Icopal selvklæber tagpap, det er vel egentlig en vanskelig opgave?

Hvis man studerer vejledningen:
Selvklæber vejledning

Så støder man top-banerne op til kanten af base-banerne.
Den må betyde at base-banerne skal udlægges meget præcise,
da de jo kommer til at bestemme placeringen af top-banerne.

Vi ved jo alle, at forsøger man at rulle baner af forskellig slags
både ud og ind, så har de en tendens til at køre skævt.

Top-banerne er selvklæbende, så er det først sket, at man har 
været uheldig med en bane, så er det ikke til at få af igen.

og så har man ødelagt både top-banen, men også hele den
belægning af underpap man har sat op.

Jeg kan ikke finde andre videoer der viser oplægningen end denne,
hvor han desværre ikke kommer ind på ret mange problemstillinger:
Har I nogle tip til at klare sådan en opgave?
Vigtige ting at være opmærksom på?

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som jeg husker det må samlingen ikke være lige over hinanden i bund og top.

Uanset, så husker jeg det også som at det slet ikke var så svært at få lige. Blot man lige husker retninger osv FØR man hiver bagsiden af 🫣🫠😂
Når du ruller baner ud og skærer dem til i længden, skal du samtidig justere dem så de ligger rigtigt.
Og så være grundig når du ruller baglæns igen, så du ikke flytter på rullen.

Du har ikke travlt, så du laver et par prøve udrulninger først, inden du begynder at fjerne folie, så du har styr på det.

Bare kald mig BBB 
Tak for tip.

Det er de her figurer fra vejledningen jeg tænker på.
Men det glæder mig, at I ikke mener det er så svært endda.

Hejsa

Jeg husker det heller ikke som nogen udfordring, og er ikke bestemt ikke specielt "Handy" :)

Min gamle far og jeg fulgte bare vejledningen slavisk. Banerne er fleksible, så man kan sagtens rette lidt til mens man ruller ud. syntes det mest udfordrende var afslutninger, trekantslister fodblik etc. der var det godt jeg havde nogen tuber tagklæber!

Så bare klø på :)

Mads
Det lyder godt at I mener opgaven er relativ let.

Jeg vil sætte tagpap-banerne i samme retning som tagrenden.

Så 1. bane underpap's klæbestrimmel kommer til at klæbe på alu-tagfoden.

Tror i at der er klæbeevne nok til at sidde fast på en alu-tagfod uden tjære?
Eller skal jeg bruge Icopal tagklæber?

Uanset, så kommer jeg til at skære en strimmel af 1. lag toppap.

Annonce
GammelHus skrev den 24-08-2025 14:52:26

Det lyder godt at I mener opgaven er relativ let.

Jeg vil sætte tagpap-banerne i samme retning som tagrenden.

Så 1. bane underpap's klæbestrimmel kommer til at klæbe på alu-tagfoden.

Tror i at der er klæbeevne nok til at sidde fast på en alu-tagfod uden tjære?
Eller skal jeg bruge Icopal tagklæber?

Uanset, så kommer jeg til at skære en strimmel af 1. lag toppap.

Anbefalingen er at køre dem vinkelret på faldretningen. Ikke på tværs af faldet. 

Tagklæber mod tagfod. Som også er i anbefalingerne. I det hele havet er anbefalingerne ret enkle og gode at følge. Særligt omkring trekanter osv.

Jeg savnede godt nok en fugepistol med omgående stop, en skraldesæk med oppe på taget, og så en tagpap klinge til multicutteren hvis det skulle være rigtig enkelt. Jeg brugte en tømmervinkel og et bræt som land og underlag til at kunne skære papen deroppe (jeg skal dem korrekt længde fra start og lagde rullerne klar. På den måde gik det let.

Og så borede jeg for i aluen med verdens mindste bor fordi jeg er ualmindelig dårlig til at hamre bløde alusøm igennem aluprofiler.

Det er også perfekt vejr nu. Jeg gjorde det i alt for varmt vejr. Det er ikke godt for hverken en selv eller taget. 
HrT:
Tak for informationen.
Det er en tagpap klinge som denne du mener:
https://www.jemogfix.dk/klinger-til-multicutter-32-5-mm-5-pk-prize/3111/9078580/

Jeg er ret besluttet på at sætte pap på parallel med tagrenden, lidt som nedenstående princip-skitse.
Også selv om det ikke er det der anbefales. Taget har en hældning på 1:5

Mht. alu-kapslerne, så tænker jeg også at forbore inden alu-søm med tætningsskive.
Et alternativ som jeg overvejer er, at bruge rustfrie montage skruer med tætningsskive,
noget lignende dem på udklippet nedenfor fra biltema.
Rustfri og alu skulle ikke ​give problemer med galvanisk korrosion.

Jeg forstår ikke lige det du skriver med alu-søm med tætningsskive eller facadeskruer.
Fodblik sømmes med alusøm uden tætningsskive, tagpappet lægges jo ovenpå fodblikket.
Først monteres fodblik, og derefter lægger du tagpap, som jo når ud til bøjningen af fodblikket ned i tagrende, eller en cm fra kanten.

Edit : Arhh, det er nok ikke fodblikket, men nogle af de andre alu-dimser, - du mener  
GammelHus skrev den 24-08-2025 21:33:14

Jeg er ret besluttet på at sætte pap på parallel med tagrenden, lidt som nedenstående princip-skitse.
Også selv om det ikke er det der anbefales. Taget har en hældning på 1:5

Din grafik er forkert ift hvad der sker i virkeligheden. Du får lavet en lille hylde hvor vand ikke kan undslippe og som samtidig er en skidtsamler så der gror alger og lav = forringet levetid.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 24-08-2025 23:29:50

Din grafik er forkert ift hvad der sker i virkeligheden. Du får lavet en lille hylde hvor vand ikke kan undslippe og som samtidig er en skidtsamler så der gror alger og lav = forringet levetid.

/BOFH 

Det er min tanke at lægget tagpap på idag, og at ændre retning på det her i sidste øjeblik er jeg ikke så glad for.

Jeg tænker, at med en hældning på 1:5 så kommer de langsgåenden hylder/riller ikke til at holde på vandet.

Men nu bliver jeg jo selvfølgelig i tvivl om hvad jeg skal gøre.

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis