Spørgsmål til mærkelig korrespondance.

Hej folkens.
Jeg har et spørgsmål til en mærkelig korrespondance jeg er stødt på.
Skulle skifte kontakten her til en nyere version, og da der er brugt mærkelige farver, målte jeg den igennem.
Har fundet en kendt nul i en stikkontakt og har den ene prøvepind der på.
Jeg måler så de 3 ledninger i kontakten, og konstaterer at der kun er 230v på den sorte, hvilket er mærkeligt da indgangen med den blå ledning er commen/fælles benet i kontakten.
Men når jeg så flipper kontakten og lyset tænder, er der ikke spænding på nogen af ledningerne, heller ikke efter skift til ny kontakt.
Flipper jeg kontakten igen og slukker lyset, er der igen 230v på kun den sorte.
Er der nogen der kan få det til at give mening?
For ud fra hvad jeg kan se, vil der altid være spænding på minimum 1 ledning, og nogle gange 2 alt efter hvordan kontakterne er flippede.
Der er 2 kontakter og jeg ved ikke hvilken den på billedet er, altså den første eller den sidste.
Kan ikke få det til at give mening at spændingen ryger på alle 3 ledere, hverken med a, b eller c korrespondance.
Håber i kan hjælpe.
På forhånd tak.
Mvh Alexander.
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den ledning. der var i klemmen mærket P skal i klemmen med rød pil ind, så bør det virke .

fase
S. Fabrin skrev den 17-10-2025 15:44:39

Den ledning. der var i klemmen mærket P skal i klemmen med rød pil ind, så bør det virke .

Hej S. Fabrin.
Jeg har fint fået det til at virke, jeg målte begge kontakter igennem og har sat ledningerne de samme steder i den nye, som hvor de sad i den gamle.
Så lyset virker fint, både med gammel og ny kontakt.
Men mit spørgsmål gik på hvorfor der var de mærkelige farver, samt hvorfor jeg ikke kan måle noget spænding på nogle af lederne når lyset er tændt.
Både på A, B og C korrespondance, skal man kunne måle 230v på minimum 1 af lederne. Og nogle gange 2 alt efter hvordan kontakterne er switchede.
Mvh.
Alexander.

Nu har jeg ingen ide om, hvordan du måler og med hvad, men en C korrespondance er det næppe ad den simple grund, at den ikke er tilladt.
Farverne er da helt normale farver i en installation, så der ikke noget mærkeligt i dem. Hvad synes du, der er mærkeligt?

fase
Det er en ældre installation så den blå i afbryder er ikke nul. Måske er det der det går galt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 18-10-2025 20:04:59

Det er en ældre installation så den blå i afbryder er ikke nul. Måske er det der det går galt. 

Ingen farver i huset er som de skal være, og jeg er klar over at den blå ikke er nul, da nul ikke skal være i en korrespondance 😊

Det jeg ikke kan få til at hænge sammen, er hvorfor den sorte har 240v og de andre 0v når lyset er slukket.
Men når lyset tændes, har de alle 0v selvom lyset virker.
Minimum 1 skal have 230v når lyset er slukket, og 2 skal have 230v når det er tændt.
Det giver ingen mening at de alle har 0v når lyset er tændt.
Så er det i hvert fald ikke lavet som hverken A, B eller C korrespondance.

Annonce
S. Fabrin skrev den 18-10-2025 15:05:33

Nu har jeg ingen ide om, hvordan du måler og med hvad, men en C korrespondance er det næppe ad den simple grund, at den ikke er tilladt.
Farverne er da helt normale farver i en installation, så der ikke noget mærkeligt i dem. Hvad synes du, der er mærkeligt?

C er ulovlig i dag ja, men ikke da huset blev bygget.

Den blå er normalt nul i en normal installation, men ikke i en korrespondance, der skal nul først være efter lampeudtaget, ikke i kontakten.
Og det som er mærkeligt er, at lige meget om det så var en A, B eller C, eller om det er kontakt 1 eller 2, så giver det i gen mening at kun 1 leder har 230v når lyset er slukket, men ingen af dem har spænding når lyset er tændt, der skulle 2 af dem gerne have 230v da kontakten så lukker strøm igennem.
Jeg måler med et professionelt elfra multimeter på AC spændingsmåling.
Med den ene prøvepind på en kendt nul i stikkontakten, og den anden prøvepind på de 3 ledere i kontakten.
Du skriver at C korrespondancen var lovlig, da huset blev bygget. Det er ikke rigtigt. Du er blevet forkert orienteret.
Du skriver, at ingen farver i huset er, som de skal være. Hvad mener du med det? Der er ingen krav til hvilken farve ledningerne skal have ud over kravet i dag er, at såfremt der er en nul, skal den være blå. Blå må også bruges til andet. På et af dine billeder er der vist ledninger trukket i rør, hvor der var mulighed for flere farver.
Jeg kan ikke forstå din beskrivelse af dine målinger. Der er noget der tyder på, at du måler på de forkerte ledninger. Kan du ikke tegne korrespondancen og føre de målte spændinger på? Selvfølgelig giver det mening, at der kun en leder har spændingen 230V når lyset er slukket. Det kommer an på hvilken ledning og hvilken korrespondance, der er brugt, og hvilken afbryder du måler på. Du skal huske, at en korrespondanceafbryder er en enpolet omskifter.

fase
Er du sikker på at det er fasen og ikke 0 der går gennem dine omskiftere? 

Søren O
Søren O skrev den 19-10-2025 09:32:15

Er du sikker på at det er fasen og ikke 0 der går gennem dine omskiftere? 

Hvis nullen er involveret i korrespondancen, er det en ulovlig korrespondance. 

fase
S. Fabrin skrev den 19-10-2025 08:49:07

Du skriver at C korrespondancen var lovlig, da huset blev bygget. Det er ikke rigtigt. Du er blevet forkert orienteret.
Du skriver, at ingen farver i huset er, som de skal være. Hvad mener du med det? Der er ingen krav til hvilken farve ledningerne skal have ud over kravet i dag er, at såfremt der er en nul, skal den være blå. Blå må også bruges til andet. På et af dine billeder er der vist ledninger trukket i rør, hvor der var mulighed for flere farver.
Jeg kan ikke forstå din beskrivelse af dine målinger. Der er noget der tyder på, at du måler på de forkerte ledninger. Kan du ikke tegne korrespondancen og føre de målte spændinger på? Selvfølgelig giver det mening, at der kun en leder har spændingen 230V når lyset er slukket. Det kommer an på hvilken ledning og hvilken korrespondance, der er brugt, og hvilken afbryder du måler på. Du skal huske, at en korrespondanceafbryder er en enpolet omskifter.

Som beskrevet i det oprindelige opslag, måler jeg ud fra en kendt nul=0 for at finde ud af hvorkontakten får tilført en fase.
Jeg er udmærket klart over at det er en enpolet omskifter, hvorfor der også skal være 230v 2 steder når lyset er tændt.
På den viste tegning kan du se hvordan jeg har målt.
Når lyset er slukket, er der 230v AC på den sorte.
Når lyset er tændt, er der ingen spænding på nogen af dem. Altså 0v AC på alle.
Det er det der ikke giver mening.
Hvis lyset er tændt, skal der for dælen da være spænding på minimum 2 af lederne, ellers får lampen ingen strøm.
Med at ingen farver passer mener jeg, at man ikke har været konsekvent med hvilke farver man har brugt til hvad.
Og om C korrespondance har været lovligt eller ej (hvilket jeg kunne læse mig til den var op til 70'erne en gang) så forhindrer det jo ikke en eller anden klaphat i at lave den alligevel.
Og er det eneste lovkrav til farver ikke bare, at jord SKAL være gul/grøn?
Resten er op til kunstneren der monterer.
Og det giver ingen mening at have en lyseblå=0 monteret på korrespondancekontakten, med mindre det er en C, hvilket er den eneste der har nul monteret i kontakterne, A og B har nul ved lampestedet.
For at fjerne alt forvirring, fremhæver jeg her igen, at det mærkelige er, at der ikke er spænding på nogen af lederne i kontakten når lyset er tændt.

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis