Vurdering af hustag, alder, udskiftning

Jeg er i overvejelser om huskøb, men taget med betontagsten er lidt en ubekendt størrelse, da det ikke er muligt at finde ud af fra sælger og tilstandsrapport, hvornår det er lagt, og hvad den resterende levetid evt. er, så der er en potentiel større investering i udsigt.
I huset er 1. etage udnyttet til kip, så der er ikke lige et loftsrum, hvor man kan komme ind og tjekke standen og tætheden indefra, men der er ikke synlige spor af skimmel eller fugtpletter for mit utrænede øje  
Hvad vil være jeres umiddelbare råd ift. yderligere undersøgelser?
Findes der en metode til at finde frem til årstal for hvornår taget er lagt (kan ikke finde noget i gamle byggesager), eller hvor gamle stenene er, når man ikke nemt at se undersiden af dem (hvis der altså er trykt årstal i dem)?
Hvad er jeres umiddelbare indtryk bare fra billederne (ved godt at det nok er svært at bedømme så meget ud fra dem)?
Jeg er i overvejelser om huskøb, men taget med... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Har fundet frem til at det er denne type tagsten, der er på huset - Braas Dachsystem, dobbel S pfanne (billede vedhæftet).
Hvad er jeres erfaringer med den type tag og tagsten mht. levetid, tæthed, og periode hvor de blev brugt?
De holder ca ligeså godt som andre betonsten = 30-50 år, mener de er produceret siden midt-firserne.
De produceres stadig men dine ser noget vejrbidt ud hvorfor alger og lav har nemmere ved at etablere sig på overfladen.
Er der undertag? Kan man komme op i loftet eller ud i skunk og se om der er fugt i taglægter itf der ikke er undertag? Opfugtning af lægter kan være en indikator på begyndende revnedannelse i stenene eller at de oprindeligt er lagt uden undertag men med en tætningsliste i inderste fals (der nok efterhånden er nedbrudt).

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Som jeg skrev tidligere i denne tråd, giver det ikke rigtigt mening at give en generel levetid for betonsten. Man bør kikke på tilstanden af stene og der kan være andre faktorer en stenenes levetid for tagets levetid.

Jeg ved at det er meget populært for at skrive levetid for alt muligt, men generelle tal kan ikke bruges til ret meget. Medmindre det er noget som langsomt slides og ødelægges, som fx et blødt undertag.

Denne bygning var den første, der blev lavet lavet i armeret beton for over 170 år siden. Selvom den ser noget medtaget ud, står den der stadigt.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Maison_de_Fran%C3%A7ois_Coignet

Nok et par måneder for sent, men man kan ikke få disse tagsten i den farve mere. De er udgået ifølge min tømrer og stark mfl
De er i øvrigt med bitumen fuge de fleste steder. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også