Forbore til tallerken/konstruktionsskrue

Hej,

Jeg skal have monteret en rem, på en eksisterende carport.
Trælasten foreslog montage med tallerkenskruer, og mente det kunne klares uden at forbore.
I mit hoved så de lidt voldsomme ud at få monteret uden at bore for, så hvad er jeres mening?

Jeg har prøvet at skrue en af skruerne i noget gammelt afskåren spærtræ, og det flækkede for et godt ord. Det svarer nærmest på mit spørgsmål, så hvilken størrelse bor skal der forbores med til en skrue som på billedet? 6mm i skruens fulde længde?

28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke nødvendigt at bore for. Gør du det alligevel bør et 5 mm bor være rigeligt.

Selvbygger med stort S. 
Som en tommelfingerregel borer jeg gerne for med et bor med samme diameter som skaftet ved gevindet. 

Med venlig hilsen

Anders

Superdiy skrev den 22-08-2025 15:52:20

Det er ikke nødvendigt at bore for. Gør du det alligevel bør et 5 mm bor være rigeligt.

Og kom lidt fedtstof på skruen inden du skruer den i.

fase

Har prøvet et par gange nu, og træet flækker simpelthen - måske jeg presser for meget for at få skruen til at gribe?

5 mm i den længde er nærmest umuligt at opdrive i normale butikker - vil det gøre skade med et 6 mm?

Anders K skrev den 22-08-2025 16:24:49

Som en tommelfingerregel borer jeg gerne for med et bor med samme diameter som skaftet ved gevindet. 

Skaftet ved gevindet? Altså den del af skruen der ikke har gevind?

Annonce
S. Fabrin skrev den 22-08-2025 16:25:21

Og kom lidt fedtstof på skruen inden du skruer den i.

Den har jeg ikke hørt før, det må prøves… bare lejefedt?

Ja lejefedt er udmærket.

fase
Du kan også bruge helt almindelig fast håndsæbe(det behøver ikke være fruens Lux ).
Træk skruen nogle gange over kanten så der afsættes sæbe på "rillerne".   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
BEK skrev den 22-08-2025 17:30:35

Har prøvet et par gange nu, og træet flækker simpelthen - måske jeg presser for meget for at få skruen til at gribe?

5 mm i den længde er nærmest umuligt at opdrive i normale butikker - vil det gøre skade med et 6 mm?

Biltema har 300 mm lange bor.

Spiralen på et 5 mm bor er kun 4-5 cm lang, så man skal virkelig køre ud mange gange for at få spånerne væk.

Selvbygger med stort S. 
Er det imod endetræ du skal skrue siden de skal være så lange??

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis