Fuge eller ej?

Kære forum

Jeg er ved at male mine vinduer på mit hus fra 1950’erne

Og jeg er i tvivl, om jeg skal lægge en fuge under selve vinduesrammen efter endt malerarbejde - se billede

Hvad siger eksperterne?

Lasse

Bergqvist
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Argumentet for at lægge en fuge, skulle vær at undgå, at vand kommer op under rammen. Argumentet for ikke at lægge en fuge er undgå at holde på fugtigheden under rammen.

Der kommer ikke ret meget vand op den vej, så jeg ville ikke lægge en fuge. Så kan træet holde sig tørt, det meste af tiden. 
Efter forskrifterne skal der ligges en vandtæt fuge som en elastisk gummifuge, da der kan presses en del vand bag om.

Så ja den skal fuges med gummifuge

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Hvis du lægger en fuge under vinduesrammen, kan vinduet ikke åbnes! :-)
Vinduesramme, er den del glasset er monteret i.
Vindueskarmen, er den del vinduesrammen er monteret i.

Er det et gammelt hus, er det bedre med tjæret værk og en fuge af kalkmørtel.
Rantzau skrev den 28-07-2025 16:54:55

Er det et gammelt hus, er det bedre med tjæret værk og en fuge af kalkmørtel.

Ja rundt om vinduet. 

Ved en sålbænk mod vindue skal den gøres tæt.

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Annonce
Det var netop fugen mellem karm og sålbænk der trængte til en del opmærksomhed i 1986 året efter vi overtog huset. Vinduesrammer og karme var væsentlig ældre og havde hverken dengang eller i dag antydninger af nedbrud i træværket. Rundt om vindueskarmene holder den oprindelige fuge stadig. 

Det samme gælder også de andre ældre huse i vores landsby. Alle vindueskarme er stoppet med tjæret værk og fuget med kalkmørtel. Samme holdbarhed og beskyttelse af træværket har jeg aldrig oplevet med en elastisk gummifuge.
Det er korrekt at en mørtelfuge har en længere levetid ved korrekt udførelse. Normalt skal en gummifuge skiftes hver 5. år.. men det ændre stadig ikke på at det er en gummifuge der skal udføres mod sålbænken. en mørtelfuge opfylder ikke funktionen ved anvendelse ved sålbænk og der vil herfor komme fugt ind. Som der ikke må.

Så en gummifuge ved sålbænk 👍🙂

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Kan du forklare mig fornuften i at udskifte en elastisk gummifuge hvert 5. år, når fugen jeg har beskrevet til fulde opfylder kravet til funktion over væsentlig længere tid?

Det hænger ikke sammen når du nævner "en længere levetid ved korrekt udførelse" og "en mørtelfuge opfylder ikke funktionen ved anvendelse ved sålbænk".

Levetid omfatter den samlede funktion. Funktionen er vel beskyttelse af murværk og vindueskarmen. Sålbænken er en anden historie og skal kun lede vand fra vinduerne væk fra muren. Erfaringsgrundlaget med tjæret værk og kalkfuge strækker sig over en betydeligere længere periode og er mere dokumenteret end en elastisk gummifuge.
Rantzau skrev den 28-07-2025 18:50:03

Kan du forklare mig fornuften i at udskifte en elastisk gummifuge hvert 5. år, når fugen jeg har beskrevet til fulde opfylder kravet til funktion over væsentlig længere tid?

Det hænger ikke sammen når du nævner "en længere levetid ved korrekt udførelse" og "en mørtelfuge opfylder ikke funktionen ved anvendelse ved sålbænk".

Funktionen er vel beskyttelse af murværk og vindueskarmen. Sålbænken er en anden historie og skal kun lede vand fra vinduerne væk fra muren. Erfaringsgrundlaget med tjæret værk og kalkfuge strækker sig over en betydeligere længere periode og er mere dokumenteret end en elastisk gummifuge.

Normalt vil jeg komme med en helt vildt uddybende forklaring, men det orker jeg egentlig ikke længere.

Så jf. byggeriets “tekniske fælleseje” som er bygget på erfaring og teori:
BYG-ERFA - (31) 20 04 28 sålbænke i murværk
https://byg-erfa.dk/saalbaenke-murvaerk-0

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Du har stadig et forklaringsproblem. Hvad du henviser til er sålbænke og ikke fugning. Som fagmand burde det være en smal sag at komme med korrekt dokumentation.
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også