Fuge eller ej?

Kære forum

Jeg er ved at male mine vinduer på mit hus fra 1950’erne

Og jeg er i tvivl, om jeg skal lægge en fuge under selve vinduesrammen efter endt malerarbejde - se billede

Hvad siger eksperterne?

Lasse

Bergqvist
Kære forum Jeg er ved at male mine vinduer på mit... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så har jeg endelig fået svar.

Det var ikke let. Der har været mange eksperter ind over men for at gøre svaret enkelt, skal en fuge mellem karm og sålbænk ikke være udført som elastisk gummifuge hvis man forventer en levetid udover 5-8 år.

Rantzau skrev den 07-02-2026 20:29:49

Så har jeg endelig fået svar.

Det var ikke let. Der har været mange eksperter ind over men for at gøre svaret enkelt, skal en fuge mellem karm og sålbænk ikke være udført som elastisk gummifuge hvis man forventer en levetid udover 5-8 år.

Dokumentation tak. 👍

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Bygningskonstruktør skrev den 07-02-2026 21:34:12

Dokumentation tak. 👍

Ja, jeg vil også gerne høre, hvorfra svaret kommer. Ikke mindst, da jeg læste noget med at spørge Dansk Standard.

GodeVen skrev den 08-02-2026 22:07:57

Bygningskonstruktør skrev den 07-02-2026 21:34:12

Ja, jeg vil også gerne høre, hvorfra svaret kommer. Ikke mindst, da jeg læste noget med at spørge Dansk Standard.

Problemet er at dansk standard slet ikke har med emnet at gøre og ikke svare på disse tekniske spørgsmål. Herudover fornemmer jeg at rantzau gerne vil have ret i sine udtagelser som sædvanligt og nok ikke havde regnet med jeg stadig fik notifikation så længe efter 🙂

jeg vil kalde det uansvarligt. 

Men jeg venter med glæde på dokumentationen, så skal jeg da nok komme med en undskyldning hvis det er. Men tænker ikke den findes.

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også