Afslutning af ventileret tagpap (med trekantslister) op ad mur

Der skal jo så være udluftning ved muren.

Jeg tænker der skal bruges noget der ligner fodblik,
det skal bare vendes om.
Og så kan man bruge en løskant (billede) hen over den.

Men det bliver lidt problematisk ved trekantslisterne.
Mon der er en god måde at klare dette?

Håber det er forklaret forståeligt hvad jeg mener.
Jeg tilføjer en figur der næsten viser det jeg forsøger at beskrive.
For at lave en ventilationsspalte, skal figurens zinkindskud ikke skuppes op mod mur, og løskant skal heller ikke helt ind mod zinkindskud, men efterlade en ventilationsspalte.

Men det bliver ikke så let at få endene ved trekantslisterne afsluttet på en god måde

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ikke helt med?
Er det fordi det er lukket i den ende der vender ind imod muren? Tror du er nødt til at beskrive det lidt nærmere, evt med en simpel tegning.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 07-08-2025 08:07:06

Ikke helt med?
Er det fordi det er lukket i den ende der vender ind imod muren? Tror du er nødt til at beskrive det lidt nærmere, evt med en simpel tegning.

/BOFH 

Jeg har tilføjet en figur det har de fleste af de elementer jeg forsøger at beskrive.

Bare ikke ventilationsspalten.
Der er en principtegning fra Phønix her. Der skal anvendes en anden profil end den du viser + trekantliste mangler, jeg ville få en bukket så der er fald væk fra muren uden et fladt stykke, bemærk 60mm overlæg i bukket nedad.
Du skal have fast underlag (træ) at føre pappet op ad så det kan fastgøres i hele længden. På forkant af dette skal der være  et snefang/fuglegitter. Bag denne skal der være en 30mm ventilationsspalte, afstand kan laves med nogle klodser med passende afstand til at understøtte træet, indbyrdes afstand afhængig af tykkelsen af træet til din opkant.
Højde til opkant mindst 150mm.

/BOFH 

Enig med BOFH.
Vedhæfter pdf-principtegning. Ved 90 graders overgang risikerer du at tagpappet knækker/revner, med utæthed til følge.
Det er et must med trekantlist.
For evt. ventilation kan du monterer en såkaldt ventilations "Klipfisk", det kræver dog at tagpappet føres lidt højere op ad muren, samt at tagpappet har afstand til muren. Det kræver så en form for trækonstruktion til at holde afstand, der hvor "Klipfisken" ikke sidder. "klipfisken" skal så sidde i passende afstand, formentlig 1 til 1,5 meter, dog med forbehold for manglende info vedhørende ventilationskravet.
Vedhæfter ligeledes pdf af Klipfisk
PS: Fandt efterfølgende BOFH's Phønix ventilationsskitse, som nok er den bedst løsning.
Tak for informationen!
De løsninger er noget mere kompliceret end den jeg havde tænkt mig.

Jeg kan godt lide det at tagpappet skal føres op ad træ,
i stedet for det alu som jeg havde forestillet mig.
Og der skal være en trekantsliste først.
Og så skal spaltens brede være bestemt af afstandslister.

Tak for inspirationen!
Annonce
Har selv været i samme dilemma, valgte dog en anden løsning med langsgående 30cm bred spalte skåret ud i kilerne der laver faldet under tagpladerne, taget er i mit tilfælde helt eller delvist lukket fra 2 sider.

Edit: så det kunne ventileres tilfredsstillende via langsgående "kanal".

/BOFH 

Det tag jeg er igang med har et fald på ca. 10 grader.
Øverst møder det en mur hvor ventilationsluften skal slippe ud.
Ventilationsluften tages ind ved tagfod længst væk fra muren.
Når tagbrædderne er lagt på, er der ca 6 cm fra overkant af tagbrædder til overkanten af vindskedebrætet,
som går fra tagfod og op til muren.
Oven på  vindskede brætet er tanken så, at jeg skruer et  25x75 brædt oven på, og dernæst en aul-kapsel.

Jeg synes det at svært at finde en god løsning til de 2 hjørner oppe ved muren.

Jeg har ikke tænkt mig at bruge "klipfisk" som udluftning, med mindre det er mig umulig at finde en
god spalteløsning mod muren.

Det ​hele er ikke så ​kritisk, da den mur tagpaptaget går op  imod har ​udhæn på ca. en ½ meter,
ca. 1 meter over hvor tagpappet møder muren.

Et simpelt foto havde sagt meget mere end din lidt lange forklaring. 
 Foto kunne måske også give inspiration, her på siden, til yderlig input, for f.eks. dine 2 hjørner.
GSH skrev den 09-08-2025 13:44:42

Et simpelt foto havde sagt meget mere end din lidt lange forklaring. 
 Foto kunne måske også give inspiration, her på siden, til yderlig input, for f.eks. dine 2 hjørner.

Ja, sandt nok. Det kommer næste gang jeg har det inden for rækkevidde.

Tilføjer lige: Afstanden fra tagfod til mur er under 4 m, så derfor må det være ret let at få tilstrækkelig med udluftning, ude en meget bred spalte.
Her er en skitse der viser opbygningen:

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis