Spørgsmål til mærkelig korrespondance.

Hej folkens.
Jeg har et spørgsmål til en mærkelig korrespondance jeg er stødt på.
Skulle skifte kontakten her til en nyere version, og da der er brugt mærkelige farver, målte jeg den igennem.
Har fundet en kendt nul i en stikkontakt og har den ene prøvepind der på.
Jeg måler så de 3 ledninger i kontakten, og konstaterer at der kun er 230v på den sorte, hvilket er mærkeligt da indgangen med den blå ledning er commen/fælles benet i kontakten.
Men når jeg så flipper kontakten og lyset tænder, er der ikke spænding på nogen af ledningerne, heller ikke efter skift til ny kontakt.
Flipper jeg kontakten igen og slukker lyset, er der igen 230v på kun den sorte.
Er der nogen der kan få det til at give mening?
For ud fra hvad jeg kan se, vil der altid være spænding på minimum 1 ledning, og nogle gange 2 alt efter hvordan kontakterne er flippede.
Der er 2 kontakter og jeg ved ikke hvilken den på billedet er, altså den første eller den sidste.
Kan ikke få det til at give mening at spændingen ryger på alle 3 ledere, hverken med a, b eller c korrespondance.
Håber i kan hjælpe.
På forhånd tak.
Mvh Alexander.
Hej folkens. Jeg har et spørgsmål til en mærkelig... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis nu lampestedet er tilsluttet fasen, og O kommer fra dine omskiftere, vil du ikke kunne måle nogen spænding når lyset er tændt. Med slukket lys vil “strømmen løbe baglæns” fra lampestedet til der hvor du måler på omskifteren.
Prøv at tegne hele diagrammet op med alle omskiftere, lampesteder og forsyningsledninger..

Søren O
C korrespondance var lovlig i installationer med HFI afbryder en kort tid i 70erne, , ,men blev forbiudt da man opdagede at i hvis begge afbrydere blev betjent samtidigt kunne der ske en kortslutning . 

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Hvis korrespondancen er lavet som en C korrespondance, ville jeg lave den om.

fase
Jeg har aldrig hørt om lovlig C korrespondance. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Søren O skrev den 19-10-2025 21:49:29

Hvis nu lampestedet er tilsluttet fasen, og O kommer fra dine omskiftere, vil du ikke kunne måle nogen spænding når lyset er tændt. Med slukket lys vil “strømmen løbe baglæns” fra lampestedet til der hvor du måler på omskifteren.
Prøv at tegne hele diagrammet op med alle omskiftere, lampesteder og forsyningsledninger..

Jeg ved hvordan en en korrespondance skal se ud diagrammæssigt, men kan ikke se hvordan jeg ikke skal kunne måle nogen spænding når lyset er tændt.
Så er den i hvert fald ikke lavet korrekt.
Kan du ikke tegne hvad du mener?
Mvh. 

Annonce
Hvis du ved hvordan en C korrespondance ser ud diagrammæssigt, så ved u også, at lampen er tilsluttet til P eller rød pil ind på afbryderen. Når du ser på diagrammet vil du se, at med afbryderne i en bestemt stilling, kan du måle 0 V på den ene ledning til lampen. Når du påvirker begge afbrydere, kan du måle 230V på samme sted som før. Du har jo både fase og nul i begge afbrydere. Så det er nemt at måle spænding. Prøv det.

fase
S. Fabrin skrev den 20-10-2025 18:35:59

Hvis du ved hvordan en C korrespondance ser ud diagrammæssigt, så ved u også, at lampen er tilsluttet til P eller rød pil ind på afbryderen. Når du ser på diagrammet vil du se, at med afbryderne i en bestemt stilling, kan du måle 0 V på den ene ledning til lampen. Når du påvirker begge afbrydere, kan du måle 230V på samme sted som før. Du har jo både fase og nul i begge afbrydere. Så det er nemt at måle spænding. Prøv det.

Som jeg har forstået det, så ser en C korrespondance ud som på det viste billede, med varierende farvevalg.
Ret mig hvis jeg tager fejl.
Hvis begge kontakter er oppe, er der fase på begge sider af pæren, og den vil ikke lyse.
Hvis begge kontakter er nede, vil der være NUL på begge sider af pæren, og den vil ikke lyse.
Pæren lyser kun når kontakterne står forskelligt, og fasen har forbindelse igennem pæren til NUL fra en af siderne.
Men uanset hvordan kontakterne står, vil du i både kontakt A og B altid kunne måle 230v på minimum 1 terminal.
Når lyset er tændt vil du så i den ene kunne måle 230v på 2 terminaler, og i den anden kun på 1.
Der er aldrig et scenarie eller en stilling hvor du ikke kan måle 230v et eller andet sted i hverken kontakt A eller B.
Men det er der i min kontakt på det oprindelige billede.
Når lyset er tændt, er der 0V på alle terminaler, i forhold til N.

Så kan det være at korrespondancen som Søren O foreslår, er lavet på nul siden af installationen. 
Altså at lampen står med fast fase og så er det nulleder der kører igennem korrespondance systemet.
ELLER
At stikkontakt hvor du henter "den kendte nul" er monteret forkert så det i virkeligheden er fase som du bruger som reference. 
Når vi konstaterer at lampe lyser, så må der jo være spænding over denne 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 20-10-2025 19:20:54

Så kan det være at korrespondancen som Søren O foreslår, er lavet på nul siden af installationen. 
Altså at lampen står med fast fase og så er det nulleder der kører igennem korrespondance systemet.
ELLER
At stikkontakt hvor du henter "den kendte nul" er monteret forkert så det i virkeligheden er fase som du bruger på reference. 

Det lyder meget rigtigt, og er også det eneste jeg logisk kan komme frem til.
Stikkontakten jeg måler ud fra, har brun og blå, og jeg måler fra den blå, men jeg har ikke kontrolleret at den faktisk er N.
Jeg har heller ikke kontrolleret om den blå i kontakten bare er en blå leder, eller om den er N.
Hvis den blå i kontakten er N, tyder det jo på som du siger, at det for eksempel godt kunne være en A korrespondance, men hvor lampen har konstant fase, og så er det N der løber igennem kontakterne.
Men er det lovligt at gøre det på den måde?

Jeghar tegnet lidt på dit diagram over C korrespondancen. Evi enige om, at spændingerne er som på min tegning?
Du laver selv den omvendte stilling på afbryderne.
Hvis lampen skulle være forsynet med en fast fase er det ikke en C korrespondance. Det vil du kunne se udfra tegningen. Du går lige igang med at finde ud af, om det drejer sig om en C korrespondance, eller der er en fast fase på lampen og dermed en alternativ korrespondance.
Det er ikke lovligt med en fast fase i lampen og man derefter lave en korrespondance på nullen.

fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis