Fuge eller ej?

Kære forum

Jeg er ved at male mine vinduer på mit hus fra 1950’erne

Og jeg er i tvivl, om jeg skal lægge en fuge under selve vinduesrammen efter endt malerarbejde - se billede

Hvad siger eksperterne?

Lasse

Bergqvist
Kære forum Jeg er ved at male mine vinduer på mit... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Rantzau skrev den 28-07-2025 19:17:23

Du har stadig et forklaringsproblem. Hvad du henviser til er sålbænke og ikke fugning. Som fagmand burde det være en smal sag at komme med korrekt dokumentation.

Hvad vil du have dokumentation på? Det er af personlig grunde at jeg ikke orker det og ikke nået med min faglighed at gøre. 

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Opsummering til trådstarter. Imellem sålbænken og vinduet skal du anvende en elastisk gummifuge for at vise vand væk og for at udføre et ordentligt tætningsplan fra konstruktionen.

Fugen skal udføres tilbagetrukket, så den fungerende “drypnæse” kan fungere korrekt. (udføres bag ved den lille rille der er under vinduet.)

God fornøjelse 🙂

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Tusind tak for livlig dialog og god afklaring 👍

Bergqvist
En fuge mellem karm og mur skal være ventileret. Det er en elastisk gummifuge ikke. Så inden du beslutter dig Berggkvist, så se nøje på fugerne i dit hus og vælg samme type der har holdt længst.

Med længst mener jeg primært beskyttelse af træværk.
Rantzau skrev den 29-07-2025 08:46:54

En fuge mellem karm og mur skal være ventileret. Det er en elastisk gummifuge ikke. Så inden du beslutter dig Berggkvist, så se nøje på fugerne i dit hus og vælg samme type der har holdt længst.

Med længst mener jeg primært beskyttelse af træværk.

Læs nu hvad trådstarter skriver om. Det er ikke mellem karm og mur der spørges om, men sålbænk og karm 👍🙂

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Annonce
Det er jeg klar over Martin. Fugning mellem sålbænk og træ kræver særlig opmærksomhed, men udgangspunktet er uændret - der skal sikres diffusionsåben fugning mod træ, hvilet i stigende grad udføres korrekt af kompetente håndværkere ved renoverings- og vedligeholdelsesopgaver.

Cirkulært byggeri får en stadig større bevågenhed i byggebranchen. Også DS (Dansk Standard) omtaler behovet for et kasseeftersyn af nuværende praksis hvis målene skal indfris. Processen er i fuld gang, men er ikke altid synlig for den private boligejer.

Du er selvfølgelig velkommen til at fremhæve standarder frem for seneste viden, men det gavner ikke den almindelige boligejer der søger et brugbart råd der forlænger bygningsdelenes levetid. 
Rantzau skrev den 30-07-2025 07:17:11

Det er jeg klar over Martin. Fugning mellem sålbænk og træ kræver særlig opmærksomhed, men udgangspunktet er uændret - der skal sikres diffusionsåben fugning mod træ, hvilet i stigende grad udføres korrekt af kompetente håndværkere ved renoverings- og vedligeholdelsesopgaver.

Cirkulært byggeri får en stadig større bevågenhed i byggebranchen. Også DS (Dansk Standard) omtaler behovet for et kasseeftersyn af nuværende praksis hvis målene skal indfris. Processen er i fuld gang, men er ikke altid synlig for den private boligejer.

Du er selvfølgelig velkommen til at fremhæve standarder frem for seneste viden, men det gavner ikke den almindelige boligejer der søger et brugbart råd der forlænger bygningsdelenes levetid. 

Lad nu hver med at ødelægge trådene og begynde at køre personangreb, der er tale om en fuge under en sålbænk. Kom videre

Cirkulært byggeri har ikke nået med en fuge at gøre eller forlængelse af levetider….  Så vildledende ​informationer er endnu ​være for en privatkunder…

En vandtæt fuge ved sålbænken er heller ikke en ny standard, sådan har det været de sidste 30-40 år som min.

Jeg har allerede henvist til “teknisk fælleseje”?

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Vi kommer vist ikke videre. Jeg har stillet spørgsmålet til DS (Dansk Standart). Når svaret kommer offentliggøre jeg det her.
Rantzau skrev den 30-07-2025 14:22:25

Vi kommer vist ikke videre. Jeg har stillet spørgsmålet til DS (Dansk Standart). Når svaret kommer offentliggøre jeg det her.

Der er ikke nogle konkurrence, hvad er det du vil opnå? Det meningsløst. 

Dansk standard svare ikke på fugespørgsmål

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Bergqvist skrev den 29-07-2025 01:30:32

Tusind tak for livlig dialog og god afklaring 👍

Jeg beklager din tråd bliver ødelagt med det her.

Rantzau:
Lær nu at du kan tage fejl og tag det med oprejst pande og accepter.

Jeg kan selv tage fejl nogle gange, men dem erkender jeg når det er.

Vi er kun mennesker.

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også