1 år gamle fuger spist af snegle....hvem har ansvaret, ifølge juraen?(garanti)

Hej med jer eksperter herinde!   ;-)

Vi er en lille andelsboligforening, som er igang med at få udskiftet samtlige af vores elastiske fuger....for anden gang indenfor et par år. Da de hvide fuger vi fik lavet for et par år tilbage, var begyndt at slippe og sprække allerede efter det første år. Så dette betød vi blev tvunget til at udskifte igen.

Ved anden omgang, gik bestyrelsen/jeg ind i arbejdet, mht. valget af et fuge produkt, da vi ville være sikker på at producenten lovede en længere levetid end et par år. Valget faldt på et fugeprodukt fra Danalim, kaldet Sealflex Hybrid 522. I grå farve, istedet for hvid denne gang.
Som lovede 15-20 års levetid i databladet.

Nuvel, ved den årlige inspektion af vores boliger i år, opdagede jeg desværre at enkelte fuger allerede så forfærdelig ud. Så tog kontakt til Danalim, for at høre om der evt. kunne være tale om enkeltstående fejlproducerede fugeprodukter fra dem og sendte dem nogle billeder.

Blev så fortalt at der var tale om snegle angreb, og de allerede var blevet gjort opmærksom på dette af andre kunder. Jeg blev vejledt til at forsøge et andet fugeprodukt, som var silikone baseret....men de ville ikke love det hjalp, da alle elastiske fugeprodukter idag havde kalcium i blandingen. Hvilket er det sneglene går efter.

Tilbage står jeg så nu og tænker, "kan fuge producenter virkelig bare frasige sig et hvert ansvar, ved blot at sige det er et snegle problem, og give en general vejledning til at bekæmpe snegle"?

Og da vi snakker om hundredevis af fuger til døre og vinduer, er det jo en bekostelig omgang, hver gang der skal udskiftes fuger.....og de kan da virkelig ikke mene, at jeg skal sige videre til vores beboere, at de nu er underlagt krav om at skulle overvåge deres andelsboligere for vandrende snegle og bekæmpe dem så snart de ser dem.  Ellers må de selv betale for at få fugen udbedret??   ....eller kan de?   ;-)

Håber på at blive klogere på dette emne.

Tænker også, dette må være et emne som mange andre, kan have interesse i at få afdækket!  Uanset om man er privat eller som os, en boligforening.

Mvh.
Daniel
Hej med jer eksperter herinde!   ;-) Vi er en... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad siger de professionelle der har lagt fugerne? De har jo lavet at arbejde der ikke helt holder

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Det link til Bostik, som du gav i den anden tråd, beskriver problemet som velkendt.

Hvis det er velkendt, er det svært at gøre indsigelser. Det er er også velkendt at mus og rotter kan gøre skade på bygningsdele. Så kan der kun være grundlag til en reklamationssag, hvis sælger har sagt at det ikke bliver skadet af snegle. Om det er velkendt, er i sidste ende noget en dommer skal bestemme. 
Hej Buller:

Hvem er de professionelle? Vi har på vores breddegrader over 1000 års erfaring med fugning mellem træ og tegl. Hvad er det du ikke forstår?
Rantzau skrev den 02-10-2025 18:23:26

Hej Buller:

Hvem er de professionelle? Vi har på vores breddegrader over 1000 års erfaring med fugning mellem træ og tegl. Hvad er det du ikke forstår?

Jeg forestiller mig fuger er blevet lagt af nogle professionelle fagfolk. Det er disse jeg spørger ind til. Måske de har nogle erfaringer. Eller måske har de givet uheldig rådgivning.

Resten af dit svar vælger jeg at se bort fra, da du vidst igen ved en fejl er kommet til at lave personangreb. Husk nu  - det her er et forum for voksne - ikke en børnehave.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.

