Nyt afløb og gulv på badeværelse

Der skal laves badeværelse i husets kælder, med bruseniche, badekar, toilet vask og el-gulvvarme. Faldstammen er etableret og jeg tænker at føre afløbsrør, som anvist på billedet. 

Jeg tænker at prime nuværende betongdæk, lægge el-måtte ud der dækkes i et tyndt lag nivelerende flydespartel. Herefter primer igen, fliseklæb og fliser. Naturligvis med vådrumsmembran i vådzone også. 

Det gamle betondæk har i forvejen et fald ned mod dør, modsat brusenichen, så hvad er den bedste løsning i forhold til etablering af brusenichen og linje-afløbet? 
Jeg skal vel åbne gulvet under faldstammen og finde grenrøret som blev brugt ved tidligere badeværelse?

Lad mig fra jer.

Venlig hilsen

Venlig hilsen

Mads
Der skal laves badeværelse i husets kælder, med... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Er der forresten krav til at lægge dampspærre under de 300mm. isolering i gulvet?

Venlig hilsen

Mads
Nej det er der ikke krav om, og skulle det være dampspærre så skulle det være på den varme side af isolering. Der kan være krav om  radon spærre, men hvis du vådrumssikrer så kan jeg ikke se hvad det skal gøre godt for. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Som det ses på billedet er soklen min. 50cm. høj under jorden. Så jeg tænker ikke der skal støbes.

Dog er jeg nok løbet ind i problemer med kloakudgangen inde fra muren, som er placeret ca. 23cm. under jorden af det gamle betondæk. (laveste punkt) Jeg skal jo i forvejen have lavet et nyt betondæk som er lavere, for at skabe bassin og desuden er der slet ikke plads til 300mm. isolering ved kloaken. 

Hvad bør gøres i denne situation?  

Venlig hilsen

Mads
Fedt med sokkel, der sparede du lige en masse tid og penge!

Du fører de nye rør så langt nede det kan lade sig gøre og isolerer så godt under/over/rundt om som det kan lade sig gøre og støber hen over. Krav til fald på rør er minimum 2%. Husk også at alt arbejde med kloak under gulvniveau må du ikke udføre selv da det kræver autorisation af en kloakmester og skal anmeldes til din kommune.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Du kan evt. grave ud til et ekstra lag isolering under dine kloakrør. Tror nu ikke at det betyder det store.

Søren O
Annonce
Tak for input. Er det hensigtsmæssigt at opføre gulvet i brusenichen med afgrænsende forskallingsbrædder, så man kan lave en nedkant og fald mod afløbet? Se billede.

Det er lidt svært at gennemskue hvordan man finder den rette højde til betondækket, når der skal være min. 3cm opkant til dør og fald til afløb i brusenichen.

Er der en smart fremgangsmåde her?

Venlig hilsen

Mads
Der skal ikke være 3 cm opkant ved døren. 
Der skal være fald på gulvet og i bruseniche så det ialt er 3 cm før andet kan løbe ud i andre rum. 
Det kunne være 1 cm uden for niche og 2 cm i nichen. De mål er når fliser erlagt, så du skal lidt længere ned med beton overflade. 
Lige præcis hvordan fald skal etableres afhænger af hvilken afløb og størrelse på fliser du vælger. 

Lyder det fornuftigt hvis højden fra udgravning og op til fliselaget er:

Isolering: 30cm
Betondæk med slidlag, rionet og el-varme: 10cm.
Vådrumssikring, fliseklæb og fliser: 2-3cm.
I alt: ca. 43cm. ?   

Venlig hilsen

Mads
Det lyder fornuftig. 

Kan man støbe gulvet af flere omgange og/eller i enkelte områder ad gangen?
Jeg nævner dette, da støbning foregår  i kælder. Cementen skal føres ind gennem kældervindue.
Hvordan er dette mest praktisk at gøre?  

Jeg forestiller mig at bestille cement og støbemix eller strandsand i bigbag, som denne. - og bruge trillebør til at blande i og kaste cementen gennem vinduet med en skovl eller spade. Eller ​er det bedst at hælde fra stor murerspand?

Venlig hilsen

Mads
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også