Justering af indvendig Swedoor

Vi har fået monteret en ny Swedoor til vores badeværelse (som vistnok er det man kalder "indvendig"). Den går desværre en del på kanten af karmen, så man næsten ikke kan lukke den. Jeg skal derfor justerer den, hvilket jeg bakser lidt, Har forsøgt at læse mig frem på nettet, men har brug for gode råd.

Jeg har forsøgt at presse holderne på hængslerne så langt ind i døren, hvilket nu er lykkes (har forsøgt at vise det på billede #1). Det har hjulpet, men er stadig ikke helt i mål. Samtidigt har det haft den bivirkning at den "plade" man skruer skruerne i, ikke længere sidder helt plan. Tænker jeg de burde?

Nogen der ved, hvordan jeg kan få døren justeres på plads, så den kan lukke ordenligt?

Video: https://share.icloud.com/photos/0edBRTWy4yIcfECWYJLCJUVmQ
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bruger du de gamle karme, så du kun udskifter selve døren ?
Hvis det er nye karme og døre, er karmen nok ikke monteret korrekt.

Vi prøver igen, i morgen --
Det ser helt klart ud til, at beslaget på døren ikke sidder rigtigt. Som du selv skriver, er det ikke helt i bund i den ene side (ud mod drejepunktet), så derfor vil døren blive skubbet væk fra karmen i hængselsiden, hvilket så giver for lidt plads i den modsatte side.
Jeg kan ikke ud fra foto se, hvorfor hængslet ikke sidder rigtigt, men prøv at løsne det i døre og ryk lidt på den del som kommer ind og bliver klemt fast. Kunne tyde på, at denne del ikke sidder helt korrekt, hvorfor beslaget ikke kan komme helt i bund. Det hak der er i beslaget skal jo ind i den tilsvarende fordybning, som er i hængseldelen bag ved beslaget.
Hvis du løsner lidt og vrikker lidt frem og tilbage, burde du kunne mærke, når de 2 dele falder i hak, hvorefter det kan skrues fast og sidde helt lige, hvorved døren vil komme tættere på karmen i hængselssiden og derved give mere plads i modsatte side.

Kurt B. Andersen
På billede tre ser det ud som om døren er vendt forkert. Skal hængslet ikke ind i den slids, der nu vender væk fra hængslet?

fase
Der er slidser i begge sider, men som skrevet er der forsøgt at få tappen længere ind i slidsen, det duer ikke og vil heller ikke løse problemet. 
Kurta har allerede nævnt det, men jeg gentager lige, du skal hive tappen lidt ud, så pladen kan skubbes ind i hakket og skrues fast.
Annonce
Tak for svar.

Det er ny karm + dør. Da håndværkerne havde installeret den kunne døren godt lukkes, men den gik på, så man skulle ruske lidt i den.

Jeg har nu gjort, som Kurta skriver. Altså løsnet hængslet i døren og rykket lidt på i den, så jeg har kunne fastgøre hængslet. Så nu sidder det korrekt (igen), såvidt jeg kan se.

Jeg har vedhæftet billede af de to hængsler (øvre og nedre), samt billeder af døren, hvor man kan se, hvor stort afstand der er mellem karm og dør (øvre og nedre).

Spørgsmålet er hvad jeg gør nu? Døren går forsat mod karmen, når jeg lukker. Når jeg googler det, kommer jeg til videoer, hvor jeg skal skrue på hængslerne, som vist på denne video: https://www.youtube.com/shorts/DeNQk94W5Aw 
Kan dog ikke helt gennemskue, hvordan jeg præcist gør (eller om det er rigtige løsning på mit problem). Nogen gode ideer?
Hvis døren gik på karmen da håndværkeren var færdig, skal han lave sit arbejde færdigt . Så det er en ommer.

fase
Det ser også ud til døren har taget skade.

Malingen omkring er dækslet er godt lidt af, men heldigvis ikke mere end det.

Såvidt jeg kan se, hælder døren ned mod modsatte karm. Se billede. Det er vel "bare" det, som jeg skal have løst.
Jenneren skrev den 07-09-2025 11:05:13

Malingen omkring er dækslet er godt lidt af, men heldigvis ikke mere end det.

Såvidt jeg kan se, hælder døren ned mod modsatte karm. Se billede. Det er vel "bare" det, som jeg skal have løst.

Prøv at tjek om din karm er i vinkel, måske den ikke er monteret korrekt. (den skulle jo også gerne være i lod)

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også