Spørgsmål til mærkelig korrespondance.

Hej folkens.
Jeg har et spørgsmål til en mærkelig korrespondance jeg er stødt på.
Skulle skifte kontakten her til en nyere version, og da der er brugt mærkelige farver, målte jeg den igennem.
Har fundet en kendt nul i en stikkontakt og har den ene prøvepind der på.
Jeg måler så de 3 ledninger i kontakten, og konstaterer at der kun er 230v på den sorte, hvilket er mærkeligt da indgangen med den blå ledning er commen/fælles benet i kontakten.
Men når jeg så flipper kontakten og lyset tænder, er der ikke spænding på nogen af ledningerne, heller ikke efter skift til ny kontakt.
Flipper jeg kontakten igen og slukker lyset, er der igen 230v på kun den sorte.
Er der nogen der kan få det til at give mening?
For ud fra hvad jeg kan se, vil der altid være spænding på minimum 1 ledning, og nogle gange 2 alt efter hvordan kontakterne er flippede.
Der er 2 kontakter og jeg ved ikke hvilken den på billedet er, altså den første eller den sidste.
Kan ikke få det til at give mening at spændingen ryger på alle 3 ledere, hverken med a, b eller c korrespondance.
Håber i kan hjælpe.
På forhånd tak.
Mvh Alexander.
Hej folkens. Jeg har et spørgsmål til en mærkelig... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 20-10-2025 21:14:03

Jeghar tegnet lidt på dit diagram over C korrespondancen. Evi enige om, at spændingerne er som på min tegning?
Du laver selv den omvendte stilling på afbryderne.
Hvis lampen skulle være forsynet med en fast fase er det ikke en C korrespondance. Det vil du kunne se udfra tegningen. Du går lige igang med at finde ud af, om det drejer sig om en C korrespondance, eller der er en fast fase på lampen og dermed en alternativ korrespondance.
Det er ikke lovligt med en fast fase i lampen og man derefter lave en korrespondance på nullen.

Jeg er ikke klar over hvilken korrespondance det er, da jeg ikke umiddelbart har adgang til den anden kontakt eller lampestedet.
Oprindeligt forsøgte jeg blot at finde ud af, hvordan kontaktsættet vendte i den gamle kontakt, så jeg kunne sætte ledningerne over i den nye på samme måde.
Men når jeg måler, er der kun 230v på den ene terminal når lyset er slukket, og 0v på alle terminaler med lyset tændt.
Det giver ingen mening uanset om det er A, B eller C korrespondance.
Da du i alle 3 vil kunne måle spænding på minimum 1 af terminalerne på begge kontakter hele tiden, uanset hvor hvordan kontakterne står.
Min tegning af en C korrespondance var bare for at vise dig, at jeg ved hvordan den ser ud, så vi snakker om det samme.
Det eneste jeg kan få til at give mening er, som ev elmand skrev, hvis det er en A korrespondance hvor de har kørt NUL igennem kontakterne og lampen står med fast fase, hvilket er ulovlig, og så skal jeg lige have lavet den om.
Hele humlen gik ud på, om nogen kunne komme med et scenarie hvor jeg på intet tidspunkt kunne måle spænding på nogle af terminalerne, når lampen er tændt.
Og det kan kun lade sig gøre med en alternativ/ulovlig A korrespondance, i hvert fald som jeg kan måle og folk siger her inde.
Men på et tidspunkt skal jeg lige have skilt den anden kontakt og lampestedet ad, for at bekræfte det ene eller det andet :)

Der er nu to scenarier:
1. Du accepterer tingenes tilstand og glemmer, hvilken form for korrespondance du har og kører videre. Du har ikke kommenteret det diagram med spændinger, du har fået.
2. Du undersøger installationen og fortæller, hvordan de to korrespondanceafbrydere og lampestedet er er forbundne. Gerne med billeder så det måske er til at finde ud af, hvordan det hele er forbundet. det vil være en hjælp til at finde ud af systemet.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis