Justering af indvendig Swedoor

Vi har fået monteret en ny Swedoor til vores badeværelse (som vistnok er det man kalder "indvendig"). Den går desværre en del på kanten af karmen, så man næsten ikke kan lukke den. Jeg skal derfor justerer den, hvilket jeg bakser lidt, Har forsøgt at læse mig frem på nettet, men har brug for gode råd.

Jeg har forsøgt at presse holderne på hængslerne så langt ind i døren, hvilket nu er lykkes (har forsøgt at vise det på billede #1). Det har hjulpet, men er stadig ikke helt i mål. Samtidigt har det haft den bivirkning at den "plade" man skruer skruerne i, ikke længere sidder helt plan. Tænker jeg de burde?

Nogen der ved, hvordan jeg kan få døren justeres på plads, så den kan lukke ordenligt?

Video: https://share.icloud.com/photos/0edBRTWy4yIcfECWYJLCJUVmQ
Vi har fået monteret en ny Swedoor til vores... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jenneren skrev

Det er ny karm + dør. Da håndværkerne havde installeret den kunne døren godt lukkes, men den gik på, så man skulle ruske lidt i den.

På billedet ser det ud til, at karmen er sat temmelig skævt op. Jeg ville bede håndværkeren om at købe et nyt vaterpas, og rette fejlen.

Mvh Regmos
Tømrer emeritus
Det hele ser ud til at være i vater. Hvilket jeg ikke helt forstår ... tænkte døren ville være skæv.
Når jeg ser på billederne, så ser det ud til, at der er godt med luft foroven i hængselsiden, samtidig med at der er luft foroven i modsatte side.
Afmonter døren og fjern det øverste hængsel i karmen. Hakket bag hængslet skal være dybere, således at når hængslet monteres igen, så kommer døren tættere på karmen, og derved vil den også komme længere op ovre i modsatte side.
Det er for mig at se den eneste løsning, medmindre man skal til at justere på karmen, hvilket vil være en betydelig sværere operation.
Det er svært at se, hvor meget luft der er, men hvis du ved lukning af døren kan se, at hvis den bare skal rykkes 1 mm for at kunne lukke, så ville jeg sænke hængslet 2 mm.
Det er en operation, som jeg har brugt flere gange.
I gamle dage var hængslerne anderledes, så der kunne man ofte nøjes med at bukke hængslet, for at få døren til at passe med dørhullet.

Kurt B. Andersen
kurta skrev den 07-09-2025 23:50:12

Når jeg ser på billederne, så ser det ud til, at der er godt med luft foroven i hængselsiden, samtidig med at der er luft foroven i modsatte side.
Afmonter døren og fjern det øverste hængsel i karmen. Hakket bag hængslet skal være dybere, således at når hængslet monteres igen, så kommer døren tættere på karmen, og derved vil den også komme længere op ovre i modsatte side.
Det er for mig at se den eneste løsning, medmindre man skal til at justere på karmen, hvilket vil være en betydelig sværere operation.
Det er svært at se, hvor meget luft der er, men hvis du ved lukning af døren kan se, at hvis den bare skal rykkes 1 mm for at kunne lukke, så ville jeg sænke hængslet 2 mm.
Det er en operation, som jeg har brugt flere gange.
I gamle dage var hængslerne anderledes, så der kunne man ofte nøjes med at bukke hængslet, for at få døren til at passe med dørhullet.

Havde lidt samme problem, satte en ny Svedoor inderdør i en gammel karm med de gamle hængsler. (den gamle dør passede perfekt)

Jeg endte med af afmonterre hængslerne og bukkede dem lidt i skruestikken, så kom det til at passe.

Vi prøver igen, i morgen --
Det der er på ingen måde i vater.
Annonce
johnm skrev den 08-09-2025 05:28:19

Det der er på ingen måde i vater.

Godt så er det ikke kun mig der kan se det!

Tak for svar allesammen 👍🏻

Jeg er ikke kommet videre, men prøver måske det kurta skriver (selvom det lyder lidt omfattende).
Hvis der er plads i modsatte side kan man ​også ligge et stykke pap bag det nederste hængsel 
Det er jo tydeligt på det billede hvor du holde vatterpasset på karmen at den ikke er i vatter.
Dvs. karmen ikke er i vinkel, og døren vil aldrig nogen sinde kunne justeres til at passe. ( uden en høvl )

Karmen skal skrues løs modsat hængselssiden og sænkes. Måske er “tømeren” så heldig at indfatningerne så passer, i stedet for som nu at gabe i toppen.
I øvrigt havde jeg ikke fundet mig i at modtage en dør hvor folien er ødelagt omkring hængslet. Det blever kun grimmere med tiden.

Selvbygger med stort S. 
Den løsning jeg har anvist med at sænke hængslet, er absolut ikke omfattende. Et skarpt stemmejern og max 5 min, så er det hængsel sænket 2 mmm.

Kurt B. Andersen
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også