Fuge eller ej? Bergqvist 17 2900 28-07-2025 13:04 Kære forumJeg er ved at male mine vinduer på mit hus fra 1950’erneOg jeg er i tvivl, om jeg skal lægge en fuge under selve vinduesrammen efter endt malerarbejde - se billedeHvad siger eksperterne?Lasse Bergqvist 24 svar 1 2 3 › » Følg tråden Annonce Annonce Annonce
GodeVen 4325 5220 28-07-2025 13:12 Argumentet for at lægge en fuge, skulle vær at undgå, at vand kommer op under rammen. Argumentet for ikke at lægge en fuge er undgå at holde på fugtigheden under rammen.Der kommer ikke ret meget vand op den vej, så jeg ville ikke lægge en fuge. Så kan træet holde sig tørt, det meste af tiden.
Bygningskonstruktør 2095 . 28-07-2025 15:29 Efter forskrifterne skal der ligges en vandtæt fuge som en elastisk gummifuge, da der kan presses en del vand bag om.Så ja den skal fuges med gummifuge Med venlig hilsenHjordrupHansenByggerådgiver/byggesagkyndigProjekterings-, IKT og procesleder.
jhb 808 6780 28-07-2025 15:48 Hvis du lægger en fuge under vinduesrammen, kan vinduet ikke åbnes! :-)Vinduesramme, er den del glasset er monteret i.Vindueskarmen, er den del vinduesrammen er monteret i.
Rantzau 4662 28-07-2025 16:54 Er det et gammelt hus, er det bedre med tjæret værk og en fuge af kalkmørtel.
Bygningskonstruktør 2095 . 28-07-2025 17:23 Rantzau skrev den 28-07-2025 16:54:55Er det et gammelt hus, er det bedre med tjæret værk og en fuge af kalkmørtel. Ja rundt om vinduet. Ved en sålbænk mod vindue skal den gøres tæt. Med venlig hilsenHjordrupHansenByggerådgiver/byggesagkyndigProjekterings-, IKT og procesleder. Annonce
Rantzau 4662 28-07-2025 17:46 Det var netop fugen mellem karm og sålbænk der trængte til en del opmærksomhed i 1986 året efter vi overtog huset. Vinduesrammer og karme var væsentlig ældre og havde hverken dengang eller i dag antydninger af nedbrud i træværket. Rundt om vindueskarmene holder den oprindelige fuge stadig. Det samme gælder også de andre ældre huse i vores landsby. Alle vindueskarme er stoppet med tjæret værk og fuget med kalkmørtel. Samme holdbarhed og beskyttelse af træværket har jeg aldrig oplevet med en elastisk gummifuge.
Bygningskonstruktør 2095 . 28-07-2025 18:32 Det er korrekt at en mørtelfuge har en længere levetid ved korrekt udførelse. Normalt skal en gummifuge skiftes hver 5. år.. men det ændre stadig ikke på at det er en gummifuge der skal udføres mod sålbænken. en mørtelfuge opfylder ikke funktionen ved anvendelse ved sålbænk og der vil herfor komme fugt ind. Som der ikke må.Så en gummifuge ved sålbænk 👍🙂 Med venlig hilsenHjordrupHansenByggerådgiver/byggesagkyndigProjekterings-, IKT og procesleder.
Rantzau 4662 28-07-2025 18:50 Kan du forklare mig fornuften i at udskifte en elastisk gummifuge hvert 5. år, når fugen jeg har beskrevet til fulde opfylder kravet til funktion over væsentlig længere tid?Det hænger ikke sammen når du nævner "en længere levetid ved korrekt udførelse" og "en mørtelfuge opfylder ikke funktionen ved anvendelse ved sålbænk".Levetid omfatter den samlede funktion. Funktionen er vel beskyttelse af murværk og vindueskarmen. Sålbænken er en anden historie og skal kun lede vand fra vinduerne væk fra muren. Erfaringsgrundlaget med tjæret værk og kalkfuge strækker sig over en betydeligere længere periode og er mere dokumenteret end en elastisk gummifuge.
Bygningskonstruktør 2095 . 28-07-2025 19:09 Rantzau skrev den 28-07-2025 18:50:03Kan du forklare mig fornuften i at udskifte en elastisk gummifuge hvert 5. år, når fugen jeg har beskrevet til fulde opfylder kravet til funktion over væsentlig længere tid?Det hænger ikke sammen når du nævner "en længere levetid ved korrekt udførelse" og "en mørtelfuge opfylder ikke funktionen ved anvendelse ved sålbænk".Funktionen er vel beskyttelse af murværk og vindueskarmen. Sålbænken er en anden historie og skal kun lede vand fra vinduerne væk fra muren. Erfaringsgrundlaget med tjæret værk og kalkfuge strækker sig over en betydeligere længere periode og er mere dokumenteret end en elastisk gummifuge. Normalt vil jeg komme med en helt vildt uddybende forklaring, men det orker jeg egentlig ikke længere.Så jf. byggeriets “tekniske fælleseje” som er bygget på erfaring og teori:BYG-ERFA - (31) 20 04 28 sålbænke i murværkhttps://byg-erfa.dk/saalbaenke-murvaerk-0 Med venlig hilsenHjordrupHansenByggerådgiver/byggesagkyndigProjekterings-, IKT og procesleder.
Rantzau 4662 28-07-2025 19:17 Du har stadig et forklaringsproblem. Hvad du henviser til er sålbænke og ikke fugning. Som fagmand burde det være en smal sag at komme med korrekt dokumentation.
LDS Tip Automatisk tip Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS Se mere her