Jeg arbejder på vores drøm om en tilbygning med et ekstra badeværelse. Vi er usikre på, om vi kan få tilbygningen godkendt osv, så jeg vil helst selv udarbejde en byggeansøgning uden at bruge unødvendige penge i projekteringsfasen.
Når jeg kigger på kravene, melder der sig nogle større overvejelser, som jeg er sikker på den kollektive klogskab herinde kan besvare og afhjælpe:
- kloakplan: tilbygningen er i forlængelse af mit nuværende bryggers, hvorfor jeg formoder at kloakken “blot” kan tilsluttes den eksisterende kloakering. Er der en måde at afklare dette på uden at få en kloakmester ud? vil en tegning med tilslutning til eksisterende være tilstrækkelig i ansøgningen (naturligvis skal en kloakmester lave det rigtigt, hvis vi skal lave tilbygningen).
- energi beregningen: den virker umiddelbart mere simpel, al den stund at jeg kan regne med rockwools oversigt.
- situationsplanen med koter: jeg har både en geo og en landmåler rapport over min ejendom. Dem agter jeg at bruge og indplacere tilbygningen der.
- plantegning: den har jeg, men skal den være mere end to dimensionel? Og skal tekniske installationer så som el mv indtegnes?
Og så den store hurdle: økonomien. Hvis jeg er tålmodig og vil GDS så meget som tiden og evner kan, er det så totalentreprise eller delenterprise, som er bedst?
Jeg føler mig nogenlunde i stand til at stå for:
- fundament.
- terrændæk.
- opmuring inde og ude (skal filses yderst).
- vinduer og døre.
- gips / vægge / lofter.
- flisearbejde, blot ikke erfaren udi fald.
Jeg kan ikke / tør ikke stå for:
- tag / spær (jeg har betontegl, som er gamle. Det nye tænker jeg kunne blive tagpap, som så - med tiden - kan få lagt samme tag, som huset en gang i fremtiden får).
- Velux
Ideelt set vil jeg gerne have skallen færdig først og så i god ro og orden blive færdigt med resten.