1 år gamle fuger spist af snegle....hvem har ansvaret, ifølge juraen?(garanti)

Hej med jer eksperter herinde!   ;-)

Vi er en lille andelsboligforening, som er igang med at få udskiftet samtlige af vores elastiske fuger....for anden gang indenfor et par år. Da de hvide fuger vi fik lavet for et par år tilbage, var begyndt at slippe og sprække allerede efter det første år. Så dette betød vi blev tvunget til at udskifte igen.

Ved anden omgang, gik bestyrelsen/jeg ind i arbejdet, mht. valget af et fuge produkt, da vi ville være sikker på at producenten lovede en længere levetid end et par år. Valget faldt på et fugeprodukt fra Danalim, kaldet Sealflex Hybrid 522. I grå farve, istedet for hvid denne gang.
Som lovede 15-20 års levetid i databladet.

Nuvel, ved den årlige inspektion af vores boliger i år, opdagede jeg desværre at enkelte fuger allerede så forfærdelig ud. Så tog kontakt til Danalim, for at høre om der evt. kunne være tale om enkeltstående fejlproducerede fugeprodukter fra dem og sendte dem nogle billeder.

Blev så fortalt at der var tale om snegle angreb, og de allerede var blevet gjort opmærksom på dette af andre kunder. Jeg blev vejledt til at forsøge et andet fugeprodukt, som var silikone baseret....men de ville ikke love det hjalp, da alle elastiske fugeprodukter idag havde kalcium i blandingen. Hvilket er det sneglene går efter.

Tilbage står jeg så nu og tænker, "kan fuge producenter virkelig bare frasige sig et hvert ansvar, ved blot at sige det er et snegle problem, og give en general vejledning til at bekæmpe snegle"?

Og da vi snakker om hundredevis af fuger til døre og vinduer, er det jo en bekostelig omgang, hver gang der skal udskiftes fuger.....og de kan da virkelig ikke mene, at jeg skal sige videre til vores beboere, at de nu er underlagt krav om at skulle overvåge deres andelsboligere for vandrende snegle og bekæmpe dem så snart de ser dem.  Ellers må de selv betale for at få fugen udbedret??   ....eller kan de?   ;-)

Håber på at blive klogere på dette emne.

Tænker også, dette må være et emne som mange andre, kan have interesse i at få afdækket!  Uanset om man er privat eller som os, en boligforening.

Mvh.
Daniel
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, Danalim er naturligvis ansvarlige jævnfør produktansvarsloven. I kan reklamere både til sælger og til producenten.

Er dog bange for at det ender ligesom eternit-sagen i 1990'erne - hvor firmaet gik konkurs. Der var dog en periode hvor firmaet lavede kompromis med nogle kunder om at firmaet betalte for nye eternit-plader, men opsætningen blev lavet af kunderne.

Prøv til start at lave en officiel reklamation, med krav om at fuge + arbejdet skal erstattes. Brug en advokat.
Der er jo en udefrakommende skade det tænker jeg ikke er producentens ansvar, hvis lille Peter går til angreb på fugen med hans lille skovl tænker jeg heller ikke  de dækker 😉
Vildt nok! Ville have gættet på, at det var en røverhistorie, at snegle æder fuger   PDF'en med producentens forklaring er interessant.

Vi har VILDT mange snegle her, men nok ikke af den type, som de beskriver i PDF'en. Jeg har i hvert fald aldrig bemærket at de går efter fugerne. Du skriver i en anden tråd, at du overvejer at male dem. Det er da en forsøg værd, at teste det på et par vinduer og se om de sidder der alligevel.

Jeg kan i øvrigt heller ikke se, at det skulle falde indenfor produktansvar. Det var noget andet, hvis de havde lovet at det er sneglefrit....

Mvh. AllanE
Her er lidt flere billeder af "de skyldige væsener" samt eksempler på skader de har forvoldt!
Thomas_Mygind skrev den 30-09-2025 07:51:10

Prøv til start at lave en officiel reklamation, med krav om at fuge + arbejdet skal erstattes. Brug en advokat.

Hejsa Thomas. Vi har desværre ikke det store økonomiske overskud, da vi er en lille andelsboligforening. Så advokater, er den sidste løsning vi går efter....i første omgang, tænker jeg.  Hvis du med "sælger", mener tømreren som udførte fugearbejdet....så spørger jeg jo også lidt på hans vegne. Da han ligeledes ikke var bekendt med denne problem stilling, fra branchen. Så han anede heller ikke, hvordan tingene så ud...rent juridisk. Men sagde han syntes det var en rigtig god idé at få undersøgt sagen til bunds.  Så dét er jeg nu gået igang med, ved at indsamle erfaringer og rådgivning, alle de steder, jeg umiddelbart kender til!  :-)

Tak for dit input til sagen!  :-)

Annonce
johnm skrev den 30-09-2025 09:25:29

Der er jo en udefrakommende skade det tænker jeg ikke er producentens ansvar, hvis lille Peter går til angreb på fugen med hans lille skovl tænker jeg heller ikke  de dækker 😉

Men "lille Peter", er jo ikke en fast del af den danske natur udenfor...og dermed ikke en "konstant risiko" man behøver gardere sig imod som alm. husejer??     Det ville være mit umiddelbare mod-argument, til dit lille opdigtede scenarie!     

