste af tiden. I de moderne lavtemperatur gulvvarme systemer er der kun lidt forskel på frem og retur. Så det er gulvvarme temperaturen som derfra bliver en del af afgangs temperatur til fjernvarme.
Hos mig selv har jeg haft samme problem, og har så monteret det om så returen fra gulvvarme kører igennem baggang gulv før det går retur til fjernvarme. Det har sænkes retur temperatur med 6-8 grader. 
Vi har varmeveksler på det varme vand, og en blanding af gulvvarme og radiatorer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg har nu efterhånden fået godt styr på temperaturen i fremløb og returløb seneste aflæsning var ca. 58 i fremløb og ca. 30 i retur. Hvilken jeg tænker er noget mere inden for skiven.
Men termostaten og temperaturen ved wiloen/gulvvarmen synes jeg lever lidt sit eget liv.
Har prøvet at skrue helt ned og alligevel ser det ud som på billederne.
Det skal siges at gulvvarmen i huset virker helt fint i alle rum.
Nu er det jo ikke digitalt termometeret, men af de gange jeg har kigget synes jeg temperaturen svinger ca. Mellem 38-43 i runde tal.
Du kan roligt skrue længere ned for sløjfe-temperaturen. Først hvis det kniber med at holde varmen på kolde dage, er temperaturen for lav. Hvis det sker kan man give den en 1/4 deling op på termostaten og se om det har hjulpet natten over.

Men du er helt sikkert langt fra. Når du har så høj sløjfe-temperatur vil pumpen sikkert stoppe relativt ofte. Når den stopper vil temperaturen på termometret stige kortvarigt. Det har ingen praktisk betydning.

Med en lav sløjfe-temperatur får man en mere ensartet fordeling af varmen i gulvet, og en bedre udnyttese af fjernvarmen. I Odense afregnes fjernvarmen hovedsageligt ud fra varmeforbruget målt i GJ eller MWh, men en del at betalingen er ud fra forbruget af kubikmeter fjernvarmevand. Så der er altid et incitament til at have maksimal afkøling. Ved et ordenligt justeret anlæg, er udgiften afregnet som kubikmeter cirka 20% af regningen. Der er ikke noget ekstra gebyr for dårlig afkøling.

Når du har fået et brev, må din afkøling have været under 10 grader. Du kommer altså til at betale mindst 3 gange så meget i kubikmeter-afgift i forhold til nu, hvor du har mere end 30 grader i afkøling.
Priserne står her: https://www.fjernvarmefyn.dk/overvejer-du-fjernvarme/priser-og-finansiering/

Den sløjetemperatur du nævner at jeg skal skrue ned for - er det på termostaten under varmtvandsbeholderen? For den ved wilo’en er jo allerede helt i bund.
Nej, det er den til gulvvarmen. Den sidder før pumpen, og har en føler efter pumpen.

Sløjetemperaturen er temperaturen på det vand, der løber ud i gulvsløjferne.

Reguleringen til varmtvandsbeholderen, skal du gøre ud fra temperaturen på det varme brugsvand. Jo, varmere det er, jo mere koster det dig i varme og høj returtemperatur. Fra en varmtvandsbeholder bør det dog være 50 grader, for at minimere bakterievæksten i beholderen. 
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis