Angst omkring huskøb - har vi fat i noget godt her eller?

Hej venner :)          

Min kone og jeg har længe på jagt efter hus, og det har været med rigtig meget "back and forth". Når vi endelig lige troede at vi havde fundet noget...så kom der "noget i vejen". Har ikke kunne finde ud af om det var en eller anden form for angst for at committe sig til et køb, eller om det har været legit nok.          

Vi har nu kig på dette hus: https://www.boligsiden.dk/adresse/stubtoften-1-3660-stenloese-02400884___1_______          Huset kan mange af de ting vi leder efter ift plantegning og "stand". Stand kommer i citationstegn, da angsten for at købe katten i sækken igen kommer på banen. Vi har kigget på et meget lignende hus der var pænt udvendigt og indvendigt, men det viste sig så, lige før vi var ved at købe, at vi kom i snak med folk fra egnen, da sagde at huset blot var et sminket lig, og at det kun var "house flip" for at skabe profit. Jeg har ikke kompetencerne til at kunne afgøre hvordan huset ser ud under pudset - er der mon igen revner og skader som blot er dækket til, som ved det forrige hus!? Vi får en køberrådgiver og byggesagkyndig med på købet, så forhåbentlig er vi nogenlunde dækket ind der.          

Jeg henvender mig herinde, i håb om at kunne få lidt viden fra jer. Hvad tænker i om huset? Er der noget vi overser? Tilstandsrapporten ser ret pæn ud, og elrapporten er vist heller ikke så slem?          
Mine egne anker til boligen er, at der fyres med gas, og jeg ved ikke hvordan det fremtidige marked ser ud, så det kan være at vi bliver tvunget til skulle installere en varmepumpe, hvilket er dyrt for os :) Hækken er meget lav, så vi ville føle os blottet i et stykke tid til at den er vokset op, men det har vi valgt at acceptere.Vi kommer lidt til at mangle et sted at kunne indrette et lille kontor, så vi pønser lidt på forskellige konstellationer ifh tindretning og etablering af et værelse måske i enden af stuen eller i bryggers.          

Vi ville sætte enormt stor pris på indspark fra jer alle. Vi er vilde med huset og indgår snart i forhandling (hvor vi håber at kunne købe for 4,4m), men jeg må love for at jeg er bekymret for at købe noget der ikke er pengene værd (ved godt at man siger at det er det værd som nogen vil betale, men i ved... noget der er et sminket lig :)  

Mvh   

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på siden  ​  
Tænker at du skal have en bygningssagkyndig med ud at gennemgå huset, de penge kan være godt givet ud.

Vi prøver igen, i morgen --
Uden at kende prisniveauet i Ganløse er det voldsomt med en prisstigning på knap 3 mio for at skifte taget og lave lidt kosmetisk opdatering med relativt billige materialer.

Varmesystemet med varmluftkanaler i gulvet er håbløst, og udskiftning til noget andet forholdsvist omfattende.

Selvbygger med stort S. 
Nyt ståltag. Som udgangspunkt godt. Hvis udført korrekt. Lad den byggesagkyndige besigtige og vurdere om der er indbygget undertag eller kondensfang korrekt.

Under pudsen er der siporex, eller ytong massive porebetonblokke. De er for nyligt pudset og hvidmalet (sikkert for at gøre attraktiv til salg). Om der er udført korrekt er svært at undersøge. Huset stod før “renovering” med blottede blokke.

At gamle riste og varmluftsystem er bibeholdt i en så omfattende make-over tyder svagt på en “shine up”. Specielt brugen af microcement på badeværelse og gulvstående wc tyder på at det er “sminket”. Løsning kun lovlig over eksisterende fliser. Hvilket betyder at der under overfladen gemmer sig et “gammel/ældre” badeværelse.

Mvh. 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
Hvis det var mig, der havde set på huset, ville jeg straks løbe skrigende bort, det ville kun gå for langsomt.
Et for mig sminket lig!

Det er oprindeligt opført i 1969, i GasbetonFyringsomkostninger er også derefter store.
Opvarmning med/via varmluftkanalsystem bliver det heller ikke bedre af.

Bemærk at prisen er 23,4 % højere end gennemsnittet i området.
Bemærk at m2 pris er 8,2 % højere end gennemsnittet i området.

Som også Superdiy skriver, gevaldig prisstigning, som bl.a. fremgår af hjemmesiden www.OIS.dk, hvor det er solgt i 2020 og 2022

Har du mulighed for at upload Tilstands- og El rapport her på LDS?
Superdiy skrev den 14-08-2025 18:37:24

Uden at kende prisniveauet i Ganløse er det voldsomt med en prisstigning på knap 3 mio for at skifte taget og lave lidt kosmetisk opdatering med relativt billige materialer.

Varmesystemet med varmluftkanaler i gulvet er håbløst, og udskiftning til noget andet forholdsvist omfattende.

Det lugter af konkurs, familiesalg eller skilsmisse. I hvert fald er huset renoveret og har et forholdsvis flot energimærke. 

Men det virker mærkeligt, at energirapporten foreslår efterisolering (hvem lægger nyt tag uden at isolere?), at krybekælderen er intakt (igen, går man op i energi og radonsikring, så er det et åbenlyst sted at gå i gang), at badet er mikrocement (eller også er det bare fordi jeg synes det ikke er for kønt - som osb pladen i entréen), eller at der er brændeovn (som varmekilde er det en træls form for strålevarme).

Jeg ville personligt være nervøs for, hvorvidt det er et hus, hvor man har valgt den lette løsning hele tiden. Men det er alene baseret på brændt barn… i virkeligheden kan det jo være at de har en anden smag og synes det hele er super flot.

Jeg ville vælge en prof til at gå huset igennem, hvis ellers tilstandsrapporten ser fin ud. Gør den ikke, ville jeg løbe skrigende væk, for håndværkere koster kassen i nordsjælland
Annonce
GSH skrev den 14-08-2025 19:41:04

Hvis det var mig, der havde set på huset, ville jeg straks løbe skrigende bort, det ville kun gå for langsomt.
Et for mig sminket lig!

Det er oprindeligt opført i 1969, i Gasbeton! Fyringsomkostninger er også derefter store.
Opvarmning med/via varmluftkanalsystem bliver det heller ikke bedre af.

Bemærk at prisen er 23,4 % højere end gennemsnittet i området.
Bemærk at m2 pris er 8,2 % højere end gennemsnittet i området.

Som også Superdiy skriver, gevaldig prisstigning, som bl.a. fremgår af hjemmesiden www.OIS.dk, hvor det er solgt i 2020 og 2022

Har du mulighed for at upload Tilstands- og El rapport her på LDS?

Hej, og tak for dit indspark. Jeg har vedhæftet energimærker, el rapport og tilstandsrapport neden før. Jeg var ikke klar over at gasbeton huse var "utætte" og dyre at varme op. Interessant.

ATCM skrev den 14-08-2025 18:45:50

Nyt ståltag. Som udgangspunkt godt. Hvis udført korrekt. Lad den byggesagkyndige besigtige og vurdere om der er indbygget undertag eller kondensfang korrekt.

Under pudsen er der siporex, eller ytong massive porebetonblokke. De er for nyligt pudset og hvidmalet (sikkert for at gøre attraktiv til salg). Om der er udført korrekt er svært at undersøge. Huset stod før “renovering” med blottede blokke.

At gamle riste og varmluftsystem er bibeholdt i en så omfattende make-over tyder svagt på en “shine up”. Specielt brugen af microcement på badeværelse og gulvstående wc tyder på at det er “sminket”. Løsning kun lovlig over eksisterende fliser. Hvilket betyder at der under overfladen gemmer sig et “gammel/ældre” badeværelse.

Mvh. 

Hold da op, nu bliver det teknisk. Spændende at læse om. De ting du beskriver, er ikke noget jeg ved noget om må jeg erkende. Vi må få nogen til at vurdere taget så. Jeg fik bare at vide, at "de havde ikke valgt den billige løsning og bare ligge ståltag oven på det gamle asbest tag". Hmm...
Hvad betyder det at "Huset stod før “renovering” med blottede blokke."? Er det kritisk eller?
Hvad risikere vi ved at der gemmer sig noget under "gulvet" på badeværelset?

Der er flere der har kritiseret de riste og varmluftssystem, men ved ikke hvorfor det er noget skidt. Kan du forklare?
En nævnte, at de nok var baserede på asbestholdige eternit kanaler fra tredserne, men det håber jeg at mægler kan bekræfte.

Alt i alt ved vi ikke en dyt om alt det her. Jeg føler mig lidt dum må jeg indrømme. Jeg bekymrer mig netop for at være faldet for sminkedåsen i byen, og så ligner hun også derefter dagen derpå... At vi simpelthen ikke ved bedre - for vi synes det hele ser meget pænt ud, men det meste vi har kigget på, har også været relativt originale ældre huse, så vi har nok været nemme at imponere. Vi ville nok vælge mange af de samme løsninger, hvis vi selv skulle renovere, grundet presset økonomi, så som sådan kan vi ikke beklage os, men stadig skal prisen jo også hænge sammen med den reelle værdi af huset, som jeg kan fornemme på nærmest alle, er helt ude i hampen?

Mange tak for dine input. Jeg lytter!

HrT skrev den 14-08-2025 19:53:30

Det lugter af konkurs, familiesalg eller skilsmisse. I hvert fald er huset renoveret og har et forholdsvis flot energimærke. 

Men det virker mærkeligt, at energirapporten foreslår efterisolering (hvem lægger nyt tag uden at isolere?), at krybekælderen er intakt (igen, går man op i energi og radonsikring, så er det et åbenlyst sted at gå i gang), at badet er mikrocement (eller også er det bare fordi jeg synes det ikke er for kønt - som osb pladen i entréen), eller at der er brændeovn (som varmekilde er det en træls form for strålevarme).

Jeg ville personligt være nervøs for, hvorvidt det er et hus, hvor man har valgt den lette løsning hele tiden. Men det er alene baseret på brændt barn… i virkeligheden kan det jo være at de har en anden smag og synes det hele er super flot.

Jeg ville vælge en prof til at gå huset igennem, hvis ellers tilstandsrapporten ser fin ud. Gør den ikke, ville jeg løbe skrigende væk, for håndværkere koster kassen i nordsjælland

Der står godt nok i tilstandsrapporten at der ikke er krybekælder. Hvor ser du at der skulle være dette?
Efterisolering - godt spørgsmål. Det må vi få undersøgt. Så du læser det som om at der ikke isolere på taget?
Brændeovnen er jeg heller ikke fan af, men... det går nok, hvis alt andet spiller, tænkte jeg.

Hvad er dine erfaringer med sådanne huse, når du skriver brændt barn? Vil du fortælle mere?

Vi synes egentlig at løsninger er flotte og havde nok også selv valgt lignende grundet presset økonomi, men jeg ved ikke om det betyder at det bliver noget skidt på sigt...om det holder kort tid, og at det hurtigt bliver grimt, og at det er problematisk at man potentielt set ikke har "ryttet op" i huset, men blot lagt oven på gammelt gulv osv.

Vi får en byggesagkyndig på, hvis vi skal tage huset seriøst og går videre. Jeg tænker at vi skal betragteligt ned i pris, men som mægler giver udtryk for, så er sælger rigid og står nogenlunde fast på den helt åndssvage pris.

Jeg ved ikke så meget om varmluftkanaler i gulvet - hvad gør det håbløst?

Mægler nævnte, at det ville koste 200000 at lave varmepumpe og gulvvarme, og at "det ville jo så øge boligens værdi med 300000". Det er godt nok svært at navigere i det her som førstegangskøber, når vi ikke ved særlig meget om noget, og alt hvad folk siger gør indtryk.

nissefaren skrev den 15-08-2025 07:28:39

Jeg ved ikke så meget om varmluftkanaler i gulvet - hvad gør det håbløst?

Mægler nævnte, at det ville koste 200000 at lave varmepumpe og gulvvarme, og at "det ville jo så øge boligens værdi med 300000". Det er godt nok svært at navigere i det her som førstegangskøber, når vi ikke ved særlig meget om noget, og alt hvad folk siger gør indtryk.

Det er immervæk en gang øregas fra ejendomsmægleren. Som i: stol ikke i noget som helst ikke-skriftligt kommuniké fra den mand. (Gulvvarme kræver nye gulve i hele hytten, herunder isolering med mulig opgravning. Hvis dét og en god luft vand varmepumpe kan klares for 200.000 kr, så må du lige få et visitkort til håndværkerne til mig. Dét tilbud tog jeg 8 dage i ugen 😂).

Vi købte et hus, hvor sælgers GDS kort burde inddrages. Det er dyrt og trælst at lave andres fejl om. Eks er det noget enklere at lave gulvet korrekt første gang, end at fikse et knirkende, enkelte steder gyngende gulv med gulvvarme under. Andet eks er at det er enklere at sætte fliserne korrekt op, end det er at pille dem ned og gøre det hele en gang til.

Ift dit hus virker det bekymrende at de ikke har pillet asbesttaget ned. Det var enklere før, og pænt besværligt nu. Igen. Det indikerer en hoppen over hvor gærdet er ikke eksisterende 
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis