Nyt afløb og gulv på badeværelse

Der skal laves badeværelse i husets kælder, med bruseniche, badekar, toilet vask og el-gulvvarme. Faldstammen er etableret og jeg tænker at føre afløbsrør, som anvist på billedet. 

Jeg tænker at prime nuværende betongdæk, lægge el-måtte ud der dækkes i et tyndt lag nivelerende flydespartel. Herefter primer igen, fliseklæb og fliser. Naturligvis med vådrumsmembran i vådzone også. 

Det gamle betondæk har i forvejen et fald ned mod dør, modsat brusenichen, så hvad er den bedste løsning i forhold til etablering af brusenichen og linje-afløbet? 
Jeg skal vel åbne gulvet under faldstammen og finde grenrøret som blev brugt ved tidligere badeværelse?

Lad mig fra jer.

Venlig hilsen

Venlig hilsen

Mads
29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fra overkant gulv ved rist i bruseniche og til døråbning skal der være “et bassin”, hvor der kan stå 4 cm. vand uden at det løber ud.
Tror du bliver nødt til at banke hele dit gulv op, så du kan få det isoleret efter gælde norm. At springen isoleringen over kan ansølut ikke tilrådes.

Søren O
Den regel som Søren nævner er 3 cm. Men det ændrer ikke det mindste på hans konklusion. Du kan jo have 1 cm fald igennem badeværelset og så de sidst e2 cm i bruseniche. 
Der skal jo alligevel hugges op fra faldstamme og hen til både brus, badekar og håndvask. Der skal ligeledes trækkes vandrør hen til de samme steder. Når det er hugget op vil du være halvfærdig med ophugning. 
Husk at tjekke at du ikke kommer nærmere bund af sokkel end 10 cm. Skulle det være nedvendig at komme længere ned så skal der understøbes. 
Er det tilfældet vender du tilbage og får den korrekte fremgangs måde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for jeres brugbare input!

Jeg kan nok ikke komme udenom at skulle banke hele betondækket op, nu hvor der alligevel skal lægges nye kloakrør under og hældningen af hele gulvet alligevel skal vende mod afløbet i brusenichen. 

Efter betonen er fjenet og underliggende grus er udgravet til rette niveau med nye rør under, hvad kan jeg så bruge for at etablere det nye betondæk? Kan det gøres med "plader" eller skal der støbes med en masse ny cement, som skal planeres med rette hældning mod afløbet i brusenichen? I så fald hvor tykt skal dette betondæk være?

På forhånd tak for svar.   

Venlig hilsen

Mads
Det første du skal have fundet ud af er om eller hvor langt din sokkel går ned under niveau af nuværende gulv - hvis du skal til at grave ud til nye isolering må du IKKE grave under niveau af soklen, hvis der skal være gulvvarme er der jvf bygningsreglementet krav til mængden af isolering (ved renovering typisk 300mm super EPS) og er der ikke plads nok nedad ift soklens dybde er du nødt til først at understøbe soklen.

Det nye gulv støbes i beton. Ift opbygning af fald er der flere veje til rom - typisk enten støbe et vandret lag og lave faldet bagefter med et slidlag - eller støbe med en mere tør blanding og lave hele opbygningen i en enkelt arbejdsgang - der er masser af film på youtube om fremgangsmåde.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det er meget sandsynlig at sokkel kun går 20-30 cm under kældergulv. Men det kommer jo an på terræn uden for. Det der var kravet i gamle dage var at sokkel skulle mindst 80 cm under terræn. 
Men det skal nu ikke holde dig tilbage, bare kom med nye spørgsmål nå du har hugget lidt op og avet en prøve udgravning. Der sker ikke noget ved at grave til bund af sokkel et sted i en skovls bredde 

Annonce
Jeg ved ikke, hvad der er normalen, men i mit hus (bygget 1954) er der ingen sokkel under kældergulvet, dvs at kældervæggens nederste kant er i samme højde som undersiden af det støbte gulv.
Tak. Jeg er igang med ophugning og udgravning ved sokkel for at undersøge dybden. Der kommer flere info og billeder løbene.

For at få et overblik er fremgangen således? (Badeværelse 345cm X 275cm = 9,5m2)

1) Fjern gammel betondæk og udgrav passende dybde ift. ovenliggende gulvmaterialer.

2) Nedlæg kloakrør Ø 75 til badekar, bruseniche og vask. Ø 110 til toilet.

3) Nedlæg isolering med 300mm tykkelse super EPS isolering. Fx: BEWI gulvisolering Super EPS80 af 3 lag. SE LINK
Kan man her undlade 300mm. og bruge refleksiv isolering i mindre tykkelse?

4) Lægge rionet ud på isoleringspladerne

5) Støb slidlag/betongulv med 1-2% fald mod gulvafløb i bruseniche. (278 kg. portland cement / 1259 kg. sand / 152 kg vand) svarer til ca. 9 m2 i 80mm. tykkelse. SE LINK

6) Gulv-primer

7) Lægge El måtte Danfoss DEVImat 8 m2. på betonggulvet SE LINK

7) Lip fliseklæb og fliser lægges.

Venlig hilsen

Mads
Vedr. pkt 2 her skal du også huske varm og kold vand.
Vedr. 3 Jeg tror ikke der er nogen der tror på reflekssiv isolering. 

vedr- pkt 4 Jeg ville binde el varme kabel på rionet se link  Så kan du lave gulvet færdig i en arbejdsgang. Det er ikke nødvendig med de 1200 w som du selv har link til. 
Iøvrigt løftes rionet lidt fra isolerings lag. 

Tak for svar.

Pkt 2, så kommer koldt og varmt vand ned fra mellemgulvet i loftet. Der er lavet huller til rør i bjælker. Det er vel ok?

Pkt. 3 hvilken gulvisolering ville i anbefale, eller har gode erfaringer med,  så jeg får fyldt de 300 mm tykkelse ud i bunden? 

Pkt. 4 God idé med at binde el varmekabel på rionettet i stedet for. Den løsning går jeg muligivis med. Men har ikke helt står på hvilken længden jeg skal vælge til et 9m2 badeværelse?

Venlig hilsen

Mads
Du skal vælge så har ca. 75 W / kvm Og det kabel som er almindelig er 10 W /m Så omkring 70 m. 

Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også