Bærende mur i skel til nabobygning

Hej,
Jeg planlægger en ombygning, hvor en eksisterende lagerbygning "opgraderes" til kontor. Nuværende lagerbygning er opført i skel til nabobygninger (mursten) på to sider, hvortil lagerbygningens tagkonstruktion (tagpap) er fastgjort til nabobygninger på en murrem.

En byggetilladelse forudsætter at den nye bygning har egne bærende vægge som også er brandsikre. 
Min spørgsmål er nu, hvordan man kan opføre en mur i skel, hvor den færdige nye mur kun vil være ca. 5-10 centimeter fra nabobygningen. Det er med andre ord ikke muligt at pudse eller på anden måde behandle ydersiden af den nye mur.

Jeg skal altså bruge en mur, som skal stå rå på ydersiden. på taget vil der komme en inddækning, så det ikke regner ned mellem de to bygninger. Der er heller ingen påvirkning fra vind.

Jeg har kigget på Ytong murblokke, men de kan ikke anbefale, at man lade ydervæggen stå rå.

Er der nogen gode forslag?

mvh
Michael
Hej, Jeg planlægger en ombygning, hvor en... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Michael.

Du ejer en lovlig opført bygning som du har fuld råderet over, så det er begrænset hvad kommunen kan kræve bortset fra brandkrav. Det er kommunen uvedkommen om du anvender rummet som hobbyrum eller anden lovlig aktivitet.

I princippet kan du fortsætte med at bruge rummet uændret som du vil uden videre. Da der er i dit tilfælde kun er tale om indvendig ombygning eller forbedringer af selve rummet, skal du stadig overholde nuværende brandkrav om materialevalg og konstruktion, og det kræver ikke en byggetilladelse. 

Der er ingen grundt til at involvere myndighederne. Brug din energi på at vælge de rette materialer. 

Mvh.
Rantzau

Hej Rantzau,

Det giver god mening, og vil også være meget nemmere og billigere. Der ser ud til tidlgere at have været toilet i bygningen. Vil det mon kræve byggetilladelse at genetablere det sammen med eventuel bad. Det vil være praktisk ift. at bruge lokalet til træning.

Igen, tak for gode input.
mvh
Michael
Hov hov.
Den er ikke helt god. Jeg bliver nød til at rette på ​Rantzaus kommentar, da det ikke er korrekt ​beskrevet

1) Du skal have ændret din BBR kode så den står rigtigt. (Ejers pligt) hvis det er desponibelt rum, så skal koden passe med disponibelt rum. Maks ophold “30 min” af gangen.
Hvis det træning så det opholdsrum. Ja så det koden herefter.

2) etablering af toilet skal registres til din BBR.
(Oplysningspligt, da kommunen skal kunne kende den fulde kapacitet for dimensionering af offentlige kloakering.

Hvis overstående pkt 1 ikke gøres, så skal der søges om byggetilladelse når du ændre på en lagerbygningsindretning, da det ændre beredskabets indsatsmuligheder m.m.

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Hej Michael.

Selvfølgelig skal oplysningerne i BBR stemme overens med de faktiske forhold. Ansvaret påhviler alene ejer.

Toiletforholdende er ny oplysning. Du nævner reetablering. Det tolker jeg som tilslutningen til kloakken på et tidspunkt er afproppet, og så er en reetablering en sag for en vvs.er. Udbygning med bad kan muligvis udløse en byggeansøgning hvis ombygningen betragtes som udvidelse af boligen. 

Under alle omstændigheder skal indvendige arbejder udføres efter bygningsregulativets anvisninger.

Det er først ved en eventuel udmatrikulering af ejendommen som selvstændige boliger forvaltningen udviser interesse for kloakforhold. 

Er din bolig registret som enfamiliehus eller lejlighed er det myndighederne uvedkommende om boligen omfatter en enlig pensionist eller en LGBTQIA+ familie med et uoverskueligt antal dine, mine, andres eller fælles børn.

Din anvendelse af lagerbygningen falder under normale aktiviteter der ikke kræver kontrol med et stopur. Det er heller ikke mit indtryk at du vil etablere hverken bordel eller ammunitionsfabrik.

Martin mener det godt, men har beklageligvis valgt at anskue din situation med bureaukratiets øjne. 

Mvh.
Rantzau

Kontakt heller kommunen så du får et rigtig svar 👍

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Annonce
Hej Michael.

Du har været meget nærig med oplysninger om de faktiske forhold i dit projekt.

Både Martin og jeg har forsøgt at guide dig sikkert i mål, men jeg er usikker på grund ad hensyn til din slingrende udtryk med verbale formuleringer der vanskeliggør en praktisk løsning for mig.

Stram ballerne og udtrykt dig klart.  

Mvh
Rantzau

Rantzau skrev den 08-08-2025 21:51:46

Hej Michael.

Du har været meget nærig med oplysninger om de faktiske forhold i dit projekt.

Både Martin og jeg har forsøgt at guide dig sikkert i mål, men jeg er usikker på grund ad hensyn til din slingrende udtryk med verbale udtryk der vanskeliggør en praktisk løsning for mig.

Stram ballerne og udtrykt dig klart.  

Mvh
Rantzau

Det var virkelig ikke pænt skrevet Rantzau !!

Lad hver med at svar spørgerne hver aften, når du har drukket for meget af natpotten, TAK. Din opførelse gavner seriøst ikke Lav-Det-Selv

Michael:
Jeg håber du stadig vil bidrage til Lav-Det-Selv

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Hej Michael.

Oplysningerne kommer drypvis.

Vi er nu oplyst om at der i bygningen har været toilet. Vi er også oplyst om at lageret er opvarmet, men om oplysningerne i dit BBR stemmer overens med de faktiske forhold svæver stadig i det uvisse.

Er alt i orden vil jeg foreslå du opgraderer lageret til kontor uden videre. Der er ingen grund til at gøre noget simpelt unødigt kompliceret.

Mvh
Rantzau
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også