Tilbygning: byggetilladelse krav

Jeg arbejder på vores drøm om en tilbygning med et ekstra badeværelse. Vi er usikre på, om vi kan få tilbygningen godkendt osv, så jeg vil helst selv udarbejde en byggeansøgning uden at bruge unødvendige penge i projekteringsfasen.

Når jeg kigger på kravene, melder der sig nogle større overvejelser, som jeg er sikker på den kollektive klogskab herinde kan besvare og afhjælpe:

- kloakplan: tilbygningen er i forlængelse af mit nuværende bryggers, hvorfor jeg formoder at kloakken “blot” kan tilsluttes den eksisterende kloakering. Er der en måde at afklare dette på uden at få en kloakmester ud? vil en tegning med tilslutning til eksisterende være tilstrækkelig i ansøgningen (naturligvis skal en kloakmester lave det rigtigt, hvis vi skal lave tilbygningen).
- energi beregningen: den virker umiddelbart mere simpel, al den stund at jeg kan regne med rockwools oversigt.
- situationsplanen med koter: jeg har både en geo og en landmåler rapport over min ejendom. Dem agter jeg at bruge og indplacere tilbygningen der.
- plantegning: den har jeg, men skal den være mere end to dimensionel? Og skal tekniske installationer så som el mv indtegnes?

Og så den store hurdle: økonomien. Hvis jeg er tålmodig og vil GDS så meget som tiden og evner kan, er det så totalentreprise eller delenterprise, som er bedst?

Jeg føler mig nogenlunde i stand til at stå for:
- fundament.
- terrændæk.
- opmuring inde og ude (skal filses yderst).
- vinduer og døre.
- gips / vægge / lofter.
- flisearbejde, blot ikke erfaren udi fald.

Jeg kan ikke / tør ikke stå for:
- tag / spær (jeg har betontegl, som er ​gamle. Det nye tænker jeg kunne blive tagpap, som så - med tiden - kan ​få lagt samme tag, som huset en gang i fremtiden får).
- ​Velux 

Ideelt set vil jeg gerne have skallen færdig først og så i god ro og orden blive færdigt med resten. 
Jeg arbejder på vores drøm om en tilbygning med et... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du sender tegning til spær fabrik, så tager de sig af "det er kompliceret" delen. Så kan du koncentrere dig om muren. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg lavede en tilbygning på 30m2 i 1996, og en carport på 49.6 m2 i 2003, begge med gitterspær, synes egentlig priserne var ganske rimelige. Som jeg husker var der ikke alverden at spare på at lave den selv.
og man kan jo få beregningen med, når man køber færdigspær, og vedhæfte til kommunen. 

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 01-09-2025 23:42:54

Jeg lavede en tilbygning på 30m2 i 1996, og en carport på 49.6 m2 i 2003, begge med gitterspær, synes egentlig priserne var ganske rimelige. Som jeg husker var der ikke alverden at spare på at lave den selv.
og man kan jo få beregningen med, når man køber færdigspær, og vedhæfte til kommunen. 

Plus hele forsikringsspørgsmålet. Jeg skal i hvert fald ikke konstruere spær selv. 

ev elmand skrev den 01-09-2025 23:08:46

Du sender tegning til spær fabrik, så tager de sig af "det er kompliceret" delen. Så kan du koncentrere dig om muren. 

Har du gode forslag til hvordan tilbygningens tag bedst bygges sammen med det oprindelige hus’ tag (betontagsten med bitumenfuge uden undertag). Specielt omkring underudhænget. Selvom jeg har alu profil vindskeder på sternbrættet så vand ledes ned på betontagsten, så kan der komme kondens og/eller fygesne ind som så drypper ned gennem underudhænget. 

Hvis jeg bygger tagpaptaget opimod husets eksisterende gavl, vil dryp derfra ramme ind i en tættere (hvis ikke helt tæt) konstruktion. Det går næppe.

Jeg vil gerne have tagene i samme højde så når taget engang udskiftes kan tilbygning og eksisterende hus blive det ét. Det tager nok 5-10 år før vi når til udskiftning af tag. 
Jeg forlængede det eksisterende hus, og med samme tag, så ligner det ikke så meget en tilbygning, det er den vinkel der støder op mod carporten, inden tilbygningen var der en gavl, så skotrenden var der i forvejen.

Det kostede knap 200000 kr. som selvbyg, men det var jo i 1996..
Havde en entreprenør til at grave soklen ud , og lave kloak til badeværelset, fik færdigbeton til selve renden, resten blandede jeg selv..

Annonce
je_ns skrev den 02-09-2025 08:28:36

Jeg forlængede det eksisterende hus, og med samme tag, så ligner det ikke så meget en tilbygning, det er den vinkel der støder op mod carporten, inden tilbygningen var der en gavl, så skotrenden var der i forvejen.

Det kostede knap 200000 kr. som selvbyg, men det var jo i 1996..
Havde en entreprenør til at grave soklen ud , og lave kloak til badeværelset, fik færdigbeton til selve renden, resten blandede jeg selv..

Det var en god investering ☺️

Vores bliver en forlængelse. Så den klassiske skotrende bliver ikke en mulighed. De fleste i området har bygget forlængelsen “ind under” eksisterende hus, men jeg vil helst at det bare bliver ens / en bygning 
Det er vældig svært at sige noget fornuftig om en tilbygning som vi ikke engang har set en tegning på. 
Som du forklarer det ville jeg lave spær og lægter i samme højde som det nuværende, og så tagpap brædder / tagkrydsfiner oven over. Sådan at den kommende reparation af eksisterende bygning ender i samme højde. 
Du piller hele udhæng væk, og tager yderligere 1 række beton tagsten af. Så lægger du tagpap ind over de lægter der er, og tagsten rækken lægges på igen hen over. 
10 - 20 mm kant på tagpap bøjes op inde under tagsten, Så vandet ledes ned i stedet for ind på loftet. (kan også laves med en blik rende.
Jeg er ikke bange for en smule fygesne, det er meget værre hvis der mangler udluftning så der opstår konstante fugt problemer. 
PS Man skal måske slet ikke tænke 5 - 10 år frem for der kan ændres på mange ting i de år. Så hellere lægge samme type beton tagsten på tilbygning, så det er ok nu og i de næste mange år. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 02-09-2025 22:39:08

Det er vældig svært at sige noget fornuftig om en tilbygning som vi ikke engang har set en tegning på.
Som du forklarer det ville jeg lave spær og lægter i samme højde som det nuværende, og så tagpap brædder / tagkrydsfiner oven over. Sådan at den kommende reparation af eksisterende bygning ender i samme højde.
Du piller hele udhæng væk, og tager yderligere 1 række beton tagsten af. Så lægger du tagpap ind over de lægter der er, og tagsten rækken lægges på igen hen over.
10 - 20 mm kant på tagpap bøjes op inde under tagsten, Så vandet ledes ned i stedet for ind på loftet. (kan også laves med en blik rende.
Jeg er ikke bange for en smule fygesne, det er meget værre hvis der mangler udluftning så der opstår konstante fugt problemer.
PS Man skal måske slet ikke tænke 5 - 10 år frem for der kan ændres på mange ting i de år. Så hellere lægge samme type beton tagsten på tilbygning, så det er ok nu og i de næste mange år. 

Tak. Det er lidt i den stil jeg tænker ift sammenbygning, men tænker også det er noget jeg skal have en prof indover, nu jeg er i tvivl. Min erfaring med dem er dog, at dér skal man oftest selv vide hvad de skal lave. Eller i hvert fald have en ide herom. Jeg kan også se, at jeg skal låse mit fast på kip eller blot lysninger. For der er en fordel ved at have adgang nedefra til at kunne tilse om eks overgangen er helt tæt.

Vores hus har bitumen fugede tagsten i en variant, der ikke længere findes nye af (læs: det er genbrug hvis man skal skaffe nye). Jeg ser en del huse i området med patch work tag, fordi skader nu skiftes med sten der slet ikke ligner i farven. Så jeg vil uanset være låst af dét.

Men ja, 5-10 år er ret langt fremme i tiden. Det er i hvert fald mange år at kigge på et grimt / uharmonisk tag, hvis tilbygningens tag ser spøjst ud. 
Nu med billede af gavl/stern :)
HrT skrev den 03-09-2025 08:24:55

Nu med billede af gavl/stern :)

Hvis du kan finde tagsten med samme profil, kan du jo bare forlænge huset, jeg ville nok vælge at lave undertag på det nye.

Men ja kønt bliver det nok ikke, ellers må du gå all in, og skifte taget på hele huset i samme ombæring. 

Men kan du finde nye tagsten der passer i profilen, synes jeg nu ikke det ser så slemt ud, med et stykke nyt tag.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også