Det er jo ikke rigtigt Buller: Du stiller et retorisk spørgsmål uden forventning om et brugbart svar hvilket efterlader andelsforeningen i et limbo. Du stiller spørgsmål i øst hvor svaret svæver i vest. 

Det er ikke et personangreb men en nøgtern konstatering hvor din tilgang på ingen måde bidrager til at andelsforeningen kommer frelst i mål, men du fik luftet din holdning som sender problemstillingen ud i et evigt kredsløb. 

Hvem er de professionelle? Det har du stadig ikke svaret på. 

"For en hammer ligner alting et søm". Jeg har forstået hvem du læner dig mest op ad - fugefabrikanterne, men det vil nok bidrage til en løsning for andelsforeningen hvis du så ud over den sædvanlige snævrer kreds.

Er det professionelle fuger eller professionelle løsninger der indfrier forventningerne om langtidsholdbare løsninger for andelsforeningen der har prioritet? 

Jeg har kendskab til snesevis af håndværkere der kunne løse andelsforeningens egentlige problem - holdbare fuger der indfrier forventningerne om en tæt klimaskærm mange år frem med maksimal beskyttelse af samtlige bygningsmaterialer. 

Det er muligt du anser et 2-dages AMU kursus i bøjede søm overruler 1000 år erfaringer. Det bedes du også redegøre for. 

Dette er heller ikke et personangreb da også jeg kan have overset nogle vigtige detaljer som jeg gerne vil rettes for. 

Der findes oceaner af dokumentation om holdbare fugninger. Det ville klæde dig at inddrage dem i stedet for snæversynet at henvise til dem der hidtil ikke har leveret varen.
Annonce
Rantzau skrev den 02-10-2025 20:52:35

Det er jo ikke rigtigt Buller: Du stiller et retorisk spørgsmål uden forventning om et brugbart svar hvilket efterlader andelsforeningen i et limbo. Du stiller spørgsmål i øst hvor svaret svæver i vest. 

Det er ikke et personangreb men en nøgtern konstatering hvor din tilgang på ingen måde bidrager til at andelsforeningen kommer frelst i mål, men du fik luftet din holdning som sender problemstillingen ud i et evigt kredsløb. 

Hvem er de professionelle? Det har du stadig ikke svaret på. 

"For en hammer ligner alting et søm". Jeg har forstået hvem du læner dig mest op ad - fugefabrikanterne, men det vil nok bidrage til en løsning for andelsforeningen hvis du så ud over den sædvanlige snævrer kreds.

Er det professionelle fuger eller professionelle løsninger der indfrier forventningerne om langtidsholdbare løsninger for andelsforeningen der har prioritet? 

Jeg har kendskab til snesevis af håndværkere der kunne løse andelsforeningens egentlige problem - holdbare fuger der indfrier forventningerne om en tæt klimaskærm mange år frem med maksimal beskyttelse af samtlige bygningsmaterialer. 

Det er muligt du anser et 2-dages AMU kursus i bøjede søm overruler 1000 år erfaringer. Det bedes du også redegøre for. 

Dette er heller ikke et personangreb da også jeg kan have overset nogle vigtige detaljer som jeg gerne vil rettes for. 

Der findes oceaner af dokumentation om holdbare fugninger. Det ville klæde dig at inddrage dem i stedet for snæversynet at henvise til dem der hidtil ikke har leveret varen.

Jeg tror igen du har svaret på noget helt andet - Alt det du skriver her ikker noget med mig at gøre.

@OP
Du skal ikke tage dig af Rantzau angreb - han udviser store problemer med folk der giver forslag eller input og svar han ikke synes om. Og begynder så at gå til angreb på personen som du kan se.Det er anmeldt til admin af forummet og forhåbentlig får det ham stoppet.

Jeg kan ikke se nogen grund til at "admin" skal bruge tid på mudderkastning.

Husk på, at der altid er nogle "idioter", men hvis alle omkring en er nogle idioter, bliver man nød til at kigge på sig selv. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også