AllanE skrev den 30-09-2025 10:10:54

Vildt nok! Ville have gættet på, at det var en røverhistorie, at snegle æder fuger   PDF'en med producentens forklaring er interessant.

Vi har VILDT mange snegle her, men nok ikke af den type, som de beskriver i PDF'en. Jeg har i hvert fald aldrig bemærket at de går efter fugerne. Du skriver i en anden tråd, at du overvejer at male dem. Det er da en forsøg værd, at teste det på et par vinduer og se om de sidder der alligevel.

Jeg kan i øvrigt heller ikke se, at det skulle falde indenfor produktansvar. Det var noget andet, hvis de havde lovet at det er sneglefrit....

Har lige uploadet nogle flere billeder, hvor der også er nærbilleder af sneglen...så kan du måske nemmere vurdere om du har set "arten" før!   

Problemet er flere foldigt....det ene er, at pt. ingen har kunnet fortælle mig, hvordan man som kunde er stillet ifht. garanti/erstatning.  Det andet er, at branchen(ifølge Danalim's tekniske rådgiver), ingen løsninger har på problemet pt. Så man er dermed som forbruger/kunde, pt. (tilsyneladende)overladt til bare at blive ved med at betale, indtil branchen selv på et tidspunkt, vedkender sig ansvaret og udvikler nye fugeprodukter.  Som sneglene ikke spiser. Hvor langt tid mon der går, tror du....især hvis ingen/kun få- brokker sig?

Nu bliver det så tredje gang(måske også fjerde gang, hvis vi evt. går over til mørtel fuger), vi skal udskifte fuger igen, indenfor ca. 5 år....så at blive ved med at udvise "sympati" til producenterne....har vi hos os, simpelthen ikke råd til, rent økonomisk.  Måske har du/I hvor du bor?!   
Hejsa

De snegle du har indsat billeder af er ikke voldsnegle som der nævnes i PDF'en, det er almindelig hussnegl, Voldsneglene søger ly i dagtimerne, fx i beplantning, har et anderledes mønster og er cirka 50% større.

Jeg ville sørge for jævnligt at drysse sneglekorn ud ved soklen hele vejen rundt om bygningen for at holde bestanden nede. Det er effektivt overfor alle typer snegle. 

mht dit spørgsmål om erstatning/udbedring så finder du nok ikke i dette fora nogen med tilstrækkelig ekspertise i erstatningsret til at afgøre dit spørgsmål endegyldigt. Mit input er at i som andelsforening ikke er dækket af de forskellige love om forbrugerbeskyttelse hvorunder fx. spørgsmål om garanti hører og eventuelle klagenævn. Så du har alene den aftale i har indgået med tømren at falde tilbage på. Så det bliver afgørende hvad den siger. Hvis han ikke har lovet noget ​omkring holdbarhed så tror jeg ikke i har meget at komme efter.

Om det så er rimeligt, fair, etc. er et helt andet spørgsmål...

Mads
AllTheGear_ButNoIdea skrev den 30-09-2025 16:08:51

Hejsa

De snegle du har indsat billeder af er ikke voldsnegle som der nævnes i PDF'en, det er almindelig hussnegl,

Mads

Bingo!   

Jeg kunne nemlig heller ikke genkende den snegl i pdf'en...så jeg tror personligt snare, at problemet drejer sig om samtlige snegle arter, som har "hus"! Det kan forklare "kalk tørsten"!  ;-)

Rådgiveren hos Danalim skal have en smule ros for, at være temmelig ærlig. Han afslørede derfor også, at det var et problem som de så spredte sig mere og mere. Men pt. var det ikke lige udbredt alle steder i landet(samt i udlandet, så de også forskelle i snegle angreb,alt efter geografien). Og lød til at han førte statistik under samtalen(han ville bl.a. vide hvor foreningen var placeret i landet).
Så jeg er ikke i tvivl om, at de på et eller andet tidspunkt bliver tvunget til at gøre noget. Ingen vil jo finde sig i at skulle betale for at udskifte fuger med 1-2 års mellemrum. Men jeg står med problemet her og nu...og mangler en løsning. Samt har regninger der skal betales!   
Vi har masser af den slags snegle, men har aldrig set skader på gummifugerne ved vinduerne.

Der er brugt denne her type fugemasse på de fleste af vinduerne. ​link​​​

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også