Tilslutning af nyt komfur - er 230v tilstrækkeligt?

Hej alle,

Det er ikke fordi jeg har specielt stor viden indenfor dette.. Så forsøger mig herinde :-) Jeg har søgt en hel del på emnet, uden rigtigt at finde et brugbart svar. Der lader til at være delte meninger. Sagen er den at vi har købt et gammelt hus. I køkkenet er der ingen stærkstrømsinstallation, udelukkende almindelige kontakter (230v). Der har det gamle komfur været tilsluttet, det har tilsyneladende fungeret OK - uden at vide det med sikkerhed. Kan det nye komfur tilsluttes på samme måde, eller skal vi have en elektriker ud for at få lavet installation til stærkstrøm? Som jeg forstår det, mener nogen at der ikke skulle være tilstrækkeligt strøm til at køre ovn, samt flere kogeplader samtidig på 230v, den situation vil vi jo helst ikke stå i senere hen.

Det drejer sig om et Voss VKK60002HV keramisk komfur.

I salgsteksten står følgende;

Elementspænding, V    230
Tilslutningseffekt, W    10000

I manualen kan jeg kun finde dette;

Elektrisk installation
Dette produkt er hverken forsynet med
stik eller strømledning ved levering
Anvendelige kabeltyper til forskellige
faser:
Fase Mindste kabelstørrelse
1 3x6,0 mm²
3 med neutral 5x1,5 mm²
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det komfur kan ikke klare sig med en almindelig stikkontakt. I en almindelig stikkontakt er der kun en fase. Dette komfur skal bruge tre. Du skal altså have det man tidligere kaldte et kraft-stik. 
GodeVen skrev den 07-08-2025 12:27:11

Det komfur kan ikke klare sig med en almindelig stikkontakt. I en almindelig stikkontakt er der kun en fase. Dette komfur skal bruge tre. Du skal altså have det man tidligere kaldte et kraft-stik. 
Tak for det hurtige svar. Det var til at forstå :-)
I så fald må jeg have en elektriker ud og ​kigge på det.

Enten har det gamle komfur haft et langt lavere energiforbrug end det nye i vil have (måske gaskomfur? elelr en model der kan nedreguleres så de ikke bruegr så meget energi) eller også har det været tilsluttet én fase og dem der har boet der har så aldrig brugt mere end ovn og en enkelt kogeplade samtidig elelr to kogeplader uden at bruge ovnen og ikke løbet ind i at en sikring er gået.

Så som GodeVen skriver så skal der 3 faser til.

Hvis I har 3 faser i eltavlen så kan elektrikerne hurtigt give et bud på hvad det vil koste at få 3 faser i køkkenet til komfuret med træk af rette kabel osv.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Det er hurtigt at regne ud, du skal bare kigge på tilslutningseffekten.
Det er den effekt komfuret trækker når alle plader og ovnen er tændt og er her 10000 W eller 10 kW.
En almindelig 230 V dåse kan maksimalt levere 13 A. 13 x 230 = ca. 3 kW, hvilket er klart for lidt.
Med tre 16 A faser får du 16 x 230 x 3 = ca. 11 kW. Dét dur.

buller27 skrev den 07-08-2025 14:12:56

Enten har det gamle komfur haft et langt lavere energiforbrug end det nye i vil have (måske gaskomfur? elelr en model der kan nedreguleres så de ikke bruegr så meget energi) eller også har det været tilsluttet én fase og dem der har boet der har så aldrig brugt mere end ovn og en enkelt kogeplade samtidig elelr to kogeplader uden at bruge ovnen og ikke løbet ind i at en sikring er gået.

Hvis I har 3 faser i eltavlen så kan elektrikerne hurtigt give et bud på hvad det vil koste at få 3 faser i køkkenet til komfuret med træk af rette kabel osv.

Det giver god mening. 

Hvordan ser man hvor mange faser der er på eltavlen? Hvis komfur, lys1, lys2 hver er en fase, ser der ud til at være 3? (billede vedhæftet) Der står max 10A, men de isatte sikringer er på 16A .

Annonce
Bent Andersen skrev den 07-08-2025 16:26:20

Det er hurtigt at regne ud, du skal bare kigge på tilslutningseffekten.
Det er den effekt komfuret trækker når alle plader og ovnen er tændt og er her 10000 W eller 10 kW.
En almindelig 230 V dåse kan maksimalt levere 13 A. 13 x 230 = ca. 3 kW, hvilket er klart for lidt.
Med tre 16 A faser får du 16 x 230 x 3 = ca. 11 kW. Dét dur.

Det kan jeg godt se, når du sætter det sådan op. Der skal en opgradering til, ellers kommer vi vidst ikke langt.

Du har to enfasede grupper til Lys1 og Lys2 samt en trefaset 16 A gruppe til Komfur og Vaskemaskine. Burde ikke være noget problem at tilslutte.

DA09 skrev den 07-08-2025 18:44:55

Det giver god mening. 

Hvordan ser man hvor mange faser der er på eltavlen? Hvis komfur, lys1, lys2 hver er en fase, ser der ud til at være 3? (billede vedhæftet) Der står max 10A, men de isatte sikringer er på 16A .

Det lader til du har 1 gruppe med 3 faser hvor der står "komfur og vaskemaskine" så mon ikke det blot er et spørgsmål om en mindre "operation" for elektrikeren at få tilslutningen ved dit komfur til at have 3 faser.

Står der "MAX 10A" men er sat 16A i så kunne det være et forbudt trick tidligere ejere har gjrot at at undgå sikringen går når komfuret er blevet brugt. men så har der været alt for høje sikringen på kablet hvios det fx kun er med 1,5mm2 ledere.

Er alt det ikke noteret i tilstandsrapporten?

Det lader til det er godt givet ud at få en elektriker ud og tjekke om alt er i orden og hvad der kan lade sig gøre.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Bent Andersen skrev den 07-08-2025 19:02:15

Du har to enfasede grupper til Lys1 og Lys2 samt en trefaset 16 A gruppe til Komfur og Vaskemaskine. Burde ikke være noget problem at tilslutte.

Det er jeg glad for at høre. Kunne godt lyde som noget der er særligt bekosteligt, hvis det hele skulle have været lavet om. Tak for svarene 

buller27 skrev den 07-08-2025 19:05:54

DA09 skrev den 07-08-2025 18:44:55

Det giver god mening. 

Det lader til du har 1 gruppe med 3 faser hvor der står "komfur og vaskemaskine" så mon ikke det blot er et spørgsmål om en mindre "operation" for elektrikeren at få tilslutningen ved dit komfur til at have 3 faser.

Står der "MAX 10A" men er sat 16A i så kunne det være et forbudt trick tidligere ejere har gjrot at at undgå sikringen går når komfuret er blevet brugt. men så har der været alt for høje sikringen på kablet hvios det fx kun er med 1,5mm2 ledere.

Er alt det ikke noteret i tilstandsrapporten?

Det lader til det er godt givet ud at få en elektriker ud og tjekke om alt er i orden og hvad der kan lade sig gøre.

Det kan være jeg husker forkert, således at der kun sidder 16A i den sidste gruppe. Men ellers skulle det ikke undre mig, hvis man tidligere har forsøgt at omgå nogle ting. Jeg mener ikke umiddelbart det er nævnt i rapporten.

Efter at have læst jeres input, skal jeg helt sikkert have nogen til at kigge det efter og lavet korrekt.

Jeg takker for svarene :-)

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis