Nyt afløb og gulv på badeværelse

Der skal laves badeværelse i husets kælder, med bruseniche, badekar, toilet vask og el-gulvvarme. Faldstammen er etableret og jeg tænker at føre afløbsrør, som anvist på billedet. 

Jeg tænker at prime nuværende betongdæk, lægge el-måtte ud der dækkes i et tyndt lag nivelerende flydespartel. Herefter primer igen, fliseklæb og fliser. Naturligvis med vådrumsmembran i vådzone også. 

Det gamle betondæk har i forvejen et fald ned mod dør, modsat brusenichen, så hvad er den bedste løsning i forhold til etablering af brusenichen og linje-afløbet? 
Jeg skal vel åbne gulvet under faldstammen og finde grenrøret som blev brugt ved tidligere badeværelse?

Lad mig fra jer.

Venlig hilsen

Venlig hilsen

Mads
Der skal laves badeværelse i husets kælder, med... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke godt at støbe i enkelt områder ad gangen. Man kan støbe de første ca. 7 cm med støbemix. Eller sand og grus ( sten ) Det kaldes klaplag og har navn efter at det ikke behøver at være mere jævn end man kan klappe med en skovl.
Så støbes slidlag som blandes med sand og cement og meget lidt vand. Her er det så nemt at styre fald med enten ledere eller vaterpas. 
Men når du selv blander så kan du sagtens nå at støbe det på 1 gang og få det lavet med fald osv. inden det hærder. Du skal undlade at købe Rapid cement men vælge basis. 
Du kan lave en slidske af en plade eller et par brædder, og så med kanter af yderligere et par brædder opad. Så skovler du fra trillebør og over på slidske. Er den ca. 45 grader så skrider det ned ad den. Ellers på du lige trække det ned med skovlen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 04-09-2025 00:55:41

Du kan lave en slidske af en plade eller et par brædder, og så med kanter af yderligere et par brædder opad. Så skovler du fra trillebør og over på slidske. Er den ca. 45 grader så skrider det ned ad den. Ellers på du lige trække det ned med skovlen. 

Bedst at lave det af støbeplade (med plast belægning) så hænger det ikke fast.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for svar. 
Jeg skal nu regne mængden af cement og støbemix der skal bestilles til klaplaget, samt mangden af cement og strandsand der skal bestilles til slidlag.

Er det rigtig estimeret med 0.76m3 beton til klaplaget? 
  1. Arealet er 9,5m2.
  2. Højden (tykkelsen på betonen) er 7 cm.
  3. Volumen: 9,5 m2 × 0,07m = 0,67m3 beton. til klaplaget.
Er det rigtig estimeret med 0.285m3 beton til slidlaget?
  1. Arealet er 9,5m2.
  2. Højden (tykkelsen på betonen) er 3 cm.
  3. Volumen: 9,5 m2 × 0,03m = 0,285m3 beton. til slidlaget
PS: maxibag.dk tilbyder minimum 0,5m3 beton. og op til 0,9m3 beton. 

Venlig hilsen

Mads
Du skrev tidligere ved pkt 4. at varmekabler kan bindes fast til rionet som så bliver støbt ind i klaplaget. 
- Men er det ikke mest optimalt at lægge gulvvarmen/el kablerne ud i slidlaget, for at få bedst effekt af varmen?

Jeg har bestilt varmekabler og ikke varmmåtter. Kan jeg på nogen smart måde så ​fastgøre kablerne ​ovenpå det støbte klaplag?

På forhånd tak.

Vh
Mads

ev elmand skrev den 27-08-2025 23:14:40

Vedr. pkt 2 her skal du også huske varm og kold vand.
Vedr. 3 Jeg tror ikke der er nogen der tror på reflekssiv isolering. 

vedr- pkt 4 Jeg ville binde el varme kabel på rionet se link  Så kan du lave gulvet færdig i en arbejdsgang. Det er ikke nødvendig med de 1200 w som du selv har link til. 
Iøvrigt løftes rionet lidt fra isolerings lag. 

Venlig hilsen

Mads
Det er bedst at støbe varmekabler ned i klaplaget. Det giver god varmefordeling, er nemmere i anlægs fasen, og beskytter kablet bedre imod boring oppefra. 
Uanset hvor den placeres så bliver hele gulvpladen gennem varm. 
Ud over kablet  skal du huske at indstøbe et tomt elektriker rør fra termostat dåse, og ca. 1 m ud i gulvpladen. 
Den skal bruges til at stoppe termostat føler ned i.  

Annonce
Ok tak for input. Jeg får indstøbt et passende tomrør til føleren i termostatdåsen. 

1) De første 150mm lag Isoleringsplader er lagt og afløbsrør er forbundet til linjeafløb samt afløb til badekar, som vil stikke ca. 1 cm op ad gulvet efter fliser er lagt. 

De næste 150mm isolering bliver en udfordring at samle omkring/i afløbsrørene. Kan jeg nøjes med at understøtte med ekstra flamingo og skære flamingopladerne til, ved siden af rørene? Har i forslag hertil? 

2) Der er sat reduktion fra linjeafløbets 50mm afløbshul til 75mm. 

3) Linjeafløbet er sat 3cm længere nede end klaplagets niveau. Når klaplaget er støbt, tænker jeg at afgrænse brusenichen med forksallingsbrædder og herefter lægge cement tli slidlaget over resten af gulvet, (ca. 3 cm. tykkelse.)

4) Når slidlaget er tørt, tænker jeg at lægge sidste slidlag med fald i brusenichen. 

Giver det god mening?

På forhånd tak!

Venlig hilsen

Mads
Linjeafløbet skal placeres efter montage anvisning. Jeg kender ikke lige den type men dem jeg kender skal placeres så de passer med fliser. 
Du nak sagtens lave slidlag i bruse niche og resten af gulvet samme dag. Slidlags beton er så tør at det er meget nemt at styre.
Der lægges isolerings stykker under rørene, og så skæres isolering til så godt som muligt omkring afløbs rørene. 
Man kan bruge en fuks svans. Set giver godt nok lidt fnuller. 
Overflade på isolering skal helst være så tæt at beton ikke flyder ned i samlinger. Lidt byggeskum kan afhjælpe de sidste sprækker. 
Tomrør til termostat føler skal være 16 mm elektriker rør, Så passer det op i indmurings dåsen. 

Ok. Jeg må købe få købt mig noget PU skum for at fylde huller og samlinger ud.
Lader det sig gøre at bruge et røreværk når cement og grus skal blandes op til betongulvet på lidt under 1m3?
Eller ​skal jeg have fat i en Betonblander/tvangsblander? Fx. fra harald nyborg.

Venlig hilsen

Mads
Nej røreværk er for lille. Du kan leje en almindelig fritfaldsblander eller tvangs blander. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også