Slagskruemaskine jatoba terrassebrædder

Nyt gulv i drivhuset. Valget faldt på Jatoba terrassebrædder og terrasseskruer fra NKT. Så lang så godt. En test viste, at min 10 år gamle 18V grønne Bosch ikke kan skrue skruerne i på trods af forboring.

Ny slagskruemaskine, men hvilken? Jeg ved ikke hvad jeg skal se efter. Arbejdet skal være en glæde, så værktøjet skal bare virke med lidt over 500 skruer. Om maskinen koster 200-300 kr mere eller mindre betyder ikke så meget. Når jeg er færdig, så skal jeg tænke, at jeg har gjort et godt køb.
Nyt gulv i drivhuset. Valget faldt på Jatoba... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
GodeVen skrev den 10-10-2025 14:11:29

Det godt være at motoren har flere hastigheder, men når skruen bliver "hamret i" har du ingen styr på momentet, så du kan ikke stoppe ved et bestemt moment. Fx: når skruehovedet er nede i en bestemt dybde.

Det går nu rigtig fint for mig at styre, så skruerne bliver skruet perfekt i, faktisk bedre en skruemaskine med moment, da træ jo er et organisk materiale og aldrig helt ens.

Det lyder ikke som om du har prøvet sådan en maskine.. 

Vi prøver igen, i morgen --
Har nogen prøvet en gips skruemaskine - er blot nysgerrig?
måske er den kun til krydskærv, eller...

Som jeg ser billederne fra Trådstarter er skruerne en lidt speciel type fra NKT der skrues ned UNDER overfladen med en torx20 bit. Og derfor kræver den at blive skruet en smule specielt og ved at skrue den ca 3mm under overfladen, så ses skruerne reelt ikke efter montagen. Denne skrue er specielt udviklet til hårdttræ terasser, jeg har netop anvendt drn på min 20 kvm altan med super fedt resultat.

MVH Njord
Jeg har også brugt dem med succes.
Men njord, skal de ikke flugte præcis med brættet? Sådan har jeg skruet dem i, for at undgå at der samler sig vand. Eller bliver det bedre at skrue 3 mm ned?

Mvh. AllanE
Jeg valgte i hvrrtfald at skrue mine ca 3mm under for det mest usynlige look.

Mener også de er vist lidt under i detail brochuren fra NKT for skruen her plus hårdt træ....

MVH Njord
Annonce
Gips skrue maskine er til krydskærv. Den har den egenskab at bits standser ved en bestemt dybde og så smutter den ud af skrue kærv. Det kan lade sig gøre med krydskærv. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Nu har tråden ændret lidt karakter, så nu får lige lige par bemærkninger og et par fotos.

Av - mine kontorknæ er ømme. Selv med puder i bukserne og et par havepuder, så kan det mærkes.

Mine brædder er 3,75m og de er ikke lige - op til 5-6 i udbøjning på midten. Det er utroligt svært at få den nogenlunde rette. Jeg har min metode, men er der noget der er mere smart ved jeg ikke.

Min skabelon virker fint. Boret jeg bruger bliver meget varmt, så jeg ved ikke helt hvor længe det holder.

I længderetningen skal i alt 4 brædder skæres - jeg frygter at det bliver en hård kamp for min rundsav. 
En ny skarp klinge til længdesavning kan gøre underværker..

Hvordan gik det med slagskruetrækkeren ???

Søgte på den jeg har, der er opgivet Nm for de 4 trin den har.

Vi prøver igen, i morgen --
Det ser godt ud! Godt arbejde  

Mht. "skrævhederne", så fandt jeg ud af at det godt kan betale sig at hente og udvælge brædderne selv i trælasten. Jeg tjekkede hvert bræt for om det var nogenlunde lige ("sidelæns"). Det er ret markant hvor stor forskel der er .... jeg stillede flere brædder til side igen end jeg tog med mig.

Mvh. AllanE
Det er ret almindeligt at man har en fordel af at sortere på trælasterne....

Mine Cumaru var også forskellige nogle mere rette end andre, men man kan faktisk vride en del op på dem under montagen....
Det tricky kom da jeg skulle have 2 skt 4,05 meter og 5 stk 3,2 meter udgaver efterfølgende, for det er næsten umuligt at finde Cumaru på lager i Danmark i øjeblikket... så har hentet fra 2 trælaster, men det var hvad jeg kunne her og nu... så at være i god tid er bestemt også et godt råd...

MVH Njord
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også