Forbore til tallerken/konstruktionsskrue

Hej,

Jeg skal have monteret en rem, på en eksisterende carport.
Trælasten foreslog montage med tallerkenskruer, og mente det kunne klares uden at forbore.
I mit hoved så de lidt voldsomme ud at få monteret uden at bore for, så hvad er jeres mening?

Jeg har prøvet at skrue en af skruerne i noget gammelt afskåren spærtræ, og det flækkede for et godt ord. Det svarer nærmest på mit spørgsmål, så hvilken størrelse bor skal der forbores med til en skrue som på billedet? 6mm i skruens fulde længde?

Hej, Jeg skal have monteret en rem, på en... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er kommet gode råd. Jeg vil anbefale at der aldtid forbores uanset trætype - hvis det er muligt. Og optimal i hele skruens længde og med bredde som skuende indvendige dimension.

Har med held brugt både linolie, glycerinsæbe og stearinlys som smøremiddel hvor både ved og uden forboring - men mest i håre træsorter.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
buller27 skrev den 22-08-2025 21:50:43

Der er kommet gode råd. Jeg vil anbefale at der aldtid forbores uanset trætype - hvis det er muligt. Og optimal i hele skruens længde og med bredde som skuende indvendige dimension.

Har med held brugt både linolie, glycerinsæbe og stearinlys som smøremiddel hvor både ved og uden forboring - men mest i håre træsorter.

Jeg har det også bedst med at forbore, udfra de forsøg jeg har lavet mig.

Hvad mener du med “bredde som skuende indvendige dimension”?

BEK skrev den 22-08-2025 21:27:30

Anders K skrev den 22-08-2025 20:13:38

BEK skrev den 22-08-2025 17:31:23

Anders K skrev den 22-08-2025 16:24:49

Som en tommelfingerregel borer jeg gerne for med et bor med samme diameter som skaftet ved gevindet. 

Skaftet ved gevindet? Altså den del af skruen der ikke har gevind?

Nej, du måler diameteren af skaftet i gevindenden

Ahh okay… så forbore med et 8 mm bor til én 8 mm skrue? Troede man gik lidt under størrelse på skrue…

Nej, du misforstår mig. Se dette youtube klip, så håber jeg det giver bedre mening: https://youtube.com/shorts/YtPRi2q-V1E?si=lJm-9F2PJQ5ciBUT

Med venlig hilsen

Anders

Anders K skrev den 23-08-2025 07:40:19

BEK skrev den 22-08-2025 21:27:30

Anders K skrev den 22-08-2025 20:13:38

BEK skrev den 22-08-2025 17:31:23

Anders K skrev den 22-08-2025 16:24:49

Som en tommelfingerregel borer jeg gerne for med et bor med samme diameter som skaftet ved gevindet. 

Skaftet ved gevindet? Altså den del af skruen der ikke har gevind?

Nej, du måler diameteren af skaftet i gevindenden

Ahh okay… så forbore med et 8 mm bor til én 8 mm skrue? Troede man gik lidt under størrelse på skrue…

Nej, du misforstår mig. Se dette youtube klip, så håber jeg det giver bedre mening: https://youtube.com/shorts/YtPRi2q-V1E?si=lJm-9F2PJQ5ciBUT

Yes - det er så tydeligt at selv jeg kan være med!

Det bliver 6 mm så - mange tak!

Jeg ville ikke montere en bærende rem ind imod endetræ, der skal helst skrues på tværs igennem træet for at få optimalt fæste. Når man skruer på langs af træets årer, har skruen sværere ved at bide sig ordentligt fast fordi træet flækker fra foran spidsen, forboring hjælper men det er ikke optimalt. Det er især udtræksstyrken der kompromitteres.
Det ville være bedre at sætte noget træ lodret på siden af dine ender og skrue din rem fast imod dette.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
BEK skrev den 23-08-2025 07:09:07

buller27 skrev den 22-08-2025 21:50:43

Jeg har det også bedst med at forbore, udfra de forsøg jeg har lavet mig.

Hvad mener du med “bredde som skuende indvendige dimension”?

Bredde som skruens indvendige diameter i gevindet. Skaftens bredde.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
BOFH skrev den 23-08-2025 12:00:12

Jeg ville ikke montere en bærende rem ind imod endetræ, der skal helst skrues på tværs igennem træet for at få optimalt fæste. Når man skruer på langs af træets årer, har skruen sværere ved at bide sig ordentligt fast fordi træet flækker fra foran spidsen, forboring hjælper men det er ikke optimalt. Det er især udtræksstyrken der kompromitteres.
Det ville være bedre at sætte noget træ lodret på siden af dine ender og skrue din rem fast imod dette.

/BOFH 

Jeg havde egentlig tænkt mig at gøre begge dele, men det er måske overkill?

Overdækningen skal være ved et hjørne hvor der altid er en helvedes vind, og derfor ville jeg gå med livrem og seler.

Jeg ville kun skrue det imod påforingen, hvis du bruger samme dimension som din rem går det ingen steder. Du skal bruge 4-6stk  6mm galvaniserede træskruer per samling.
Din rem fikseres med 2 skruer et par cm fra top og bund, du kan godt bruge dine tallerken skruer til det sidste men det kan godt være de bliver for lange - ellers kan du bruge 3 skruer i hver samling (eg. 6x120mm). Hvis du bruger tallerken skruerne skal der bores for som tidligere angivet da 8mm er lige rigeligt tykt uden forboring.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis