Tilbygning: byggetilladelse krav

Jeg arbejder på vores drøm om en tilbygning med et ekstra badeværelse. Vi er usikre på, om vi kan få tilbygningen godkendt osv, så jeg vil helst selv udarbejde en byggeansøgning uden at bruge unødvendige penge i projekteringsfasen.

Når jeg kigger på kravene, melder der sig nogle større overvejelser, som jeg er sikker på den kollektive klogskab herinde kan besvare og afhjælpe:

- kloakplan: tilbygningen er i forlængelse af mit nuværende bryggers, hvorfor jeg formoder at kloakken “blot” kan tilsluttes den eksisterende kloakering. Er der en måde at afklare dette på uden at få en kloakmester ud? vil en tegning med tilslutning til eksisterende være tilstrækkelig i ansøgningen (naturligvis skal en kloakmester lave det rigtigt, hvis vi skal lave tilbygningen).
- energi beregningen: den virker umiddelbart mere simpel, al den stund at jeg kan regne med rockwools oversigt.
- situationsplanen med koter: jeg har både en geo og en landmåler rapport over min ejendom. Dem agter jeg at bruge og indplacere tilbygningen der.
- plantegning: den har jeg, men skal den være mere end to dimensionel? Og skal tekniske installationer så som el mv indtegnes?

Og så den store hurdle: økonomien. Hvis jeg er tålmodig og vil GDS så meget som tiden og evner kan, er det så totalentreprise eller delenterprise, som er bedst?

Jeg føler mig nogenlunde i stand til at stå for:
- fundament.
- terrændæk.
- opmuring inde og ude (skal filses yderst).
- vinduer og døre.
- gips / vægge / lofter.
- flisearbejde, blot ikke erfaren udi fald.

Jeg kan ikke / tør ikke stå for:
- tag / spær (jeg har betontegl, som er ​gamle. Det nye tænker jeg kunne blive tagpap, som så - med tiden - kan ​få lagt samme tag, som huset en gang i fremtiden får).
- ​Velux 

Ideelt set vil jeg gerne have skallen færdig først og så i god ro og orden blive færdigt med resten. 
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vedrørende kloak, skal du være sikker på der er 110 mm rør i bryggerset du kan tilslutte til, de kunne jo godt være mindre.
Hvad med tagvand ?

Vi prøver igen, i morgen --
Der er ifølge oprindelige tegninger 110 rør i bryggers.

Tagvand vil jeg afslutte til eksisterende afvanding (og hvis sandfang er for småt til det, så få et nyt. Det er 50 år gammelt så dét skal alligevel ske).

Vi har seperat kloak og regnvand. Og med ler jord og skel/bygningsafstande er faskine ikke en mulighed.
Jeg har to bekendte der har bygget til. En, der gjorde alt selv. Han endte på 250.000kr. En, der lavede 0 selv. Han endte på 950.000kr.

Kvm salgspris hos os er >35.000kr
Jeg har også lerjord, det har ikke givet problemer med faskiner. Dog bruger jeg ikke længere mine 2 faskiner, da vi fik separat kloakeret, og der skulle ikke graves ret meget , for at slippe for de sidste 2 faskiner.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 29-08-2025 17:20:26

Jeg har også lerjord, det har ikke givet problemer med faskiner. Dog bruger jeg ikke længere mine 2 faskiner, da vi fik separat kloakeret, og der skulle ikke graves ret meget , for at slippe for de sidste 2 faskiner.

Min udfordring er faktisk mest kravet om 2,5 meter til skel og bygninger. For lige præcis dér ligger der frugttræer 😱 

Men uanset er det vel rarest ud i kloaken nu muligheden er der. For så er der kun en brønd at rense 😁
Annonce
Jeg skal have bygget tilbygning og eksisterende hus sammen. Jeg vil gerne længst muligt i processen før jeg står uden bryggers og soveværelse og varmt vand 😅

Jeg ved, at jeg vil have gulvvarme i bryggers og bad (tung) og let i soveværelse. Her vil jeg være ligeglad med at der er mindre god isolering under dele af det hele (gamle del af bygningen) hvis det er enklere. 

Kan man støbe fundament og bygge hele skallen op (tag mv) og først senere støbe dæk? Eller kan man støbe klaglag og oven på det lægge isolering og slutte med gulvvarme?

Som sagt, så vil vi VIRKELIG gerne undgå at skulle bo i byggerod i længere tid (og selvom jeg er tidsoptimist, så ved jeg også, at vi taler måneder mere end uger).
Det vil tage flere måneder hvis du går efter eksempel på de 250.000 kr. altså selvbyg Skal det gå hurtigere så må dykke længere ned i penge pungen. 
Du kan ikke lave total entreprise aftale med nogen hvis du vil lave væsentlige dele af byggeriet selv, de har jo ingen fornemmelse af hvor meget de kan stole på din "fremdrift" 
De er ingen problem i at lave fundament, mure op, sætte tag på og vinduer og så senere grave ud til isolering indvendig. 
Det er naturligvis ikke så let at komme til med maskiner, men det er så det eneste. 
Det giver ingen mening at lave klaplag nede i 30-40 cm dybde, og så isolering ovenover.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 31-08-2025 23:48:11

Det vil tage flere måneder hvis du går efter eksempel på de 250.000 kr. altså selvbyg Skal det gå hurtigere så må dykke længere ned i penge pungen.
Du kan ikke lave total entreprise aftale med nogen hvis du vil lave væsentlige dele af byggeriet selv, de har jo ingen fornemmelse af hvor meget de kan stole på din "fremdrift"
De er ingen problem i at lave fundament, mure op, sætte tag på og vinduer og så senere grave ud til isolering indvendig.
Det er naturligvis ikke så let at komme til med maskiner, men det er så det eneste.
Det giver ingen mening at lave klaplag nede i 30-40 cm dybde, og så isolering ovenover.

giver god mening. Og ja, tid og penge følges oftest ad. Fagenterprise kan også være en mulighed. Det kræver dog uanset det sværest mulige: at blive enige med konen om desing / arkitektur 😁

Design og arkitektur skal man jo altid være enige om uanset om det er en anden der står for projekt.
Hvis du selv støber og murer op, er det kun en tømrer du skal have fat i ud over VVS og EL 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 01-09-2025 12:07:14

Design og arkitektur skal man jo altid være enige om uanset om det er en anden der står for projekt.
Hvis du selv støber og murer op, er det kun en tømrer du skal have fat i ud over VVS og EL

Ja, hun mener dels ikke vi behøver et ekstra badeværelse. Dels at det godt må ligne et spa. Lige dén del kan dette forum nok ikke hjælpe med 😂

Ja, jeg får brug for en tømrer. Jeg drømmer lidt om åbent til kip, men når jeg googler hvorvidt man kan udveksle mellem saks og gitterspær (altså udveksle udhæng plus sidste spærs tegl, så der kan åbnes til kip derfra) får jeg “det er kompliceret”-svar. For hvis man kunne det, kunne jeg i princippet bestille færdige saks spær, smide tagbrædder på og lade en tagdækker brande pap på.

Formur vil jeg lave i leca term33 med en 45mm installationsmur beklædt med fibergips inderst (så el mv kan trækkes dér). Derved ville jeg hurtigst kunne komme til at lukke tilbygningen for vejr og vind.

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også