Slagskruemaskine jatoba terrassebrædder

Nyt gulv i drivhuset. Valget faldt på Jatoba terrassebrædder og terrasseskruer fra NKT. Så lang så godt. En test viste, at min 10 år gamle 18V grønne Bosch ikke kan skrue skruerne i på trods af forboring.

Ny slagskruemaskine, men hvilken? Jeg ved ikke hvad jeg skal se efter. Arbejdet skal være en glæde, så værktøjet skal bare virke med lidt over 500 skruer. Om maskinen koster 200-300 kr mere eller mindre betyder ikke så meget. Når jeg er færdig, så skal jeg tænke, at jeg har gjort et godt køb.
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kristian1972 skrev den 09-10-2025 22:15:26

Tak for forslaget. Jeg tænkte at det skulle være noget med slag i af hensyn til mit gamle håndled.

Kom lige i tanke om at jeg har et ryobi batteri. Så nu ser jeg på denne maskine:
https://www.bauhaus.dk/ryobi-one-slagskruemaskine-rid18c1-0-u-batteri-lader

Det er vel ikke helt forkert?

Den virker som et rigtigt godt valg, især når du har batteriet til den, og med 250 Nm er du sikker på den kan klare det.

Har selv en Makita som er på 170Nm som jeg lige husker det, eneste problem det kan knibe med at slagbitsene holder til det, de bedste jeg har prøvet er Wera slagbits.. som de her ​LINK​​​

Hvis du vil fortsætte med din boremaskine, kan det hjælpe at give skruerne en gang voks, eller et par dråber olie.

Vi prøver igen, i morgen --
Kan du ikke bruge en slagnøgle eller er den for svær at styre?

Er selv virkelig glad for min blå Bosch 18v slagnøgle, som indtil videre kun har måtte give op ved jordskruer
Hvad med at bruge en forsænker/undersænker i steder? Det gjorde jeg, da jeg lavede terrasse af cumaro-træ (næsten lige så hårdt). Jeg havde en lille skruemaskine med forsænkeren og boremaskine med bor, så det gik rimelig hurtigt.

Mvh. AllanE
Annonce
Med en slagskruemaskine skal man være meget skarp på at stoppe på det rigtige tidspunkt, da den blot bliver ved. Jeg kan forstille mig, at man kan lettere kan få et mere ensartet udtryk, ved at bruge undersænker, og en almindelig skruemaskine med momentstop.  Slagskruemaskiner har af logiske årsager ikke momentstop.
Det ser ud til at du vil anvende denne skrue: nkt deck HE+

Jeg har netop monteret Cumaru belægning på min nye altan, og den er skruet med samme skrue, så friske erfaringer med iskruning af ca 700 skruer :-) 
Første bemærkning er at du skal anvende en kvalitets bits, jeg brugte en fra Wera.
Og skruet dem i med min Makita skruemaskine, og det er gået helt uden problemer. Hvilken du skal værlge er meget op til dit eksisterende batteri udvalg, jeg kører primært Makita, så her er det et let valg :-) Og de har virket igennem en del år og vil også gøre det fremad.....
Dernæst skal du huske forboringen, hvis det er trykimprægnerede eller hvide strøer så kan du fint nøjes med at bore igennem brædtet, og evt 5mm med for at have lidt styr når du starter sammenskruningen...  Jeg borede kun gennem Cumaruerne. Lagde brædtet op i rette placering og borede for til alle skruerne før montage. Monterede i den ene ende og rykkede løbende brædtet i den rette sidevejs, position med et koben, og skruede så en eller to rækker før næste placerings justering.

Indrømmet, jeg fik fejlmonteret et brædt og skruede skruerne op placerede korrekt og skruede det igen. det gav en lille smule opvredet træ hvor skruerne er kommet op, men ikke meget og med hovedet der er 3-4mm under overfladen, så ses de minimalt. Jeg fravalgte at proppe da arbejdet er stort og hvor sikker er man på at propperne holder?

MVH Njord
GodeVen skrev den 10-10-2025 10:17:29

Med en slagskruemaskine skal man være meget skarp på at stoppe på det rigtige tidspunkt, da den blot bliver ved. Jeg kan forstille mig, at man kan lettere kan få et mere ensartet udtryk, ved at bruge undersænker, og en almindelig skruemaskine med momentstop.  Slagskruemaskiner har af logiske årsager ikke momentstop.

Min Makita slagskruemaskine har 4 forskellige trin, så synes ikke det er et problem, så kan man nemt stoppe i tide, når man har valgt det rigtige trin, samt den jo så også har variabel hastighed. 

Vi prøver igen, i morgen --
Det godt være at motoren har flere hastigheder, men når skruen bliver "hamret i" har du ingen styr på momentet, så du kan ikke stoppe ved et bestemt moment. Fx: når skruehovedet er nede i en bestemt dybde.

Hvis du vil have styr på momentet med en slagnøgle skal du bruge momenttoppe.
Fx: www.biltema.dk/bil---mc/bilvarktoj/daktilbehor/hjulvarktoj/momenttoppe-5-stk-2000028488

Hvis momentet bliver for højt vrider stangen sig, så slaget ikke bliver overført. Hvis du har prøvet at skrue lange karmskruer i med en slagnøgle, har du måske oplevet at slagnøglen ikke kunne klare det. Det er den samme mekanisme. Skruen vrider sig ved hver slag, og der er ikke nok moment til at få den i.

Det blev ryobien  https://www.bauhaus.dk/ryobi-one-slagskruemaskine-rid18c1-0-u-batteri-lader

Har også købt en Wera slagbit. Jeg har gode erfaringer med Wera, så det købte jeg igen.

Har lige været ude og teste maskinen i skuret på en ekstra stump af terrassebrædderne. Det går nogenlunde med at få skruerne til at stoppe det rigtige sted. Jeg tænker, at jeg kan gå skruerne efter med en skralde, hvis det kniber.

I morgen starter projektet. Tak for input 
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også