Vurdering af hustag, alder, udskiftning

Jeg er i overvejelser om huskøb, men taget med betontagsten er lidt en ubekendt størrelse, da det ikke er muligt at finde ud af fra sælger og tilstandsrapport, hvornår det er lagt, og hvad den resterende levetid evt. er, så der er en potentiel større investering i udsigt.
I huset er 1. etage udnyttet til kip, så der er ikke lige et loftsrum, hvor man kan komme ind og tjekke standen og tætheden indefra, men der er ikke synlige spor af skimmel eller fugtpletter for mit utrænede øje  
Hvad vil være jeres umiddelbare råd ift. yderligere undersøgelser?
Findes der en metode til at finde frem til årstal for hvornår taget er lagt (kan ikke finde noget i gamle byggesager), eller hvor gamle stenene er, når man ikke nemt at se undersiden af dem (hvis der altså er trykt årstal i dem)?
Hvad er jeres umiddelbare indtryk bare fra billederne (ved godt at det nok er svært at bedømme så meget ud fra dem)?
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
larsen56 skrev den 17-09-2025 19:06:27

Hus byggeår

Huset er bygget i 1875.

Det er super svært at vurdere ud fra billeder, og især når du ikke har mere info.
Men et par små råd.
1. Invester i en byggesagkyndig der kigger huset, og taget, igennem sammen med jer, det kan hurtigt være rigtig godt givet ud.
2. Køb en ordentlig ejerskifteforsikring, vi valgte Frida, vi endte med at have en sag på ca. 50.000 efter køb med ulovligt elinstallation hvilket der på ingen måder var nogen problemer med at få dem til at dække. Frida er ofte en af dem ejendomsmægler foreslår, den anden er ofte dansk ejerskifteforsikring, inden i vælger den så prøv lige at google hvor mange sager de er end i retten med. En ejerskifteforsikring dækker ikke alt og den dækker ikke mindre ting, men det er en rigtig god sikkerhed at have.
Den anbefaling vi fik dengang, var at hvis vi ville renovere huset fuldstændigt så skulle vi vælge en 5 årig da vi formentligt ville finde de skjulte fejl under renoveringen, hvis vi derimod bare ville flytte ind så skulle vi vælge en 10 årig.

Vi har forresten selv betontegl sten. De stod som om de skulle udskiftes indenfor de næste par år, vi havde så forskellige fagfolk indenover og konklusionen var at det var et rigtig sundt tag som vi ihvertfald snildt kunne vente 10 år med at udskifte. Vi har boet her 4 år, og ikke haft et eneste problem med taget. 😀
Jeg kan naturligvis heller ikke bedømme alder. Men de ser ud til at have mindst 20 - 30 år endnu. Der er ikke ret meget alger og tagrende ser næsten ny ud.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svarene, de er meget værdsatte!  
I tilstandsrapporten er nævnt de markerede områder på begge sider af taget, hvor 5-6 tagsten ved siden af hinanden gaber lidt. Hvordan får man dem nemmest til at ligge pænt og tæt igen - skal man afmontere tagstenene helt i det område og lægge dem igen?

Bør man være bekymret over denne bemærkning i rapporten?:
Krybekælder: Krybekælder ikke besigtiget pga. adgangsvej ved entre er fyldt med isolering
Isoleringen (som vel er en fordel?) gør jo, at krybekælderen ikke kan undersøges nærmere, og hvordan man kan så finde ud af om der er krybekælder under hele huset eller kun delvist (altså uden at fjerne al isoleringen..)?

Et andet punkt i rapporten:
GUL: Kampestenssokler ses flere steder med revner og mørtel mellem kampesten er nogle steder defekt og udfaldene.
Hvordan kan man udbedre det, for man kan vel ikke sådan udskifte de enkelte kampesten?

GRÅ: Der er fugtopstigning og fugtgennemtrængning i kældervægge i 'kartoffelkælder' samt løst og afskallet puds, samt forøget fugt ved kælderbund.
Er det almindeligt forekommende ved ældre hus, og ikke noget som man bør meget betænkelig ved? Hvad kan man evt. gøre for at forbedre forholdene?
Annonce
Jeg ville ikke røre ved de tagsten. Det kan nemt skade mere end det gavner. 
Revner i sokkel er meget almindelig og skal kun plet repareres hvis man f.eks. ønsker at male sokkel. Indtil da lad det blive som det er.
Fugt i kælder vægge kan nok kun afhjælpes ved at lave omfangs dræn. Det er en større omgang.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvad er levetiden på en haveflise? Jeg synes ikke rigtigt at det giver mening, at dømme den type tag ud fra alderen alene. At du ikke ved hvornår det er lavet, har ikke den store betydning. Det ser umiddelbart fint ud.

Er der undertag? Hvis det er plastikfolie, ville jeg være mere bekymret for det end for tagstenene. Hvis undertaget skal skiftes, skal taget ned. 
LDS profilen skrev den 18-09-2025 00:37:06

Tak for svarene, de er meget værdsatte!  
I tilstandsrapporten er nævnt de markerede områder på begge sider af taget, hvor 5-6 tagsten ved siden af hinanden gaber lidt. Hvordan får man dem nemmest til at ligge pænt og tæt igen - skal man afmontere tagstenene helt i det område og lægge dem igen?

Bør man være bekymret over denne bemærkning i rapporten?:
Krybekælder: Krybekælder ikke besigtiget pga. adgangsvej ved entre er fyldt med isolering
Isoleringen (som vel er en fordel?) gør jo, at krybekælderen ikke kan undersøges nærmere, og hvordan man kan så finde ud af om der er krybekælder under hele huset eller kun delvist (altså uden at fjerne al isoleringen..)?

Et andet punkt i rapporten:
GUL: Kampestenssokler ses flere steder med revner og mørtel mellem kampesten er nogle steder defekt og udfaldene.
Hvordan kan man udbedre det, for man kan vel ikke sådan udskifte de enkelte kampesten?

GRÅ: Der er fugtopstigning og fugtgennemtrængning i kældervægge i 'kartoffelkælder' samt løst og afskallet puds, samt forøget fugt ved kælderbund.
Er det almindeligt forekommende ved ældre hus, og ikke noget som man bør meget betænkelig ved? Hvad kan man evt. gøre for at forbedre forholdene?

Ift fugt i kælderen så er det hvad EV elmand siger. Et omfangsdræn hvilket ikke er helt billigt. Kan være fra 20.000-150.000,- afhængigt af tilslutningsmuligheder, adgang og en masse andre faktorer. En lille løsning der også kan hjælpe lidt er at lede overfladevand væk fra huset. Kan ikke se huset eller hvordan grunden er, men skråner det eks ind med huset så vandet kommer derind så få lavet nogle overfladeløsninger der gør at større rengskyl ikke ligger inde omkring huset. 

Og så vil jeg råde dig til at undersøge om der er udvendigt kloak med i ejerskifteforsikringen, hvis ikke så ville jeg vælge det da det jo sagtens kan vise sig senere at der kommer vand ind fordi der er et rør som er utæt hvilket også kan være en dyr løsning.

Ang kloak ville jeg også lige undersøge om den er separeret så du har regnvand og kloakvand adskilt. Mange steder i landet er det lavet, de steder det ikke er, tænker jeg det kommer. Og det kan blive rigtig dyrt at lave efterfølgende. 
Taget kunne jo godt ligne Danflock betontagsten, som ikke kræver undertag..

Vi prøver igen, i morgen --
Har også kampestenssokkel, den har jeg repareret med Dana Lim Concrete Fix, det virker fint og er nemt at få ind i fugerne fordi det er i en fugepatron.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også