AEG ovn bliver overophedet ved pyrolyse rens

Næsten ny AEG ovn sprang HFI relæ ved pyrolyse rens.
Ovnen blev så varm under brug at skabslåger, omkring ovnen smeltede.
AEG siger nu at det vil ske når ovnen er tilsluttet 13 amp sikringer. og ikke 16 amp
Men det er ikke sikringer der går men HFI relæ.
AEG skiftede først  blæser og da det ikke hjalp skifede de 2 varmelegemer.
Siden da virker det hele fint og pyrolyse køre fint på 13 amp sikringer og HFI relæ
falder ikke ud.
AEG vil nu ikke dække følgeskader på skabslåger pga 
at ovn er tilsluttet 13 amp sikringer og ikke 16 amp.
Nogen der ved om disse skader kan opstå pga af det, og om det er en holdbar forklaring ??
Næsten ny AEG ovn sprang HFI relæ ved pyrolyse... Vis hele indlægget
52 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
skippersimba skrev den 09-10-2025 00:02:29

Men er det korrekt  at den stikprop der sidder  på ovn ledning at den er ikke til en 380 volt 16 amp.
Men derimod  en alm kontakt til 220v  ??

Din ovn er nok leveret med et Schuko stik som er godkendt til 16 A.

At danske stikdåser er anderledes godkendt takket LK's årtier lange monopol er en anden historie.

Jeg går ud fra at du har fået reperaret ovnen på garantien?
Hvis det er tilfældet, har AEG jo accepteret at der var en fejl på ovnen, og at det ikke skyldes den tåbelige forklaring med 13A sikringer.

Fra Tænk.dk:
Produktansvar: Kan jeg få erstatning, hvis en vare med fejl har ødelagt noget?
Fejl på et produkt kan medføre, at der kommer skade på andre genstande eller personer. Sker det, kan producenten eller sælgeren af det defekte produkt holdes ansvarlig for skaden. Det kaldes produktansvar. Der er altså forskel på, om der er en fejl ved varen, eller om en fejl ved varen laver skade på noget andet.
Hvis det er tilfældet, har AEG jo accepteret at der var en fejl på ovnen, og at det ikke skyldes den tåbelige forklaring med 13A sikringer.

De mener fejl/skader  på ovnen skyldes at ovn er tilsluttet en 13 amp sikring gruppe. Det har vores ovn været i 14 år uden problemer. Det er så en ny ovn der forårsager skader  på køkken låger.
skippersimba skrev den 09-10-2025 09:06:37

De mener fejl/skader  på ovnen skyldes at ovn er tilsluttet en 13 amp sikring gruppe. Det har vores ovn været i 14 år uden problemer. Det er så en ny ovn der forårsager skader  på køkken låger.

Har du fået reperaret ovnen på garantien?

skippersimba skrev den 09-10-2025 00:02:29

Men er det korrekt  at den stikprop der sidder  på ovn ledning at den er ikke til en 380 volt 16 amp.
Men derimod  en alm kontakt til 220v  ??

Stikproppen er til 230v 16A. Ligesom stikkontakterne er i dag. Et stikprop til 380V 16A bruger flere faser. DIn ovn bruger kun én fase.

skippersimba skrev den 09-10-2025 00:03:26

AEG har svaret butikken  det er det jeg refarere til
Det er også tit at forhandler har aftale med producent om reperation. DEt er bare vitigt at din henvelse til butikken har været at bruge reklamationsretten .- og ikke fabrikantens garanti.
Men hvis du har benyttet dig af fabrikantens garanti gennem forhandleren - så er de rikek så emget at komme efter. 

Produktet kan ikke fejle ved at blive tilsluttet 13A sikringer. Det er simpelthen ikke ikke teoretisk eller fysisk muligt.

Og bunder sikkert i at dem ved AEG har nogle standardsvar de sender butikken ifm med spørgsmål omkring fejl. DEm butikken kommunikerer med hos AEG er en serviceafdeling - ikek nødvensigvis teknisk uddannede.

Jeg vil anbefale at du henvende dig til butikken med krav om udbedring af de skader ovnen har lavet da det er de forpligtet til - henvis gerne til tænk.dk. HVis de igen nævner det emd sikringerne er årsagen til fejlen så kan du henvise til det ikke er muligt og at det er helt basal fysik. Og hvis ikke det hjælper så fortæller du at du sender sagen videre til klageløsning og forbrugerklagenævnet.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Annonce
Buller 27
Men det afgører jeg vel ikke selv. Har reklameret i butik, men de henviste til producenten pga GDPR regler må de ikke bestille  reparation  til min ovn.
Det undre mig, men indvilliger i at bestille  service  gennem producenten. 
Det er svært at få kompensation for følgeskader. Det er ikke producenten, der har bevisbyrden ved produktansvar. Kunden skal kunne bevise at appratet har lavet skader.

skippersimba skrev den 09-10-2025 10:51:22

Buller 27
Men det afgører jeg vel ikke selv. Har reklameret i butik, men de henviste til producenten pga GDPR regler må de ikke bestille  reparation  til min ovn.
Det undre mig, men indvilliger i at bestille  service  gennem producenten. 

Så længe du har reklameret til butikken er det reklamationsretten der er benyttet. De må gerne henvise til en samarbejdsparter ifm reklamationen - eksempelvis producenten elelr anden servicecenter. Ofte så blander producenterne bare deres egen garantibetingelser sammen med købeloven og tror så at det er en garantisag og ikke en reklamation og forsøger at slipep afsted med standardsvar og vrøvl.

GDPR har intet at gøre med at bestille en reperation til din ovn - der har butikken stukket dig en løgn elelr også har der været en misforståelse.

Du bør kontakte butikken og bede dem om at erstatte den værdi ovnen har forårsaget i sakde. Og bliver de ved med at forklrre om AEGs svar så kan du kort forklsre at AEG er sagen uvedkommende. Og at du benyttet din reklamationsret i butikken.

Ud fra det du beskriver er din sag klokkeklar skulle den komme videre til nævnet.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Når strømmen falder ud under pyrolyse, kan ovnen ikke ventilerer varmen væk og køkkenet kan derfor beskadiges.
Så i princippet kan for små sikringer godt gøre at ovnen overopheder udvendig.
Mogens R.

Men sikringer sprang  ikke det var HFI der slog ud.
Strøm blev koblet til med det samme, men da var køkken låger smeltet.
Vil du forklare  hvordan  for små sikring  kan få ovnen til at over ophedet.
Har talt med  4 uafhængige  elektriker og hvidevaremontør. De siger alle at det intet som abosolut intet har med  sikring størrelse at gøre.
Det samme kan læses her i opslag. 
Den køler jo netop  ikke under pyrolyse  rens og det var midt i program HFI slog ud.
Der er yderligere 32 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis